Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

ران مرغ پر شده با بادمجان


اینجا یه دستور بی نظیر، فوق العاده و نسبتا ارزون با رون مرغ رو داریم. در راستای سیاست ریاضت اقتصادی یه دستور خوب رو اینجا دیدم و با یه ورژن ارزون تر از بادمجان تند و ترش خودم اون رو بازسازی کردم.  در این ورژن به جای فلفل و لیموی تازه از پودر لیمو امانی و سس  فلفل تند استفاده می شه و لذا محصول نهایی ارزون تر تموم می شه. نتیجه به قدری عالی بود که برای اولین بار در تاریخ شمشیری اون رو دوبار درست کردم(نه به قصد بهینه سازی و فقط به قصد تقرب و التذاذ!). اون لایه نرم بادمجان زیر پوست، زیر دندون آب می شه و مرغ هم به مناسبت تنوری شدن به شدت نرم می شه و خوشمزه وار عرض اندام می کنه. چو نیک بنگری، این همون خورش بی مزه و روزمره مرغ و بادمجان خودمون  بعد از یه عمل جرای زیبایی سنگین هست!  حتما درستش کنید، یه حس غریبی به من می گه که این غذا به راحتی وارد منوی هفتگی منزل شما می شه.        

اما تب فوتبال! وقتی این روزها  هر نه نه قمری از فوتبال می نویسد، چرا دوزل ننویسد؟ و لذا پاراگراف زیر:


در ستایش تراژدی:
نگارنده، بعد از بازی خوب تیم ملی در مقابل آرژانتین، اعتقاد داره که باشکوه ترین و به یادمانی ترین پایان برای این تیم خوب، یه حذف دراماتیک و تراژیک از گروه به واسطه بخت بد یا بی انگیزگی آرژانتین در بازی آخر می باشد. تصور کنید که بوسنی رو در روز آخر یک بر صفر ببریم و آرژانتین هم با همین نتیجه نیجریه رو شکست بده. در این صورت شرایط کار برای ما و آرژانتین دقیقا یکسان خواهد و بود و در این شرایط به قید قرعه یک تیم به عنوان تیم دوم انتخاب و شناخته خواهد شد. اگر سکه بخت در هوا بچرخه و به کام  ما فرود بیاد، در دور بعد هم مثل همین بازی با آرژانتین به تلخی در مقابل فرانسه شکست می خوریم. ولی در حالت غیر از این، یه تراژدی باشکوه به نفع ما خلق خواهد شد. اصولا تراژدی ها، اگر نه بیشتر، در حد حماسه ها به یاد موندنی هستن. شکسپیر کتاب کم ننوشته ولی رمئو و ژولیت شاهکاراصلیش محسوب می شه! داستان رستم و سهراب هم که گل قصه های شاهنامه است. مراکش سال ۹۸ رو کی یادشه؟ من هنوز گریه های بازیکنان مراکشی بعد از شکست ناجوانمردانه برزیل مقابل نروژ که به حذف دراماتیک مراکش منجر شد رو از یاد نبردم! اون سال هم مراکش تحسین خیلی ها رو برانگیخت و با غرور جام رو ترک کرد.

نکته دیگه، این موج سواری بعضی ها و تاسیس صفحات فیس بوک فرصت طلبانه و مقطعی هست. صفحه فیس بوک "حمایت از تمدید قرارداد کی روش" می زنی که چی؟  یعنی نامبرده لنگ ده هزار تا لایک یا هزارتا شر هست برای تمدید قرارداد؟ کی روش(تلفظ صحیح نام او رو در این لینک بشنوید) آدم بزرگیه و تا آدم ذهنیت آدم های بزرگ رو ندونه نباید در این مورد نظر بده. ماموریت او با موفقیت در ایران تموم شده و با توجه به پتانسیل ما دیگه از این بیشتر از اون نمی شه انتظار داشت. یک عمر زیر سایه مترسک فرگوسن در منچستر بوده و الان برای اولین بار خودش رو نشون داده و مطمئنا اهداف بزرگ تری از قهرمانی در آسیا رو در سر می پرورونه.   بیاید کلاهمون رو به افتخارش برداریم و به احترامش ازجا بلند بشیم و براش هرجا که خواهد بود آرزوی موفقیت کنیم و به فکر یه جانشین خوب در حد خودش برای تیم ملی باشیم.  صفحه فیس بوقی فوق الذکرهم مثل همه صفحات مقطعی، پس از تجربه تراژدی با شکوه، کمدی مسخره رو تجربه خواهد کرد. دیده شده  این جور صفحات چون طعم لایک بالا می ره زیر دندونشون و چون از طرفی هم فلسفه وجودی اون ها به واسطه اتمام مقطع فعالیت شون زیر سوال می ره، شروع به شر کردم اراجیف می کنن. اگر دیدید بعدها این صفحه، لینک شوشول فرنود شر کرد، زیاد تعجب نکنید.             

