Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سس ترش کامکوات و ترخون ؛ مناسب برای انواع خوراک های گوشتی


در ادامه مغازله و معانقه با معشوق جدید؛ کامکوات، اینجا یه سس عالی همه منظوره با اون درست می کنم. این سس به غایت ترش و با مایه طعم مرکباتی هست و لاجرم با ماهی، مرغ و گوشت به شدت سازگار.  واریته های اون هم می تونن با تعویض مایع به کار رفته به وجود بیان. من مثلا اینجا برای استفاده دریایی، از آب صدف استفاده کردم. برای مرغ می شه از استاک مرغ سود جست و .... از دگر سوی به جای ترکیب کلاسیک کاری و ترخون می تونید از ترکیب های دیگه استفاده کنید.  مثلا ترکیبی مثل ترکیب مرغ موهو و یا ترکیبی ایرونی تر با زعفرون و زردچوبه.    
 در کل سس خوبی از آب در اومد و من خیلی از خودم به خاطر اختراع اون راضیم.   

برای سس ترش:
یک پیمانه مایع (بسته به استفاده؛ استاک یا آب مرغ یا گوشت برای استفاده عمومی، آب صدف یا میگو برای استفاده دریایی، آب سبزیجات، شر-آب سفید یا آب معمولی استفاده گیاهی)       
یک قاشق چای خوری  نشاسته ذرت  
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  یک عدد پیاز قرمز کوچک، ریز خرد شده  
دوازده عدد کامکوات، ریز خرد شده
یک  قاشق غذاخوری سیر، له شده  
یک دوم قاشق چای خوری  پودر کاری تند  
نمک و فلفل به میزان لازم  
یک قاشق غذاخوری کامپاند باتر ترخون

برای ماهی سرخ شده:    
دو عدد فیله ماهی تیلاپیا یا قزل آلا   
یک عدد تخم مرغ
یک قاشق غذاخوری ماست  
 یک دوم پیمانه  آرد نمک و فلفل زده  
روغن نباتی برای سرخ کردن به میزان لازم 

کامکوات و پیاز رو کاملا ساطوری کنید.

پیاز رو در روغن تفت بدید تا سبک بشه، سپس سیر و کامکوات و پس از مدتی کاری رو هم اضافه کنید. 


استاک یا آب یا هر زهرماری که برگزیدید(من آب صدف برگزیدم)  رو با نشاسته سرد مخلوط کنید و به سس اضافه کنید؛ توجه  کنید که نشاسته فقط در مایع سرد حل می شه و در مایه گرم گلوله می شه.  حرارت رو ملایم کنید و صبر کنید تا سس کاملا غلیظ بشه. 

برای ماهی، ماست و تخم مرغ رو هم بزنید و آرد رو هم در ظرف جداگونه ای بریزید و نمک و فلفل بزنید. ماهی رو ابتدا به آرد سپس به مایه ماست و دوباره به آرد آغشته کنید. در روغن داغ فراوون برای یکی دو دقیقه سرخ کنید.

سس آماده بهره برداری هست! از روی حرارت بردارید، کره رو اضافه و مخلوط کنید. اگه کره مرکب ندارید، یک قاشق چای خوری ترخون خشک رو جداگونه به سس اضافه کنید و از کره معمولی استفاده کنید.  برای احتیاط یه لیمو به حالت آماده باش در منطقه حاضر بود مبادا سس به اندازه کافی ترش نباشه. سس به اندازه کافی ترش بود و نامبرده بلااستفاده موند. دلم براش سوخت و خواستم به سس اضافه اش کنم ولی دیدم غذا خیلی ترش می شه و ممکنه پس بیفتم و غش کنم.           

سس رو روی ماهی ها بریزید و سرو کنید. من با سبزی پلو به مصاف این ماهی رفتم.  خیلی خیلی عالی بود! حتما باز هم امتحانش می کنم و ته همین پست نتیجه رو اضافه می کنم   

Comments

Anonymous said…
خیلی خیلی "به به"!
تصاویر هم چشم نوازند.
فقط کاش کمی تندتر بود.
كتايون said…
آب هر زهر ماری!!! هاهاها...:)))