Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مسخن الدجاج ، مرغ با نون به سبک فلسطینی؛ گیر سه پیچ بنده به غذاهای عربی-پیچ دوم


اولین بار و در جریان یه پرسه بی هدف اینترنتی با دستور غذایی به اسم Musakhan روبرو شدم. عکس اون روایت از مرغی برشته و چشم نواز بر بستری از نون رو می کرد و بدین سان اون غذا چشم بنده رو گرفت.  برای کاویدن ریشه اون غذا پرسه اینترنتی رو هدفمند تر کردم. در ابتدا  فکر کردم که اسم این غذا "موسی خان" هست و لذا وب رو در اون راستا کاویدم و تنها با جناب موسی خان پدر جواد معرفی روبرو شدم. در ادامه و پس از سرچ کلمه انگلیسی، مسیر برای رسیدن به هدف هموار شد و دانستم که این غذا مسخن الدجاج نام داره و اصالتا فلسطینی هست.  به طور خلاصه این غذا شامل مرغ پخته با پیاز داغ و ادویه جات، نون آغشته به آب حاصل از پخت مرغ و تزیین شده با سماق و دونه صنوبر هست. شاید با کمی ارفاق و اغماض بشه اون رو پیتزای عربی نامید!

اگر با فلسفه "نون زیر کباب" آشنا و دلباخته اون مکتب هستید، این غذا چشم شما رو خواهد گرفت چون نون زیر مرغ به طراوشات ساطع شده از مرغ آلوده و لاجرم نرم و چرب و چیلی می شه. به اعتقاد  بنده، نون زیر کباب و تلیت از  نظر ماهوی در یه رده بندی قرار می گیرن و بسیار هم رده مطلوبی هست این رده. اما می دونم که بعضی ها با مقوله نون شل و خیس حال نمی کنن؛ خدمت اون عزیزان عارضم که می تونید مرغ این پست رو به جای نون با برنج درست کنید و از ترکیب ادویه ها و پیاز داغ اون شگفت زده بشید.                     
   
مواد لازم:

چهار عدد رون مرغ (یا یک عدد مرغ متوسط به چهار قسمت تکه شده)
یک قاشق چای خوری دارچین     
یک قاشق چای خوری فلفل بهار
یک دوم قاشق چای خوری پودر سیر
نمک و فلفل سفید به میزان لازم
یک دوم پیمانه پیاز داغ
چهار عدد نون لواش متوسط (یا دو عدد بزرگ)
یک چهارم پیمانه سماق
دونه صنوبر یا خلال پسته و یا خلال بادام به میزان لازم 

سعی اول: در این سعی  مرغ رو به همراه نون تنوری کردم. در این راستا فر رو روشن و روی دمای ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. مرغ ها رو روی تکه های نون قرار بدید و  روی مرغ ها پودر سیر، فلفل بهار، دارچین و نمک و فلفل بپاشید. به مدت نیم ساعت به فر بفرستید. پس از نیم ساعت پیاز داغ و سماق رو روی لبه های نون توزیع کنید و اگر لبه ها خشک بود کمی آب در ظرف بریزید. به مدت پانزده تا بیست دقیقه دیگه یا تا جایی که مرغ طلایی بشه، بپزید. با سماق و دونه صنوبر(من مغز پسته استفاده کردم) تزیین کنید.             

نتیجه نون خیلی برشته بود ولی در کل تجربه بدی نبود به خصوص اگه نون ترد دوست دارید.     

مرغ خوب پخته بود و نون زیر اون هم حالت ملکوتی نون زیر کباب رو داشت. این سعی من رو حتما یک بار خودتون امتحان کنید.  

سعی دوم: در سعی دوم وب رو برای ویدئوهای آموزشی برای روش اصیل تر این غذا کاویدم و به این نتیجه رسیدم که مرغ این غذا اصولا تنوری نیست و بلکه آب پز هست. لذا مرغ دارچینی مجلسی  رو سرلوحه قرار دادم و در اون راستا ادویه ها رو روی مرغ الک کردم.  

به همون سیاق، مرغ رو از طرف ادویه دار طلایی کردم و سپس پیاز داغ و کمی آب افزودم. 

مرغ رو روی  حرارت متوسط قرار دادم تا جایی که مرغ کاملا پخته و آب اون کاملا غلیظ شده بود. نون ها رو کاملا در آب مرغ غوطه ور کردم و مطمئن شدم که کاملا به چربی و آب مرغ آلوده هست.

 فر رو از قبل روشن و روی حرارت زیاد تنظیم کنید. کمی از پیاز کف دیگ مرغ رو روی نون ها پخش کنید و سپس سماق فراوان روی اون بپاشید و پنج الی ده دقیقه به فر بفرستید.  

مرغ رو روی نون ها قرار بدید و با دونه صنوبر تزیین و سرو کنید. همون طور که عرض شد این مرغ رو به عنوان یه مرغ عربی و ادویه دار می شه با برنج هم سرو کرد.
سلاح موسی خان خویش خسروان دانند....     

Comments

Nei Rang said…
تقدیم به خانم جون های گرامی:

ناهار امروز شما نپز خانم جون
باشید امروز ناهار بر بنده مهمون
سر راه که دارم میام به خونه
نون و کباب میگیرم سر میدون
ممد آقا میگفت تازگی ها
شده باز کبابی به اسم ترخون
میگفت گوشت کبابهاش هست تازه
اونقدر ترد که میشه آب زیر دندون
یه سیخ کبابش اندازه سه سیخه
کباب نگو بگو میونه قلیون
وقتی کباب رو لای نون میذاره
سر و تهش بیرون میمونه از نون
تو باغچه کوچیک جلو مغازه ش
بچین هر سبزی ای هست باب دندون
ترب های سیاه تربچه نقلی
تره و پیاز و ترخون و ریحون
خانم جون امروز رو کن استراحت
همیشه شعبون و امروز رمضون
وقتی خستگی میبینم تو چشمات
دلم میگیره من چشمات رو قربون
Doozel said…
خیلی شعر خوبی بود . دستتون درد نکنه
Maral said…
بهترین آلودگی دنیا
M N said…
طرز تهییه نون ها رو میشه بگید؟
zahra134866 said…
باسلاماین غذا رفت تو منوی ماهانه ی ما.به قول پسرم ادمو تا کرانه ری باختری می بره.دخترم میگفت من الان احساس میکنم تو نوار غزه ام سه تا از داداشام و پدرم هم رفتن جنگ.من اما باهاش تا لبنان رفتم.
zahra134866 said…
باسلاماین غذا رفت تو منوی ماهانه ی ما.به قول پسرم ادمو تا کرانه ری باختری می بره.دخترم میگفت من الان احساس میکنم تو نوار غزه ام سه تا از داداشام و پدرم هم رفتن جنگ.من اما باهاش تا لبنان رفتم.
Doozel said…
M N
دستوری مشابه اینجا هست
http://www.shamshiricafe.com/2013/09/blog-post_16.html
Doozel said…
خانم زهرا
این هم تشبیهی بود برای خودش
سلام.این به نظر خیلی خوشمزه میاد .حتما به زودی میرم سراغش.ممنون.
سخن یعنی از قبل گرم کردن و ترجمه ی تحت اللفظی مسخن الدجاج میشه "مرغ گرم".از مترجم گوگل