Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پیتزا با خمیر پرتزل


هفته پیش کرمونشاه  و سنگسر بودیم. لذا برای تنوع و در جریان یک سیاست چرخش به غرب، این هفته پیتزا و همبرگر داریم. برای شروع، این دوشنبه بدون گوشت رو با پیتزای با خمیر پرتزل آغاز می کنیم. دستور خمیر رو از اینجا برداشتم که یه دستور عمومی برای پرتزل نرم هست و من با اون پیتزا درست کردم. علاوه بر این دواستفاده، با این خمیر می شه نون ساندویچ و برگر هم درست کرد. نون برگر هوا شده با خمیر پرتزل عالی و خوشرنگ هست و حتما سعی کنید با همین خمیر درستش کنید. 


اما این اواخر پیتزا هات در جریان یه حرکت اهورایی، ده مدل طعم جدید به کراست(نون دور)  پیتزاهاش داده. طعم هایی از قبیل عسل و سیراچا، پرتزل نمکی، پارمزان تست شده، سیر و آویشن و قس علی هذا... . بنده دو تا طعم اولی رو طی سفری ملکوتی به پیتزا هات آزمودم و بسیار خرسند شدم و اینجا در صدد تولید اون ها بر می یام. درست کردن ورژن عسل و سیراچایی آسون بود و تنها باید خمیر رو با مخلوطی از عسل و سیراچا دو سه بار برس زد (عکس آخر). برای کراست پرتزلی ولی تصمیمم بر این شد که کل خمیر رو براساس پرتزل درست کنم و نتیجه هم عالی شد.



برای خمیر:(برای دو عدد پیتزای متوسط) 

یک  پیمانه شیر با چربی معمولی  
هفت گرم( دو یک چهارم  قاشق چای خوری) مخمر نون
سه قاشق غذاخوری شکر قهوه ای
چهار و یک دوم پیمانه  آرد همه منظوره ، به علاوه کمی بیشتر برای ورز دادن
دو قاشق غذاخوری کره، در دمای محیط  
یک قاشق چای خوری نمک

برای مایه لعاب:
یک سوم پیمانه  جوش شیرین
سه پیمانه آب

سایر مواد:
دو قاشق غذا خوری نمک درشت
چهار قاشق غذاخوری روغن سیر  برای برس زدن

شیر رو تا حدی که دست رو نسوزونه گرم کنید و مخمر رو به اون اضافه کنید و دو دقیقه صبر کنید. سپس شکر، کره نرم، نمک و یک پیمانه از آرد رو اضافه کنید و با چنگال خوب مخلوط کنید. سپس بقیه آرد رو اضافه کنید تا خمیر چسپناکی حاصل بشه. خمیر رو طبق معمول و با ورز دادن کافی درست کنید. مطمئن بشید که از هر دو تست پایه موفق بیرون اومده اید. اگر خمیر اولیه برای ورز دستی خیلی چسپناک بود کمی آرد اضافه کنید تا قابل ورز بشه. البته آرد بیش از حد اضافه نکنید تا ترکیب خمیر به هم نخوره. سر ظرف رو با حوله مرطوب بپوشونید و یک ساعت در جای گرم قرار بدید تا حجم اون دوبل بشه.  اما...! اون چیزی که پرتزل رو پرتزل می کنه، شستشو در حمامی از آب و جوش شیرین هست. لذا آب رو گرم کنید و جوش شیرین رو اضافه کنید. سپس خمیر پهن کرده رو به مدت سی ثانیه در آب قرار بدید.

سپس زیر و روی خمیر رو کره آب شده یا مثل من روغن سیر بمالید.  من بدین منظور،  از روغنی که سیر تنوری رو توش نگه داری می کنم استفاده کردم.  برای پر کردن لبه ها با پنیر، مثل شکل بالا عمل کنید.

اما پیتزای مخلوط چیست؟ از نظر بنده در پیتزای مخلوط: تمام مواد داخلی پیتزا مخلوط و برای آمیختگی بهینه ساطوری می شن. عکس مربوط به پیتزای مخلوط  این پست هست.  

من از مخلوطی  ساطوری از سبزیجات(پیاز ، فلفل سبز و قرمز) برای روی پیتزا استفاده کردم. سپس روی کراست رو دوباره روغن مالیدم و با نمک درشت دون تزیین کردم.           

پخت در فر با حرارت ۴۵۰ فارنهایت یا همون ۲۳۰ سانتیگراد خودمون و به مدت پانزده دقیقه یا تا جایی که کراست قهوه ای بشه. این تلاش اول و با دونه خشخاش به کار رفته به جای نمک روی کراست هست.  

زیر این خمیر رو دارید؟ این خمیر عالی بود؛ از درون بسیار نرم و از بیرون ترد و نمکی با طعم جانسوزی از سیر به واسطه روغن سیر مصرفی.           


برای کراست عسل و سیراچا، مخلوطی مساوی از عسل و سیراچا درست کردم و دو سه بار در حین پخت روی کراست برس زدم. در نتیجه کراست تبدیل به آرتیست نقش اول پیتزا شد. برای خمیر هم از هر دستوری که دوست داشتید استفاده کنید ولی این دستور خمیر سیسیلی اصلح هست.  

Comments

Anonymous said…
سئوالی دارم ای شف بزرگوار
میشه پرتزل رو کرد فریز و انبار
اگر آری خوشا بر حال بنده
یه بار خمیر کنم برای ده بار
Doozel said…
هر خمیری مخمری رو می شه فریز کرد و در حین مصرف به آرامی آب کرد . من در زمان های کارمندی، خمیر زیادی درست می کردم و پس از رجعت به خونه سریع فر رو روشن و خمیر رو آب می کردم و پیتزای در خور منزلتم تحویل می گرفتم
Anonymous said…
خیلی خیلی ممنون
Mahnaz said…
به به چه پیتزای خوش و آب و رنگی خبلی عالیه حتما باید امتحان بشه، ممنون برای زخماتتون
elaheh said…
salam,
man nemidoonam siracha shi hast? adviyeh?
mamnoon
Sarah Ka said…
هفت گرم( دو یک چهارم پیمانه) مخمر نون: ba ghashogh cheghad mishe? 2 and 1/4 of peymane ziad nist???
Anonymous said…
@Elaheh

http://en.wikipedia.org/wiki/Sriracha_sauce
Doozel said…
ممنون خانم مهناز
Doozel said…
خانم الهه
سیراچا سس فلفل آسیایی هست و اینجا هم استفاده شد
http://www.shamshiricafe.com/2011/08/blog-post_2225.html
Doozel said…
خانم سارا
ممنون، تصحیح شد
Doozel said…
جناب نیرنگ
ممنون از روشنگری در باب سیراچا