Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

چلو مرغ بهاری با برگ سیر و زیتون



این پست حاصل تفرج بهاری شنبه گذشته بنده در فارمرز مارکتی در شهر نیویورک (چیزی معادل جمعه بازار خودمون) می باشد.  در این بازار بود که بنده با برگ سیر تازه، زیتون اعلا و مرغ بومی مواجه شدم و لاجرم سودای این چلو مرغ بهاری، ساده و سبز رنگ رو در ذهن پروروندم.

 این دستور بسیار ساده، بدون ادویه و بسیار سالم هست. چو نیک بنگری این دستور ترکیبی از سیر قلیه آریایی و خوراک تجین مراکشی هست. به زرت قاطر بر این مطلب ایمان دارم که ته طعم ترش حاصل از لیموی پرورده  و شورمزگی  حاصل از زیتون با تازگی سیر تازه در هم خواهد آمیخت و آنچنان بلوایی در دل شما به پا می کنه که مپرس.

در ضمن به دلیل همون بلوای درونی فوق الذکر، بنده این غذا رو دوبار درست کردم و هر بار به روشی متفاوت و اینجا هر دو روش رو برای شما شرح خواهم داد.   





مواد لازم:

یک کیلو مرغ
نمک و فلفل به میزان لازم
دویست و پنجاه گرم برگ سیر تازه
صد و پنجاه گرم پیازچه
دو پیمانه استاک مرغ یا آب معمولی
نصف یک عدد لیموی پرورده (یا آب غوره)
صد گرم زیتون سبز




روش اول روش خانگی تر هست. در این روش ابتدا مرغ رو طلایی می کنید و کنار می ذارید. سپس در همون تابه مخلوط سیر و پیازچه رو تفت می دید. پیازچه به غذا لعاب عجیبی می ده. در ضمن در صورت عدم دسترسی به برگ سیر، می تونید پیازچه رو هم قلم بگیرید و فقط از چهارصد گرم تره استفاده کنید.   

سپس همه مواد رو به دیگ مورد علاقه برمی گردونید. بیست دقیقه با حرارت ملایم و در بسته خورش  رو می پزید. سپس حرارت رو تیز کرده و در ظرف رو برمی دارید. اون قدر می پزید تا آب مرغ کاملا کشیده بشه. این یکی از محبوب ترین روش های بنده برای خورش مرغ خونگی کم آب هست.       

در پنج دقیقه آخر، زیتون به همراه کمی از آب یا روغنی  که در اون واقع شده رو هم اضافه کنید.      

 روش دوم مجلسی تر هست و هدف هم کمتر پختن سبزی هست. در این روش مرغ رو با لیمو و آب جداگونه می پزیم و سبزی رو هم جداگونه تفت می دیم. وقتی آب مرغ غلیظ شد ماحصل رو به همراه زیتون به غذا اضافه و سرو می کنیم.        


Comments

Nei Rang said…
: )
دوزل جان شده ای بدجور آنارشیست
مکن بلوا بپا هر دم چه کاری ست
نپخته ام هنوز گشنیز پلو را
دلم باز آب شد و از دیده جاریست
Doozel said…
واقعا آنارشیسم افسارگسیخته ای هست
fateme said…
سلام جناب دوزل سال نوتون مبارک
زیتون سبز یعنی شور نشده؟
Samira said…
سلام و تشکر برای دستور جذاب :)
من رب نارنج ریختم برای ترشیش که نتیجه رضایت بخش بود... و زیتون شور هم زدم که اصلا فکر نمکردم همچین تاثیر خوبی تو مزه داشته باشه ... به حدی که افای شوهر حتما با هر قاشق تعدادی زیتون هم روانه میکرد و معتقد بود بدون زیتونش خوشمزه نیست... ولی یه مشکلی باهاش داشتم... حس میکردم آب و دون جداست... حالا نمیدونم اشتباهم کجا بوده..ولی درکل مثل هر غذایی که من از دستورهای اینجا پختم، مزه جدید و جالبی بود..دستت درد نکنه
Doozel said…
خانم فاطمه
زیتون سبز رنگ که مزه قوی تری نسبت به ورژن های سیاه و قهوه ای داره. البته زیتون قهوه ای یونانی هم بد نیست
Doozel said…
خانم سمیرا
مهم اینه که آقای شوهر کرمانشاهی راضی بوده. معضل آب دون جدا بودن هم رو می شه با تبخیر بیشتر حل کرد چون این خوراک مرغ هست و نه خورش