مواد لازم:

چهار عدد رون مرغ درسته با پوست
مایه بادمجان تند و ترش (دستور در ادامه)
مایه رومال  (دستور در ادامه) 

برای رومال:
یک قاشق غذاخوری عسل یا شیره افرا (میپل سیروپ ) 
یک قاشق غذاخوری روغن
یک قاشق غذاخوری رب گوجه

برای مایه بادمجان تند و ترش:
دو قاشق غذاخوری روغن نباتی 
  یک عدد بادمجان بزرگ، مکعبی ریز خرد شده
یک عدد پیاز سفید متوسط، ریز خرد شده
نمک و فلفل به میزان لازم
یک قاشق غذاخوری سیر، رنده  یا له شده
  یک قاشق چای خوری پودر کاری 
  یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
یک قاشق غذاخوری گرد لیمو امانی
یک چهارم قاشق چای خوری شنبلیله خشک
یک قاشق غذاخوری سس فلفل قرمز  

بادمجان با طعم شیرین خوب کار می کنه. لذا من یه رومال کمی شیرین برای روی کار طراحی کردم. این شیرینی خفیف و فقط در سطح روی کار هست. چون در تولید روغن به خودکفایی رسیدم، از اشماتز خودم استفاده کردم. رب رو در روغن و شیره افرا تفت بدید تا رنگش باز بشه. کنار بگذارید.       

مایه بادمجان رو با تفت دادن پیاز و بادمجان آغاز کنید. سپس ادویه ها رو اضافه و در نهایت با سس فلفل تمام کنید. این دستور رون مرغ که ارزون ترین قسمت این جاندار هم هست رو می طلبه. رون ها ده دقیقه قبل در دمای محیط قرار بدید.          

با انگشت، پوست رو از گوشت جدا و حفره ای درست کنید. دو الی سه قاشق از مایه بادمجان رو در این حفره جاسازی کنید.  هر چی بیشتر بادمجان جاسازی کنید بهتر و محصول نهایی بهتر می شه. هر چهار رون رو پر کنید و در نهایت روی سطح پوست رو ابتدا نمک و فلفل بپاشد و سپس با مایه رومال برس بزنید.             

درجه فر رو روی ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ درجه سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. مرغ رو برای ۴۵ دقیقه داخل فر قرار بدید. بعد از این مدت فر رو خاموش کنید و اجازه بدید  تا مرغ ۱۵ دقیقه در فر خاموش ولی هنوز داغ بمونه. این مرحله دوم مرغ رو کاملا مغزپخت می کنه و از کشفیات اخیر بنده هست. اگر در جایی مرتفع مثل ایران هستید، شاید به زمان پخت بیشتری احتیاج باشه و زمان بهینه  رو باید با تجربه به دست بیارید. در ضمن چون کل مایه بادمجان زیر پوست جا نشد، بقیه رو بغل مرغ سرو کردم.                  

عالی بود! قرار بود این برای چهار وعده باشه ولی لر درون باز هم شورش کرد و غذا به دو وعده بیش وفا نداد.         

این چلو مرغ این قدر عالی بود که دو روز بعد دوباره اون رو درست کردم. ضمانت طلایی شمشیری پشت این پست هست. اون رو درست کنید و اگر دوست نداشتید، اون رو نزد من پس بیارید. پول مواد و بلیط هواپیما رو پرداخت خواهم نمود.   




Comments

Unknown said…
من نخورده عاشق این غذا شدم چون هم مرغ دوست دارم هم بادنجون ، یکی از بهترین اتفاقای زندگی ام پیدا کردن این سایت بوده ، خیلی خیلی مرسی
Faezeh said…
che tanavoe khubi,mamnun jenabe Doozal
Unknown said…
Aya mishe in ghaza ro ba sineye morgh ham sakht?
Doozel said…
ممنون از خانم ها سدی و فائزه
بله این رو می شه با سینه پوست و استخوان در و یا حتی مرغ سالم هم درست کرد
Leila said…
This comment has been removed by the author.
Leila said…
من دیشب اینو درست کردم و عااااااالی بود
Doozel said…
پس نمی خواید پس بفرستید و پول خود رو دریافت کنید؟
Maral said…
منم این غذا رو درست کردم و عااااااالی بود. مایه بادمجونش خیلی خوشمزه بود. تنها اشکالش اینه که بادمجونش این جوری کمه :( ولی اگه مثل شما با غذا سرو بشه که دیگه عالیه :)
من عسل دوست ندارم ولی این غذا عالی بود. حتّی یه لر درون که تا حالا ازش خبر نداشتم شورش کرد و منم غذایی که برای دو وعده پخته بودم در یک نشست خفه کردم.
یه سوال، میشه این غذا بدون مایه رومال رو آماده کرد -یعنی مرغ و بادمجون زیر پوستش- و گذاشت تو فریزر؟؟؟ فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاد نه؟؟؟
Doozel said…
بله یکی از روش های سرکوب لر درون فریز کردم مواد هست چون تنبلی هم از خصلت های نامبرده هست . فقط باید وقت پخت کاملا موتمن باشد به دمای محیط رسیده. از یخ بازکن مایکروفر هم می شه مدد جست
Unknown said…
منم این غذا رو دیشب درست کردم و فوق العاده بود. ممنون از شما
Tabi said…
خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی باحالی دوزل.
دستورا هم محشر .فردا میررم توو کار اولیییی
Unknown said…
عاااااالی. منم خبر از لر درونم نداشتم. در کمتر از زمان مقرر خورده شد. حتما درباره درست میکنم. ممنون از دستور خوشمزه.