Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سه نوع سالاد مرغ


بنده یک لرزاده بزرگ شده در اصفهان می باشم. اینجا روایت سرکوب شدن "اصفهانی درون" من توسط "لر درون" من رو داریم.  همون طور که می دونید فارغ التحصیلی من نزدیک هست و شاخص فلاکت در حال شاخ شدن  و فقر اقتصادی در صدد مستولی شدن بر بنده!.  لذا اصفهانی درون من با سواستفاده از این مهم، عنان کار رو در دست گرفت و سیاست ریاضت اقتصادی رو سر لوحه امور قرار داد. از اولین نتایج این سیاست، کم شدن پست ها به یکی در هفته و تعطیلی کامل پروژه کتاب کافه شمشیری بود. چو نیک بنگری، خداوند تبارک و تعالی در سرشت بنده  استعداد های فراوانی قرار داده ولی متاسفانه هیچ کدوم به هیچ وجه منتهی به پول نمی شن.
در جریان خرید هفتگی از سوپرمارکت، اصفهانی درون من متوجه بالارون مرغ تقریبا نصف قیمت شد و طبق انجام محاسباتی  به من یادآور شد که می شه کل هفته رو با قیمت ناچیزی برای هر وعده سر کرد، لر درون من که به حاشیه رونده شده بود لبخند تلخی زد و چیزی نگفت. این طور شد که تصمیم گرفتم سالاد مرغ فراوانی درست کنم و در شیشه های کنسرو ذخیره کنم و به آفیس ببرم و تا آخر هفته با اون سر کنم. چون دیدم پدرم ممکنه در اثر یکنواختی در بیاد و در ضمن تنوعی هم برای این پست لازم بود، تصمیم گرفتم سالاد رو با سه پروفایل طعم مختلف درست کنم. در نتیجه در این پست سه تا سس مختلف دارم که شما می تونید اون ها رو به روش های مختلف استفاده کنید. مثلا می تونید پاستای خود رو با الهام از سس لیمو و رزماری درست کنید یا یه کاری مرغ سریع با این سس انبه و بادام درست کنید. سس فرانسوی رو می تونید دستمایه یه پاستا سالاد توپ کنید و قص علی الهذا...    

جونم براتون بگه که در شبی ملکوتی سالادها رو درست و طبق تجربه موفق این پست در شیشه کردم. روغن حاصل رو به عنوان اشمالتز ذخیره کردم و با آب حاصل از جوش مرغ سوپ درست کردم. من و اصفهانی درون، اشک شوق ریزان مسرور از این حرکت اقتصادی عظیم بودیم که لر درون اولین ضربه خود رو با بیل به سر اصفهانی درون وارد کرد. گشنه بودم و یکی از شیشه های مرغ  رو با نون خوردم. محاسبات اصفهانی درون به وضوح حکایت از صرف سوپ برای شام و مرغ برای نهار می کرد. خلاصه که محاسبات کاملا توسط لر درون به هم ریخت و کل غذا بیش از سه روز دوام نیاورد.  آری بر من ثابت شد تنها راه رام کردن لر درون، کم و به تدریج پختن هست و بنده شعور و ظرفیت صرفه جویی رو ندارم.              
 مواد لازم:     
سس لیمو و رزماری:
 یک دوم پیمانه مایونز
دو شاخه رزماری
یک چهارم قاشق چای خوری پودر سیر

سس سالاد فرانسوی :
دو قاشق غذاخوری رب گوجه
دو قاشق غذاخوری عسل یا میپل سیروپ(شیره افرا)
یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز
یک دوم قاشق چای خوری پاپریکا
یک قاشق چای خوری پودر پیاز
یک دوم پیمانه مایونز
دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا سفید

سس تاجگذاری    coronation sauce  :

یک قاشق غذاخوری عسل یا میپل سیروپ(شیره افرا)
یک عدد انبه بزرگ درشت، به همراه پوست پوره شده
یک دوم قاشق چای خوری پودرکاری
 دو عدد لیموی سبز بزرگ
یک دوم پیمانه مایونز
یک چهارم پیمانه خلال بادام تست شده  

سالاد مرغ:
یکی از سس های بالا
یک کیلو (پیش از پخت)گوشت رون مرغ 
یک دوم پیمانه آب مرغ (به جز سس تاجگذاری)   
یک عنصر کرانچی مثل کرفس یا پیاز ریز شده و یا بادام و پسته بوداده (اختیاری و به جز سس تاجگذاری)  

در جریان یه حراج در سوپرمارکت محل، سه کیلو بالارون مرغ به ثمن بخس نصیب من شد. لذا اون ها رو بدون آب و با کمی پیاز و سیر در آرام پز قرار دادم تا کاملا پخت . اون روغن روی سطح رو به جا آوردید؟ همون اشمالتز خودمونه!. روغن رو جدا و ذخیره کردم و با آب حاصل هم سوپ براکلی چدار هوا کردم.  مرغ رو هم پس از سرد شدن ریش کردم و به سه قسمت مساوی تقسیم کردم.

سالاد اول ترش ترین این سه سالاد هست. تمام این سه  دستور  رو جوری تنظیم کردم که علاوه بر سالاد، دستور یه سس هم نصیب شما بشه. لذا ابتدا سس رو با پوره کردن رزماری، لیمو، پودر سیر به همراه مایونز در مخلوط کن درست کنید.  اگر تصمیم دارید این رو به عنوان یه سس مجزا(مثلا برای سالاد)  مصرف کنید، دو سه قاشق روغن زیتون فوق بکر به اون اضافه کنید تا به غلظت مورد علاقه تون برسید. اگر می خواید سالاد مرغ این پست رو هوا کنید، آب مرغ رو به اون اضافه کنید و با یک سوم گوشت مرغ مخلوط کنید. این سالاد و ساندویچ حاصل از اون عالی بودن. اصولا ترکیب رزماری و لیمو ماورایی هست و متعلق به بالا!          


