Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

شیرینی لینزر با لیمو و آرد بادام


در ادامه سلسه دستورهای مناسب شب عید، اینجا شیرینی لینزر داریم. این شیرینی اتریشی هست و بنده اول بار در روز ولنتا ین  با اون مواجه شدم؛ نامبرده توسط یکی از دوستان درست شده بود و بدجوری چشم بنده رو هم گرفت. داخل اون شیرینی رنده پوست لیمو و پودر بادام بود و لذا مزه بسیار خاص و بی نظیری داشت. دستور رو طلبیدم و با این لینک روبرو شدم. درست کردن شیرینی های پر کره آسون نیست و سرد نگه داشتن خمیر از نکات کلیدی اون هست لذا به فرامین این پست گوش جان فرا سپارید.    
         


مواد لازم:

صد و هفتاد گرم کره
یک دوم پیمانه شکر
رنده پوست یک عدد لیمو
یک عدد زرده تخم مرغ
یک قاشق چای خوری عصاره وانیل
یک چهارم قاشق چای خوری نمک دریایی 
یک پیمانه آرد
سه چهارم پیمانه بادام چرخ شده
مربای مورد علاقه(ترجیحا ترش) برای داخل      



من در یک حرکت انقلابی به جای بادام از گردو سود جستم. لذا گردو رو بو داده و سپس آسیاب کردم. ماحصل رو با آرد مخلوط کردم.    

رنده پوست لیمو رو به همراه کره در دمای محیط هم بزنید. سپس شکر رو اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا مایه ای کرمی رنگ و یک دستی حاصل بیاد. سپس زرده تخم مرغ، وانیل و نمک رو هم اضافه کنید و هم بزنید. در نهایت مایه آرد رو اضافه کنید و با دست ورز بدید تا خمیر نرمی حاصل بشه. اگر خمیر خیس و شل بود کمی آرد بیشتر اضافه کنید.      

خمیر رو پهن کنید، با فویل بپوشونید و یک ساعت در یخچال قرار بدید. سپس با وردنه به ضخامت یک سانت پهن کنید و دوباره یک ساعت در یخچال قرار بدید. در حین سرد شدن می تونید اون ها رو قالب هم بزنید. به خاطر داشته باشید که سرما کلید پیروزی هست و باعث سفت موندن کره می شه.    

می تونید هر طرحی که دوست داشتید به شیرینی ها بدید ( قلب و سایر این قرطی بازی ها  ...)؛ من به مناسبت سال نو، عدد ۱۳۹۵ رو حک کردم. پس از قالب زنی، دوباره شیرینی ها رو پانزده دقیقه در فریز قرار بدید تا سفت بشن و سپس به مدت ده دقیقه در فر ۳۵۰ فارنهایت یا همون ۱۷۵ درجه خودمون قرار بدید. توصیه می کنم اون ها رو در سینی فلزی قرار ندید تا ته شون نسوزه. ظرف سرامیکی یا شیشه ای عالی خواهد بود. پس از سرد شدن، وسط کار رو با مربا بپوشونید و ساندویچ واره ای درست کنید.           

این هم شرت برد کلاسیک انگلیسی! برای تولید اون آرد بادام و زرده تخم مرغ رو از دستور حذف کنید و به جای اون ها سه چهارم پیمانه آرد به دستور اضافه کنید (میزان آرد نهایی= یک و سه چهارم پیمانه). البته شرت برد کلاسیک لیمو نداره ولی توصیه می کنم اون رو حذف نکنید.       


اون کوکی ها روز بعد بهتر هم خواهد بود! در ضمن یک دستور دیدم که به جای مربا کرد (به کسر ک) لیمو داشت و توصیه می کنم اون رو هم امتحان کنید.   


تزیینات رو دور نریزید حَیفِس!

Comments

Nei Rang said…
ته ظرف ات به رنگ آسمونه
یه کاشی یادی از دیارمونه
بوی لیمو پیچیده توی کافه
بهار بر ساقه ای زده جوونه
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
مرسی که شما هم مثل من تصویری از یه کافه رو در ذهن دارید با مشتری هایی که فعلا مشغول نوروزن و سری به کافه نمی زنن
Nei Rang said…
ممنون از شما شف گرامی
روزگارتون خوش باد!
مهشید said…
چه کوکیزهای خوشمزه ای
من عاشق این کوکیز مربایی ها هستم بخصوص اگرمربای شاه توت وسطش باشه
پیشاپیش نوروز بر شما مبار کباد و سال 95 موفقی را داشه باشید
sareh said…
"وای چه هفت سینی! هفت سینای دوزل همیشه قشنگه!ا"
اولین واکنش من هنگام روبه رویی با این پست!ا
Nei Rang said…
حاضر غایب :

یه دوست داشتیم در اینجا بود الهه
نمیاد دیگه و چشم هام به راهه
با فیدبک هاش میزد بر سر من سنگ
شدم دلواپس اش, خدا گواهه
Nei Rang said…
با آرزوی سالی خوش و پر بار
برای شما گلهای در انتظار بهار

پنج روش استفاده از چای برای افزودن عطر و طعم به غذا:
http://food-hacks.wonderhowto.com/how-to/5-surprising-ways-flavor-your-food-with-tea-0169317/
Nazanin said…
سلام جناب دوزل گرامی و سایر دوستان. اومدم نوروز و سال نو رو شادباش بگم و دیدم گله کردین از نبودن دوستان. بنده به سهم خودم عذرخواهی می‌کنم. بنده عذرم موجه هست چون به دلیل ناخوشی حتا نگاه کردن به عکس خوراکی هم حالم رو خراب می‌کنه. ولی به یاد شما هستم.
امسال هم از اونجا که خودم هیچ چیزی نمی‌تونم بخورم به جای هر نوع شیرینی، یک قابلمه سمنو پختم که تجربه‌ی بسیار جالبی بود. امیدوارم سال دیگه از روی دستور شما درست کنیم که اشکالات کمتری داشته باشه.
سال نو همگی مبارک، نوروز همه‌تون پیروز، تنتون سلامت، دلتون خوش و اجاقتون روشن باشه.