Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مرغ دارچینی مجلسی


در راستای طرح تکریم پیاز داغ کاراملی آماده و تلاش بر پر کردن خلا حاصل از فقدان یه پست مرغ مجلسی خوب، سریع و آسون در سایت و همچنین با علم به این موضوع که خیلی از شما ها ترجیح می دید مرغ رو بدون پوست بپزید، اینجا یه خوراک مرغ سریع، بی نظیر، آسون و با استفاده از مرغ پوست کنده داریم. در این پست مرغ با روکشی از دارچین پوشیده و سرخ می شه می شه و روکشی شبیه به پوست پیدا می کنه. در ضمن در راستای پست قبل، پیاز داغ کاراملی آماده از فریزر در می یاد و ظرف نیم ساعت خورش مرغی بسیار جاافتاده درست می شه.

 ایده این مرغ  از یه خورش مرغ دارچینی یونانی به اسم KOTA KAPAMA اومد؛ با حذف شر-آب و پنیر و افزودن کاری و زردچوبه  کمی فارسی سازی روی اون صورت گرفت و اینجا به اسم مرغ دارچینی پست شد. نتیجه بی نظیر و عالی شد و به زرت قاطر از بهترین خورش های مرغ بنده از آب در اومد.این روش رو می شه به سایر ادویه  ها هم بسط داد و مرغ رو مثلا با روکشی از کاری یا زردچوبه هم درست کرد.                      


مواد لازم:

هشت تکه بالارون مرغ بدون پوست (یا یک و یک دوم مرغ متوسط کامل)
دو قاشق چای خوری دارچین
نمک، فلفل سیاه تازه کوبیده و روغن نباتی به میزان لازم
دو عدد پیاز متوسط، خلالی شده
دو قاشق  غذاخوری رب گوجه
یک چهارم قاشق چای خوری پودر کاری
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
یک هشتم قاشق چای خوری پودر هل
یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز
یک دوم پیمانه آب نارنج
آب به میزان لازم
نوک قاشق زعفران    
    

این غذا رو می شه به جای بالا رون با مرغ کامل شش تکه شده هم درست کرد. پوست مرغ رو بکنید، سطح اون رو کاملا خشک کنید، دو طرف اون رو نمک و فلفل بزنید. روی اون طرفی که پوست قبلا روی اون بود با کمک الک یه روکش دارچین بپاشید. حتما از الک استفاده کنید چون دنبال یه لایه یکنواخت دارچینی هستیم.  اگر مرغ رو پوست دار دوست داشتید، دارچین رو به اون طرف غیر پوست دارش بزنید چون پوست از مزه دار شدن مرغ با دارچین جلوگیری می نه.           

چون پوست مرغ رو کندیم، دیگه مرغ از خودش روغن آزاد نمی کنه. در نتیجه تابه رو داغ کنید و کمی روغن نباتی برای سرخ کردن مرغ به اون اضافه کنید. مرغ رو از طرف دارچینی در تابه داغ قرار بدید و یکی دو دقیقه حرارت بدید تا طلایی بشه. سپس طرف دیگه رو هم یکی دو دقیقه طرف دوم رو هم سرخ کنید. دقت کنید که اگه تابه داغ نباشه دارچین به سطح مرغ نمی چسبه.         

اگه پیاز کاراملی آماده ندارید، در این مرحله مرغ ها رو از تابه خارج کنید و پیاز رو اضافه کنید و کاراملی کنید. اگر هم مثل من دوراندیش بودید از پیاز داغ آماده استفاده کنید. بدین صورت که روغن اضافی رو از تابه جمع کنید و دور بریزد و فقط در حد یکی دو قاشق روغن برای تفت ادویه ها کف ظرف نگه دارید و سپس پیازها  رو از فریز خارج کنید و به همراه ادویه ها و رب گوجه به تابه اضافه کنید. پس از این مرحله، آب و آب نارنج( یا آب لیمو، آب غوره  یا شر-آب مثل پست اصلی) رو اضافه کنید. آب باید تا دو سوم سطح مرغ رو بگیره.     

پس از افزودن آب حرارت رو به غایت کم کنید و در ظرف رو ببندید و نیم ساعتی صبر کنید تا مرغ کاملا نرم و مغز پخت و سس غلیظ بشه.   

به منظور سرو در بزم های آنچنانی، با کمی مغز پسته، زرشک  و برگ گل سرخ تزیین و سرو کنید. بر طبق تجربه من آریای ها معمولا به خورش مرغ بر سر سفره وقعی نمی نهن!( مگه اینکه چیزی دیگه ای نباشه و یا کباب ته کشیده باشه، در این صورت راند دوم حملات متوجه مرغ می شه)   این خورش اومده که معادلات رو بر هم بزنه!        

Comments

Anonymous said…
احتراما بعرض میرسانم که معادلات بنده بهم ریخت.
با درود بر نو آوران!
Doozel said…
معادلات من هم بدجوری به هم ریخت اولش ولی الان عادت کردم
Unknown said…
دست شما ندرده شف
من امشب اینو درست کردم. خیلی هم شیک و مجلسی و خوشمزه و مهمون پسند
Unknown said…
بسیار عالی. مرغ کاملا نرم و معطر. مرسی