Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سوپ چیزبرگر



اولین پست زمستون امسال سوپ کرم مرغ بود. اصولا قصدم  بر این بود که دستورهام مناسب فصل باشن  و بنابراین خیال داشتم سوپ های متعددی در زمستون امسال پست کنم. البته زمستون رفت و به نظر نمی یاد این ایده ال من به واقعیت نزدیک بشه. در این پست یه سوپ سنگین برای یه شب تار و کوبنده زمستونی داریم؛ سوپ چیزبرگر! اگه کسی گفت سوپی که مزه پنیر و گوشت بده مزخرفی بیش نیست!، به دیده تردید به عقل او بنگرید. اما کمی چرندیات؛ اگر می خواید از انوار تابناک چرندیات من در امان بمونید، می تونید  قسمت زیری رو کلا بی خیال شد و از مواد لازم شروع به خوندن کنید.    
قسمت زیری:
یکی از ایده ال های کودکی من سوپ دکتر ارنست بود. دکتر ارنست کارتونی بود که در سال های طلایی دهه شصت پخش می شد و به تبع زمان، شرایط کاراکترهای درون اون هم طبیعی نبود. البته این کارتون برخلاف کارتونهای هاچ، نل، کوزت  و ... حول محور ننه مردگی نمی چرخید چون خانم دکتر ارنست هم در جزیره بود. البته چون دکتر از مام وطن به دور و در جزیره گیر افتاده بود و چون وطن مثل مادر هست، شاید بشه با مقوله ننه مردگی ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد.    

 سوپ های کارتون دکتر ارنست خیلی قشنگ بودن و تکه های درشت گوشت داخل اون ها بود و یه نون خوشگل قهوه ای که سه تا خط اریب هم داشت بغل اون سرو می شد. در مقام مقایسه، سوپ های خانم والده چیزی برای عرضه دربرابر سوپ های دکتر ارنست نداشت و من در مقام طفل، همواره از این قضیه شکوایه داشتم. البته شماتت های من به گوش خانم والده کارگر نبود و کیفیت سوپ ها به نزدیکی های سوپ دکتر ارنست هم نمی رسید.

این شد که در این پست، فانتزی سوپ رو بازسازی کردم. به یاد مرحوم دکتر ارنست، سوپ رو در ظرف چوبی سرو کردم و در راستای تکمیل فانتزی، پدرم برای تهیه نون قهوه ای سه خط دار در اومد! بالاخره یه جا، نون پرتزل سه خط دار پیدا کردم و فانتزی به حقیقت پیوست. نون پرتزل بد نیست و یادآوری کنید که بعدها اون رو درست کنم.

اما حرف از کزت شد و چون این اواخر فیلم بینوایان هم اکران شد، جا داره شکوه ای هم از اون کارتون بکنم. من هیچ وقت کتاب بینوایان رو نخونده بودم و تمام تصورات من براساس اون کارتون زمان کودکی بود. بعد از دیدن فیلم  نکات زیر رو هم آموختم:
-در اواخر داستان کزت بزرگ شد و عاشق یکی از انقلابیون فرانسه شد
-دختر تناردیه هم بزرگ شد و او هم عاشق همون پسر شد
-دختر تناردیه جان خود رو برای نجات جون اون پسر از دست داد 
- ژاور متنبه شد و خودکشی کرد
-ژان وال ژان یک تنه اون پسر رو از چنگ سربازها نجات داد 
و اینکه کلا تصورات من از بینوایان، یک کزت ننه مرده تحت ستم تناردیه ها بیش نبود!    
نتیجه گیری: شاهکارهای ادبی رو از طریق کارتون های دهه شصتی تعقیب نکنید      

یکی از تلخ ترین صحنه های کودکی! وفات  الاغ دکتر ارنست 

مواد لازم:
سه عدد سیب زمینی متوسط، مکعبی ریز خرد شده 
یک عدد هویچ کوچک، ریز خرد شده 
یک عدد پیاز متوسط، ریز خرد شده 
یک دوم فلفل سبز دلمه ای، ریز خرد شده 
یک و نیم پیمانه استاک گوشت(یا محلول آب و دو عدد قرص عصاره گوشت حل شده در اون )
نمک و فلفل سیاه تازه کوبیده، به میزان لازم
دو و یک دوم پیمانه شیر کم چرب
دو قاشق غذاخوری نشاسته ذرت  
دو قاشق غذاخوری سس تاباسکو یا سس فلفل
دویست گرم پنیر پروسه شده
پنجاه گرم پنیر پارمزان
نیم کیلو گوشت گوساله چرخ کرده  
دو قاشق غذا خوری پودر پیاز
دو قاشق غذا خوری سرکه 






سبزیجات رو با استاک داخل دیگ بریزید. اگه حس استاک ندارید از ترکیب آب و دو عدد قرص عصاره گوشت سود بجویید. حرارت ملایم بدید تا سبزیجات کاملا نرم و پخته بشن.  


