Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بربری شکلاتی؛ نونی متفاوت و ایده ال برای صبحانه


ای سوسول! حضرت بربر جولنگه توست!
عرض ما بردی و زحمت ما پرداختی!

این پست مکمل اون بربری آتشین هفته پیش هست. بر خلاف اون بربری که شخصیت نوآور و ماجراجوی   شما  رو هدف گرفته بود، این یکی شخصیت  لطیف شما  و علاوه بر اون دهک های سوسول جامعه فاقد حس ماجراجویی  رو هدف گرفته. 

خدمتتون عارضم که سناریو تکمیل شد! از این پس در صورت فوران حس نان پزی در منزل، بر شانه چپ خود شیطانی قرمز با چنگکی آتشین ملاحظه می کنید که شما رو به هواسازی بربری دیابلو وسوسه می کنه. چو به شانه راست بنگری، فرشته ای با هاله ای نورانی می بینید که شما رو به حلاوت این شوکو-بربری بشارت می ده!.  چون من نیمی لر و نیمی اصفهانی هستم، احتمالا شیطان با بیل آتشین و مجهز به شلوار کردی سه خشتکه و به زبون لری امر به بربری دیابلو می ده و فرشته به صورت پیرمردی اصفهانی با زیرشلواری راه راه صورتی و رکابی و کیسه زباله به دست -در راستای قرار دادن در منزل و اون هم راس ساعت ۹ شب- نمود پیدا می کنه و می گه:

 " خرِ دوزلی! بیا آ شوکو بربری بِپِز به صرفِس  "
[به حرکات حروف دقت خاصی مبذول گردد! با تشکر: نگارنده ] .

اما جدا از شوخی، داستان این نون چی بود؟. داستان از این قرار بود که این ور آب، نون های شکلاتی برای صبحانه خیلی مرسوم هستن. دقت بفرمایید که گفتم نون و نه کیک یا کروسان!. آری قرص نون شور و معمولا با مخمر وحشی و چیپس های شکلات ذوب و روان شده درون اون! اولین بار که این تیره از نون  رو چشیدم، از تضاد شور و شیرین شگفت زده شدم و اون رو برای صبحانه سخت نیکو یافتم. اون نانوایی، این نون رو به همراه پنیر خامه ای سرو می کردن ولی بنده  بر دل هوای خامه یا قیماق داشتم. خلاصه که از اون روز مهر این نون صبحانه بر دل من نشست و طبق معمول خمیر بربری  بدبخت مثل کیسه بکس عمل کرد و اولین قربانی بنده برای آزمودن این سودای بر سر بود!

روند تولید و مواد لازم برای  خمیر دقیقا مثل بربری کلاسیک هست. فقط به کمی پودر کاکائو و چیپس شکلات مرغوب نیمه تلخ نیاز دارید.   
کل خمیر رو پهن کنید (این نون باید ضخیم باشه) و تا می تونید چیپس شکلات روی اون بریزید. سپس خمیر رو از وسط تا کنید و دوباره با وردنه پهن کنید. سعی کنید تکه های شکلات کاملا در خمیر مدفون باشن و هیچ تکه ای عریان و در معرض هوای آزاد نباشه چون می سوزه.  در ضمن به مایه رومال هم یک قاشق چای خوری پودر کاکائو اضافه کنید.           

روی نون رو با مایه رومال برس بزنید و با کنجد سفید فراوون تزیین کنید. کنجد سفید به دلیل خلق تضاد رنگ با رومال قهوه ای، بر کنجد سیاه ارجح هست.
همین دیگه! در اومد از فر!. این نون با یه لیوان چای یا قهوه داغ هم عالی و عصرانه ای کاملا رضایت بخش هست. 
یه لذت کوچیک و ساده در زندگی برای شما چیه؟ عطر نون خونگی، پیاده روی دم غرب، یه موسیقی خوب، پکی به سیگار در روز بارونی ... .  
نمی دونم هدف از این عکس چی بود؟. شاید تعبیر دست بنده از مفهوم سلفی! نمی دونم دقیقا از چه تاریخی این نارسیسیسم افسار گسیخته چون طاعون قرن ۲۱ بر بشریت تاخت؟ از چه زمانی به اشتراک گذاشتن روزانه جزئیات پک و پوز برای دوستان مجازی، سمبل کاردرست بودن انگاشته شد؟  

Comments

Mahnaz said…
امروز برای اولین باره که پسرم ازم جدا شده برای یک سفر دو روزه از طرف مدرسه ،خلاصه اینکه دلم خیلی گرفته بود با خوندن این پست حالم جاش اومد و کلی خندیدم واقعا ممنون برای این نون بربری شکلاتی خوشمزه ، برای من که لذت زندگی همون چیزهاست که گفتید ممنونم
Doozel said…
دو روز چون چشم بر هر زدنی خواهد گذشت و آشیانه خالی دوباره پر می شه
Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Nei Rang said…
فرشته سمت چپ با راست دستی
همین الان با هم داشتن نشستی
توافق نامه ای کردند امضاء
که فلفل هم نشون ده ناز شستی
فرشته سمت راست گفت بهتر آن است
شکلات ذوب شده و .........
فرشته سمت چپ برید کلامش
با فلفل یک سی ام ترکیب نسبی
کنیم رنده شکلات وقتی سرد شد
بپاشیم رو خمیر بی خشک دستی
پزیم نونی که هر که خورد از آن
شود مست بی می از باده الستی
فرشته سمت چپ با چشم براق
و لبخندی بشد خیره به راستی
فرشته سمت راست از راه بدر شد
چپی شد ناخدا راستی چو کشتی
Doozel said…
زیبا بود. البته هرچی به خودم فشار آوردم ، نتونستم محتویات سه نقطه رو حدس بزنم
Nei Rang said…
:o)

چه دانم های بسیار است, ولی من هم نمیدانم
چو ناگفته هنوز حرفی, به سه تا نقطه میمانم
Tabi said…
آه دوزل !
من هم الان به شدتتتتتتت افسرده بودم و با خوندن نوشته ت یه کمی خندیدم.
باشد که بربری بپزم و بوی خوش نان از شدت افسردگیم بکاهد