Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

شيش طاووق، جوجه کباب به سبک لبنانی؛ گیر سه پیچ بنده به غذاهای عربی-پیچ اول



این نقطه آغازینی بر یه گیر سه پیچ به غذاهای عربی می باشد. در جریان این سه پست، سه تا از محبوب ترین غذاهای عربی رو از سه کشور متفاوت به نمایش در می یارم. غذای عربی به ذائقه آریایی جور در می یاد و لذا اطمینان دارم که این سه پیچ، مورد توجه شما قرار گرفت. 

دنیای عرب، آمیزه ای از ملل متفاوت در گستره جغرافیایی وسیع هست که تنها به واسطه زبان عربی به هم متصل هستن و بعضا تضاد ها و تفاوت های فرهنگی و تاریخی بین اون ها کم هم نیست.  به دلیل وسعت، تنوع غذایی هم چشمگیر و قبل توجه هست. در مناطق حوالی خلیج فارس و شبه جزیره عربستان، غذاها ادویه دار و سنگین و الهام گرفته از مکاتب هندی و پارسی هست.

کمی اون طرف تر و در نواحی مدیترانه ای مثل لبنان، سوریه و مصر غذاها سبک تر ولی با تاکید بیشتر بر مواد اولیه مرغوب از قبیل سبزیجات تازه، زیتون، نون پیتا، ارده و ... تهیه می شن. در این نواحی غذا معمولا شامل اجزای ساده تر از قبیل حمص، سالاد و ترشی و بالاخص نان پیتا هست. نون در خوراک این منطقه نقش حیاتی داره و همون جور که عرض شد در مصر برای مثال، واژه نون و زندگی در زبان مصری قدیم یکی بوده و هست.  منطقه دیگه شمال آفریقا با الهامات از آشپزی سواحیلی و شرق آفریقایی از یک سو و آشپزی اروپایی از دیگر سوست. شایس شاخص ترین مکتب آشپزی این منطقه مربوط به مراکش و خوراک تجین معروف و  بلغور گندم دم کرده کنار اون باشه.

برای شروع، یه جوجه کباب ادویه دار و معروف لبنانی به نام شیش طاووق رو داریم. واژه شیش به نظر با سیخ هم ریشه هست و در زبون های مختلف کاربردهای اون به چشم می یاد. این لغط فی المثل در زبون روسی هم استفاده می شه و اون هم در مورد کباب معروف شیشلیک.

این کباب ادویه دار و شبیه به چیکن تیکای هندی هست. در حین کاوش وب برای یه دستور خوب، به موارد متعدد و بعضا متفاوتی از منظر ادویه جات مصرفی برخوردم. گویا این دستور کمی سلیقه ای هست و دستور یکپارچه و استانداردی برای اون موجود نیست.   لذا من این دستور رو طبق سلیقه خودم طراحی و اجرا کردم.                                                                                       
مواد لازم:

یک کیلو گوشت مرغ بدون استخوان، کبابی خرد شده 
یک چهارم پیمانه آب لیمویی تازه
یک چهارم پیمانه روغن نباتی 
یک قاشق غذاخوری  سیر، له شده
یک و یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک دوم قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه کوبیده
یک چهارم قاشق چای خوری فلفل بهار
یک قاشق چای خوری نعنای خشک
یک قاشق غذاخوری پاپریکا
دو قاشق غذاخوری رب گوجه
یک چهارم پیمانه ماست با چربی معمولی 

روغن رو در تابه بریزید و سیر رو داخل اون برای یک دقیقه تفت بدید. سپس ادویه ها رو اضافه کنید و برای یک دقیقه دیگه تفت بدید. در نهایت رب رو اضافه کنید و اون رو هم تفت بدید.      

مخلوط ادویه ها رو به همراه نمک و آب لیمو با مرغ مخلوط کنید. سپس ماست رو اضافه کنید و یک شب مارینیت کنید.     

روز بعد به هر طریقی که دوست داشتید کباب کنید. هم می شه  به سیخ کشید و روی زغال کباب کرد و یا  می شه مثل این صحنه به سیخ کشید و در تابه گریل کرد.     
و یا مثل اینجا در تابه و بدون سیخ بپزید و در نهایت روی اون سماق بپاشید.

 صلاح شیش طاووق خویش خسروان دانند.      


Comments

Nei Rang said…
چه جالب! کم پیش میاد که در اینجور غذاها از پیاز استفاده نشه.
Doozel said…
بله نکته خوبی بود که فراموش کردم. این کباب به اندازه کافی ماده بوگیر اره و به پیاز احتیاجی نیست . پیاز آب می اندازه و مایه رو شل می کنه و نتیجتا به گوشت نخواهد چسپید
Nazanin said…
به به چه رنگ و رخی داره. راستش این منزل ما رفت آزمایش داد و دیدیم که چربی خونش رفته بالا اینقدر که کباب زده بر بدن. حالا باید من این کباب رو به صورت کم روغن بازسازی کنم و ببینم چطور میشه.
Doozel said…
منزل قربانی اون تابستون آزمودن دستورهای جوجه شدن گویا
Unknown said…
Doozel aziz:
mamnoon az dastoorate hayajan anj\giz va aaaaaalitoon<3<3
mikhasrtam beporsam berenj kenare jooje che model berenji hast??recipe khassi dare?
Doozel said…
خوهش می کنم. کمی زردچوبه و زعفرون داره فقط
Unknown said…
سلام قرمه سبزیش اصلا خوشمزه نبود.... درواقع انقدر شور بود مزه ای نمیشد پیدا کرد... و خیلی خیلی پر روغن و چرب بود