Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کوکو سیب زمینی بدون تخم مرغ و با دو بافت متفاوت سیب زمینی


در صورت عزم به طبخ غذاهای ارزون قیمت تر، گرایش به سمت کوکوها اجتناب ناپذیر می باشد. اینجا یه نوع کوکو با مغز نرم و خوشمزه و بدون تخم مرغ و روکش سیب زمینی برشته دارم. انگیزه تولید این نوع کوکو، تنوع بخشی به این غذای کلاسیک بود و ایده اون هم از یکی از دستورهای کتاب ناکام و جوون مرگم  اومد. عکس اون غذا رو در پایین مشاهده می کنید. اون غذا عبارت بود از ماهی سرخ شده با روکش برشته تشکیل شده از سیب زمینی رنده شده. اون غذا به گاه توانگری طبخ شده و عکس و دستور اون ذخیره سازی  شده بود. به گاه فقر، تصمیم گرفتم ماهی رو حذف کنم و یه کوکو با مغز نرم متشکل از پوره سیب زمینی نرم و روکش سیب زمینی برشته درست کنم.        




اینجا دستور خاصی برای این غذا ندارم و فقط روند رو توضیح می دم. برای مایه داخل، سیب زمینی آب پز رو پوره کردم و به اون مایونز، آب لیمو، سیر تنوری، فلفل سیاه تازه خرد شده و شوید خشک زدم. این کار رو می تونید با پوره سیب زمینی زیاد اومده هم بکنید. راستی دستور یه پوره سیب زمینی ملکوتی هم دارم و نمی دونم چرا تا حالا اون رو پست نکرده ام؟ برای روکش یکی دو سیب زمینی رو رنده کنید و کاملا با دست بچلونید تا آب اون خارج بشه. سپس به اون نمک، فلفل و کمی روغن بزنید.      


این حرکت اهورایی  بدون استفاده از قالب هم عملی است ولی قالب کوکوهای متحدالشکلی به شما می ده. در صورت عدم دسترسی به قالب، یک کنسرو تن رو از دو سر باز کنید و یکی از سرها رو به قصد فشار آوردن به محتویات نگه دارید. زیر کار رو از مایه سیب زمینی رندیده بزنید و خوب فشرده کنید. سپس یک قاشق از مایه پوره بریزید و کمی فشرده کنید. در نهایت روی کار رو یک لایه دیگه مایه سیب زمینی رندیده بریزد ولی اصلا فشار ندید چون اگه رشته سیب زمینی خام وارد مایه پوره بشه نمی پزه.         

برای تسهیل حمل و نقل این کوکوها به تابه، کاغذ روغنی زیر رو برش بدید و به راحتی اون ها رو به تابه منتقل کنید. در ضمن اگه قبل از پخت اون ها رو ده دقیقه فریز کنید، کوکوها خودشون رو می گیرن و کوکوی شکیل تری تقدیم به بشریت می شه.          

تابه رو بدون روغن روی حرارت متوسط بگذارید و پنج دقیقه صبر کنید تا کاملا داغ بشه . کوکوها رو یکی دو دقیقه برای هر طرف در روغن  داغ سرخ کنید. اصلا کوکو رو از این-رو-به-اون-رو نکنید و وقتی یک سمت کاملا برشته شد، طرف دیگه رو سرخ کنید. اینجوری ماکسیمم کریسپینگی حاصل می شه.  


این کوکو باید به سرعت سرو بشه. اگه از قبل اون ها رو درست و انبار کنید، روکش برشته نرم می شه و لاجرم  آب با غربال بیخته اید و رنج بیهوده برده اید. 

این حرکت برای کتلت هم قابل پیاده سازی هست. و شاید جوابی برای سوال فلسفی زیر باشه:
"کتلت، سیب زمینی خام یا پخته؟ مساله این است! "

شماری از سس هایی که با کوکو جور در می یان:
و البته :

Comments

Maral said…
حیف نیست دستورهای کتابتون رو اینجا پست می کنین؟؟؟ شاید یه روزی تونستین چاپش کنین.
Unknown said…
man hamin emroz dorost kardam vali chon ghaleb nadashtam to mahitabe kochik kafesh ro sib zamini randeh shode rikhtam meghdary az mavad ro rikhtam donare rosh rande shode rikhtam kheilim khob shod mamnoon az shoma
Nazanin said…
«
تابه رو بدون روغن روی حرارت متوسط بگذارید و پنج دقیقه صبر کنید تا کاملا داغ بشه . کوکوها رو یکی دو دقیقه برای هر طرف در روغن داغ سرخ کنید. »
بالاخره روغن بریزیم یا نه؟
این پستتون یک طوری بود انگار حوصله نداشتید و برای رفع وظیفه نوشتید. نه مقدار هر چیزی مشخص بود و نه دستور مثل همیشه دقیق بود. امیدوارم این دوران بگذره و حال و هوای کافه مثل قبل بشه.
Doozel said…
مارال
دستور ماهی رو که ندادم ، فقط رجوع دادم
Doozel said…
خانم مریم
اون هم روش خوبیه
Doozel said…
خانم نازنین
وقتی تابه داغ شد روغن اضافه کنید تا روغن دود نکنه. فکر کردم در عکس ها وجود روغن مشهود هست و لزوم به تکرار نیست . تجربه هم نشون داده مورد سنتی دستور دادن فایده ای نداره و مردم به دستورهای خودشون پایبند هستن، اینجا بیشتر تکنیک کار مدنظر بود . مون از توجه شما به کیفیت کار