Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

چیکن تیکا ماسالا؛ روش اصیل


اینجا چیکن تیکا ماسالای اصیل داریم. همون طور که در لینک چیکن تیکا ماسالای غیر اصیل ذکر شد، این غذا در اصل هندی هست ولی در بریتانیا متولد شده.  چه طوری؟ مثال دیگه ای از این حالت می تونه پیتزای نیویورکی یا شیکاگو باشه.  پیتزا قطعا ایتالیایی هست ولی این دو واریته در آمریکا متولد شده ان. از اینکه بگذریم باید عرض کنم که چیکن تیکای اصیل با مرغ تندوری یا مرغ کباب شده هست. مرغ تندوری سپس به ماسالا یا همون خورش اضافه می شه و تبدیل به  چیکن تیکا ماسالا می شه. این غذا رو علاوه بر این منقل های اجنبی که در تصاویر می بینید، می تونید روی منقل کلاسیک آریایی ذغالی هم انجام بدید.  و از قضا شاید ذغال چوب به دلیل تولید حرارت بیشتر از گاز، بهتر هم باشه .       

مواد لازم:
برای چیکن تیکا:
تمام مواد چیکن تیکا از اینجا
بعلاوه دو قاشق غذاخوری رب گوجه
برای ماسالا :
 تمام مواد سس این لینک منهای سینه مرغ
بعلاوه یک قاشق چای خوری شنبلیله خشک  

همون طور که در دستور عرض شده، برای تیکا یا همون مرغ تندوری کباب شده من از این دستور استفاده کردم. فقط کمی رب گوجه به اون افزودم. دقت کنید که دستور سس رو از یه لینک دیگه گرفته ام. پس این دستور رو تا اونجا که می گه برای سس  لازم دارید.

اول تمام مواد رو اضافه کنید و در هشت ساعت آخر، اسیدها یعنی آب لیمو و ماست رو اضافه کنید. بیش از هشت ساعت مرغ رو در اسید مارینیت کنید، له و شبیه جگر می شه.    


    دستور سس دو برابر این دستور گردن رمزی هست. در آخر کمی شنبلیله خشک هم به اون افزودم. دقت کنید به سینه مرغ این دستور به دلیل واضح احتیاج نداریم. 

برای بهینه سازی کباب، کمی روغن حیوانی رو با گشنیز، فلفل، آب لیمو، سیر و زنجبیل  پوره کردم.

و اون رو در حین کباب کردن مرغ روی اون ریختم. مرغ ها به سیخ کشیده، کباب کنید. 

مطمئن بشید مرغ کاملا پخته و سطح اون هم برشته شده.

مرغ های پخته رو به ماسالا منتقل کنید و کمی حرارت بدید تا خورش جا بیفته. در آخر با گشنیز تزین و سرو کنید.

Comments

Mahnaz said…
خوش به حال شما وکسانی که شاهد این اتفاقات بصورت زنده بودید و بعد هم با کلی کیف و اشتها نوش جان کردید مرسی برای این دستور خوب و اساسی از این بهتر نمیشه
Unknown said…
توی اون یکی ظرف چیه؟ (خورش سبز با میت بال(
Doozel said…
ممنون خانم مهناز
Doozel said…
خانم مژگان
اون یکی خورش کرفس هست و چون وقت کم داشتم اون رو با میت بال آماده درست کردم
Unknown said…
http://www.mememaker.net/static/images/memes/2047857.jpg
Doozel said…
http://www.mememaker.net/static/images/memes/2048023.jpg

Sorry for the wrong when. Here is my BLT Tahdig link

http://www.shamshiricafe.com/2010/11/modern-persian-cuisine-case-7-blt-tah.html
Sarah Ka said…
cheghad khoshmaze, cheghad sakht :(