Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

تارت نارنج - قابل تبدیل به تارت لیمو


نارنج فروش شهر ما دقیقا این فصل به مدت یک ماه نارنج می یاره و لذا من خودم رو با نارنج خفه می کنم. پس از رجعت از نارنج فروش با یک گونی نارنج، به شدت دنبال دستورهای نارنج طلب بودم و یاد تارت لیمو افتادم! یه دسر ترش و شیرین کلاسیک و تصمیم گرفتم اون رو با نارنج بازسازی و نازسازی کنم.  یه دستور ساده و ارزون قیمت تارت لیمو از سایت مارتا استیوارت  دیدم و لیمو رو حذف و نارنج رو جایگزین کردم.  لینک اصلی رو از اینجا می توان دید. این دستور فقط یک قوطی شیر عسلی می طلبه و برای عناصر شاخ شکسته و مقروضی چون بنده کاملا قابل حصول هست. در ضمن این دستور در اصل برای تارت لیمویی هست و اگر نارنج در دست ندارید، اون رو با لیمو درست کنید. چه جوری؟ کلید کنترل رو با اف فشار بدید و کلمه نارنج رو در متن سرچ و پیدا کنید. سپس کنترل و آر رو فشار بدید و نارنج رو با لیمو تعویض کنید!. متن ویرایش شده باید اینجوری بشه:
" لیمو فروش شهر ما دقیقا این فصل به مدت یک ماه لیمو می یاره و لذا من خودم رو با لیمو خفه می کنم. پس از رجعت از لیمو فروش با یک گونی لیمو..."

در ضمن در پست قبل حرف از تراژدی با شکوه بود! تراژدی با شکوهی که تبدیل به کمدی شد!
مواد لازم:
یک عدد پوسته تارت 

چهار عدد زرده تخم مرغ
یک قوطی شیر عسلی
یک دوم پیمانه آب نارنج
یک قاشق غذاخوری رنده پوست رنده  نارنج
نوک قاشق نمک 







یک پوسته تارت ترجیحا شور با این دستور درست کنید. دلیل انتخاب دستور تارت غیر شیرین این هست که من احساس کردم مایه تارت به اندازه کافی شیرین هست و پوسته غیر شیرین تضاد جالبی با اون درست می کنه. اگر حوصله هوا کردن پوسته تارت ندارید، مثل من اون رو آماده بخرید. اگر پوسته آماده  در دسترس نیست مثل روند هواسازی چیزکیک، کمی بیسکوییت رو با کره مخلوط و کف ظرف پهن کنید؛ نامبرده کاملا جوابگو خواهد بود و جور فقدان پوسته تارت یا تنبلی شما رو خواهد کشید. تمام مواد رو داخل کاسه ای بریزید و هم بزنید. دقت کنید که قسمت سفید پوست نارنج به شدت تلخ هست و در موقع رندیدن اون کاملا دقت کنید که فقط قسمت های نارنجی رنده بشن.          

فقط قدری هم بزنید تا همه مواد مخلوط بشن. دنبال هوادار شدن مایه نیستیم. حدود سه تا نارنج حروم شد برای این یک دوم پیمانه آب نارنج! اون سه تا خدابیامرز حدود سیصد تا هسته تحویل سطل آشغال دادن! به راستی این همه هسته برای یه میوه لازم هست؟       

فر رو از ۱۵ دقیقه قبل روشن و روی دمای ۳۲۵ فارنهایت یا همون ۱۶۰ سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. کل مایه رو داخل پوسته بریزید. کمی از مایه رو در کاسه برای لیسیدن نگه دارید.    

این دسر که بدون غذای اصلی لطفی نداره! لذا وقتی تارت در فر مشغول پختمان بود، این املت رو با سفیده های مصرف نشده و دو فروند پنیر مثلثی درست کردم. عالی بود و پنیر جور فقدان زرده رو شایسته ور کشید!  

در لینک اصلی گفته پخت به مدت ۱۵ دقیقه. اون زمان برای مینی تارت هست و نه تارت بزرگ! این تارت من ۴۰ دقیقه زمان برد. به طور کلی، وقتی که سطح تارت کمی پف کرد و خلال دندان به مرکز فرو رفته سالم از اون در اومد و چیزی بش نچسپید، غذا آماده هست.    

حداقل ۴ ساعت در یخچال قرار بدید.

دارید قضیه رو؟ رنده پوست نارنج رو رصد می کنید؟ 


دارید قضیه رو؟ مخملینگی تارت رو رصد و احساس می کنید؟ 

Comments

Maral said…
آخ.... یعنی واقعاً نارنج یه میوه دیگه ست.... غیرقابل جایگزینیه.... می بخشین ولی این حالت شاخ شکستگی شما خیلی هم بد نیست :))) همه چیز ارزون و ساده و....
من چند روز پیش یه کیک درست کردم با ترکیب شیرعسل و پرتقال. اونم خوب شد.
احتمالاً این تارت رو با همون بیسکویت و کره درست کنم. اگه بعد بذارمش تو فر که نمی سوزه؟؟؟؟؟

راستی، منم تو وبلاگم درباره این تراژدی یه چیزی نوشته م. خوشحال میشم بخونین. حقیقتش اون موقع که ایران باخت قبل از همه یاد شما افتادم. ولی متوجه نشدم منظورتون از کمدی چی بود. من که خیلی گریه کردم :(
Doozel said…
مثل یه چیز کیک کلاسیک رفتار کنید. نه نمی سوزه . منظور من این جمله معروف مارکس بود
History repeats itself, first as tragedy, second as farce.

به هر حال پایان تلخی برای ما رقم خورد و امید تولید شده تبدیل به یاس شد
Mahnaz said…
اگر منم روزی در آلمان نارنج ببینم خودم را خفه میکنم به امید آنروز شفهای معروف فرانسه شیرینیها و دسرهای خوشمزه ای با نارنج درست میکنند شما هم درست زدید به هدف واقعا مخملی شده جالبه که با شیر عسلی درست شده راستی کمی رنده پوست نارنج در سس سالا د عالی میشه با آب نارنج میشه ژله خوشمزه ای درست کرد
Doozel said…
ممنون خانم مهناز