برای تهیه سس پنیر، خیلی شبیه به این پست عمل می کنیم. شیر سرد رو با نشاسته مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یه دست بشه.  سس فلفل رو حذف نکنید چون اسید داره و طعم رو به شدت بالانس می کنه. استفاده نکنید سوپ سنگینی حاصل خواهد شد.     

مایه شیر رو حرارت ملایم بدید و هم زدن رو قطع نکنید تا غلیظ بشه. در آخر پنیرها رو اضافه کنید. هم بزنید تا غلیظ بشه. پس از افزودن پنیر، سس خیلی تمایل به ته گرفتن پیدا خواهد کرد. باید مطمئن بشید که کف دیگ رو خوب هم می زنید.        


مایه پنیر رو  به سبزیجات اضافه کنید. 

گوشت رو بدون هیچ روغنی و در تابه از پیش داغ تفت بدید تا کاملا طلایی بشه. سپس نمک، فلفل، پودر پیاز و سرکه  رو اضافه کنید. حرارت بدید تا آب اون کشیده بشه.   

گوشت رو به سوپ اضافه کنید  


مزه و غلظت رو چک کنید. و اگر مطلوب بود سرو کنید. اگر شل بود، بیشتر حرارت بدید. 

بسیار سوپ مطلوب و خوشمزه ای هست این سوپ 


 سوپ چیز برگر ؛ عکس از خانم زهره 

Comments

Maral said…
This comment has been removed by the author.
Maral said…

من که عاشق سوپم! اونم سوپی که گوشت و پنیر داشته باشه!!! سؤالم اینه که پنیر نمی‌بُره؟ من یه بار برای پاستا از خودم ابتکار به خرج دادم و به شیر داغ پنیر اضافه کردم. پنیرم برید،‌ولی خیلی خوشمزه شد.

پ.ن. من به یه نتیجه‌ی دیگه هم رسیده‌م و اون اینه که شاهکارهای ادبی رو از طریق فیلمهای هالیوودی نباید تعقیب کرد.
اگه تونستید بخونیدش، پایانش فوق‌العاده‌ست، و اشک آدم رو بدون احتیاج به جلوه‌های ویژه در میاره.
Ellie said…
سلام و ممنون از دستورهای عالی شما، می‌خواستم بپرسم منظورتون از پنیر پروسه شده چیه؟ میتونید لطف کنید بگید که توی فرانسه به چه اسمی می‌تونم پیدا کنم اگر ممکن؟ پیشاپیش ممنونم از جوابتون :)
Mahnaz said…
باز یک دستور خوب از سوپ پنیر منم دستور یک سوپ پنیر دارم که میشه گفت خواهر این سوپه و عجیب اینکه آدم از خوردنش سیر نمیشه و تا ته قابلمه را خالی نکنی خیالت راحت نمیشه بزودی دستورش را میذارم مرسی از این دستور هوا اینجا خیلی سرده و برف ریزی هم میباره برای امشب شام درست میکتم و با باگت میخوریم
Mari said…
به به سوپ باشه ، پنير هم توش باشه ، ديگه چى از خدا مى خواى ؟؟ فقط ميترسم اگه تند بجوشه پنير باعث بريدن شير بشه . نميشه ؟
Doozel said…
آرد ذرت روغن پنیر رو به خودش جذب می کنه و پنیر نمی بره. به پست سس پنیر رجوع شود
Doozel said…
مارال
البته که کتاب بهتر از فیلم هست چون شخصیت ها رو براساس ذهنیت خودمون شکل می دیم نه اون چیزی که کارگردان تحمیل می کنه
Doozel said…
خانم الی
پنیرهای ورقه ساندویچ یا پنیرهای سه گوشو یا پنیرهای لیوانی . این پنیرها پرچرب و ملایم هستن
Doozel said…
خانم مهناز منتظر دستور شما هستیم
Shd said…
آخ عمو دوزل من هم کلی توی کف این سوپ بودم ولی جور دیگه‌ای شبیه سازیش کردم که اون هم خیلی خوب از آب در اومد هرچند شبیه سازی شما خیلی به سوپ دکتر ارنست شبیه تره.
توی سوپ قارچی که خیلی عطر قارچ داشت و حدود دو لیتر بود دو قاشق غذاخوری پُر سویای ریز و دو قاشق غذاخوری پُر کشک ریختم. رنگش زرد نشد ولی خیلی عالی شد.
Doozel said…
خانم شیدا
کشک هم ایده بدی نیست . ممنون از شما