دستور دوم ترش و شیرین (شبیه کچاپ) هست و اقتباس شده از یکی ازمحبوب ترین سس های سالاد من.  سس سالاد فرانسوی رو به این صورت درست کنید. رب گوجه رو با عسل یا شیره افرا تفت بدید. سپس ادویه ها رو اضافه کنید. وقتی سرد شد، اون رو با مایونز و سرکه مخلوط کنید.  اگر تصمیم دارید این رو به عنوان یه سس مجزا مصرف کنید، دو سه قاشق روغن زیتون فوق بکر به اون اضافه کنید تا به غلظت مورد علاقه تون برسید. اگر می خواید سالاد مرغ این پست رو هوا کنید، آب مرغ رو به اون اضافه کنید و با یک سوم گوشت مرغ مخلوط کنید.  

سالاد آخر تم کاملا شیرین داره و بر اساس یکی از محبوب ترین سالاد های انگلیسی به نام کُرِنِیشِن چیکن سالاد درست شده. این سالاد رو اول بار در انگلیس خوردم و دروغ چرا؟،  باهاش زیاد حال نکردم چون در ورژن اصلی کشمش موجود هست و من از شیرینی مجتمع( شیرینی به فرم دلتای دیراک)  در غذا خوشم نمی یاد.البته پتانسیلی در اون سالاد یافتم و سال ها بعد اون رو در این پست بازسازی نمودم.  لذا در این ورژن کشمش رو حذف کردم و میزان آب لیمو رو افزودم. انگیزه من از تولید این سالاد چه بود؟ اقتصاد فرزندانم!. سوپر مارکت فوق الذکر علاوه بر زدن چوب حراج به مرغ، انبه رو هم یکی بخر دو تا ببر (BOGO)  عرضه می کرد.  

پودر کاری رو در عسل یا شیره افرا تفت بدید و سپس انبه پوره شده در مخلوط کن رو اضافه کنید. دو سه دقیقه حرارت بدید تا آب انبه تبخیر و چاتنی غلیظ بشه.  از روی حرارت بردارید و آب لیموی تازه رو اضافه کنید.

وقتی چاتنی انبه سرد شد، اون رو با مایونز و خلال بادام مخلوط کنید و به مرغ اضافه کنید. 


در روز سوم برای تنوع پیتزای لقمه ای با این مایه هوا کردم.  
این هم یکی دیگه  از سیاست های ریاضت اقتصادی اصفهانی درون! ماست و مربای صبحانه رو به جای خریدن یک جا و به بهای گزاف ، با مربا و ماست جداگونه درست کردم و در شیشه کردم و به تعداد روزها از این شیشه ها به آفیس بردم. نتیجه روز سوم به بعد رو می تونید خودتون حدث بزنید. ولی هدف از این عکس یاد دادن این صبحانه عالی به شما عزیزان بود ضمن احترام به ماست و خیار این شوالیه آریایی.       

Comments

Maral said…
"اقتصاد فرزندانم
" خی------لی خندیدم!!! بسیار بسیار عالی بود... من همیشه فکر می کردم دوران بعد از فارغ التحصيلي دوران بهتری باید باشه تا قبلش. ما که راضی هستیم. فکر کنم غذاهاتون از این به بعد با زندگی ما هم بیشتر جور بشه :d
Anonymous said…
فقر اقتصادی با یه پینچ سلیقه معجونی میسازه که بیخبران در آن حیرانند.
این دستورالعمل ها از اونهایی که موادی میطلبه که کم پیش میاد در هر آشپزخونه ای موجود باشه, باارزش تر, و برای شمار بیشتری از مردم قابل وصول اند.
چقدر خوب میشد اگه: دوزلی از خویش برون میامد و کاری میکرد, که دیگران هم با استفاده از حداقل امکانات, بکنند آنچه که ایشان میکرد.
راهتون مستدام, نقشتون پر دوام!
Mahnaz said…
کانفی عشق خونه ماست اصلا یخچال ما بدون کانفی نمیمونه چقدر این مرغ در شیشه بدر بخوره سالاد الویه ای که با این مرغ درست بشه و خیلی کم هم از آب مرغ داخل شیشه، بهش اضافه بشه خوشمزه ترین سالاد الویه موجود در روی زمین میشه پیک نیک ما بدون این شیشه ها هیچ لذتی نداره حالا ماهی تن تازه وروغن زیتون را هم به همین طریق در شیشه میکنم یک بشقاب اسپاگتی و ماهی تن و کمی روغن زیتون غذا آمادست از این بهتر هم دیگه نمیشه کاری کردبرای من پست کانفی کافه شمشیری در کنار پستهای دیگه یکی از بهترین و موفق ترین پستهاست خیلی ممنون
Doozel said…
ممنون از دوستان . نیرنگ خان: سعی می کنم دستورهای ارزون تری رو هم پست کنم از این به بعد . خانم مارال پروسه کاریابی آسون نیست و آدم هوس همون دوران خالتور دانشجویی رو می کنه. خانم مهناز ممنون از لطف همیشگی شما به کانفی . ماهی هم ایده ای عالی هست و اون رو پیگیری می کنم
mali said…
سس دوم رو درست کردم به ذائقه ی من زیادی شیرین بود. این بار در مقیاس کمتر و کم شیرینتر درست خواهم کرد
hobol said…
صرف نظر از دستور طبخ (که هرگز نباید کرد!) این بنده با اخلاص کامل فجیعا !! دوستدار قلم شما هستم.
Doozel said…
ممنون دوست عزیز