Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سس رومسکو؛ سس بادام و فلفل قرمز اسپانیایی

 


اگر چنانچه از پست قبلی مقادیر متنابهی پودر بادام زیاد آورده باشید چه می کنید؟ این فسنجون الطقاتی بادام و قزل آلا رو باش هوا می کنید؟ نه! فصل فصل گرماست و لذا نیاز مبرم به سس های سبک  با قابلیت سرو  در کنار گوشت یا سبزیجات برای بشر گرمازده، با کشاله رون عرق سوز، به شدت احساس می شه. لذا می ریم به سراغ سس رومسکو این اسپانیول محبوب. رژیم مدیترانه ای  سبک و سرشار از محصولات تازه هست و سس رومسکو به نیکی این خاصیت رو انعکاس می ده. این سس متشکل از فلفل قرمز شیرین کبابی و بادام هست و لذا بسیار سبک تر سس های سنگین تری مثل مایونز، رنچ و قس الی الهذا است.

 در این لحظات ملکوتی تایپ این پست، نوایی از غیب نهیب می زنه که: هلا! دوزلا! شرم بر تو باد! شش سال وب لاگ نویسی و تنها دلیل پست این سس جادویی، فشار و لابی گری های اصفهانی درون در راستای استفاده بهینه و جلوگیری از ضایعات و تلفات  پودر بادام؟ شرم بر تو باد! به لر درون خود بیش از این مراجعه کن...

در نهایت باید عرض کنم که: در اینترنت  دستور رومسکو را به وفور می توان یافت؛ این مدل از من در آوردیات اصولی بنده و حاوی پیاز داغ هست. در مدل های اصیل بعضا تکه ای نان بیات هم به منظور غلظت بخشی و قوام دهی به سس افزوده می شه. دستور من اون رو نمی طلبه و سس رقیق تر رو ترجیح می ده. شما می تونید بدین منظور تکه ای نون بزنید تنگ مخلوط کن! در کل ولی، صلاح رومسکوی خویش، خسروان دانند!.        

مواد لازم:

یک عدد گوجه رسیده بزرگ
دو عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط، کبابی تا تنوری 
سه حبه سیر
یک قاشق غذاخوری سس سیراچا یا سس تند 
یک قاشق غذاخوری سرکه سفید
یک چهارم پیمانه پودر بادام بو داده (یا یک دوم پیمانه خلال بادام)
یک چهارم پیمانه پیازداغ
یک چهارم پیمانه روغن زیتون فوق بکر 
آرد بادام رو در تابه خشک بو بدید تا طلایی بشه. فلفل ها رو روی گاز کباب کنید تا پوست اون ها بسوزه و گوشتش نرم بشه. من به فرمان اصفهانی درون از کنسرو آماده فلفل کبابی که دارای تخفیف یکی بخر دو تا ببر بود سود جستم. تمام مواد رو در مخلوط کن بریزید و روغن رو کم کم اضافه کنید تا امولسیون واره ای شکل بگیره. سس رو در یخچال نگه داری کنید و به گاه مصرف بیرون بکشید.   

این هم یه سالاد تابستونی بر حق و بسیار سبک و خوشمزه که توسط بنده به درک واصل شد. این سس مثل این سس سبزی یا این سس پیاز، قابلیت های فروانی برای سرو به صور متعدد و متفاوت رو داره و چنانچه عرض شد، سبک و سالم نیز هست.    

Comments

Nei Rang said…
سپاس فراوون کافه چی عزیز

سبکی و سادگی رسیپی های کافه با سنگینی امتنانم نسبت معکوس داره؛ هر قدر دستور ساده تر باشه, چگالی امتنانم بیشتر میشه.
دستتون درد نکنه
Doozel said…
امتنانت چگال و سنگین باد