Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بستنی لیمویی؛ بدون نیاز به دستگاه بستنی ساز


Basic skill: lemon Curd
چندی پیش جمعی از دوستان برای عشق و حال به املاک من و خدایار شتافتند. منوی شام عبارت از هلیم بوقل (بوقلمون)، بربری و بستنی لیمویی بود. حالا اینکه کدوم عاقلی اولا شب هلیم بوقل می خوره و اگر هم خورد دیگه دسر بستنی لمیویی چه صیغه اییه رو بی خیال شید. لرها پتانسیل کشف نشده زیادی دارن و یکیشون هم طراحی منو هست.  دستور بستنی لیمویی رو از اینجا  برداشتم.


مواد لازم:
دو عدد تخم مرغ
 دو عدد زرده تخم مرغ
صد و شصت و پنج گرم شکر 
هشتاد گرم کره سرد
رنده پوست و آب دو عدد لیمو زرد بزرگ 
یک قوطی شیر عسلی  
دوپیمانه خامه دبل (سی درصد چربی)


در وحله اول یه بستنی عالی جانبی به نام بستنی دولچه-د-لچه رو هوا می کنیم و سپس در وحله دوم، می ریم سر بستنی اصلی. این بستنی دقیقا شبیه بستنی انار هست با این تفاوت که شیر عسلی حذف و با دولچه-د-لچه جایگزین می شه. لعاب انار هم حذف و با ترکیب دولچه-د-لچه و خامه جایگزین می شه.      

روند تولید این بستنی مثل بستنی انار هست و اینجا تکرار نمی شه. چنانچه که عرض شد، دولچه-د-لچه رو گرم کنید و خیلی کم به اون خامه بزنید و لابلای بستنی بریزید.   

به سبک کوکی داغ با بستنی خفه کردیم! عالی بود 

اما برای بستنی لیمو، احتیاج به کرد (بر وزن گرد؛ یا جوری که شیرزای ها کرد رو تلفظ می کنن)  لیمو داریم. کرد لیمو چیزی جز کاسترد-واره ای لیمویی بیش نیست و تهیه اون آسون هست.  بسیار هم پرکاربرد هست.  زرده ها و تخم مرغ ها رو با شکر هم بزنید.  

کره، آب و رنده پوست لیمو رو اضافه کنید. روی حرارت ملایم بزارید و هم بزنید. 

دارید ثبت لحظه رو؟ ندارید؟ این حباب ترکیده منظور بود! لینک اصلی خواسته بود که کرد رو صاف کنیم  و کنار بذاریم. برای من کمی غلیظ بود و بی خیال صاف کردن اون شدم چون از طرفی هم از طعم پوست لیمو بدمم نمی یاد. البته کنار گذاشتن اون آسون بود.  برای بستنی به یک پیمانه از کرد نیازمندیم. رسپی هم چیزی در همین حدود کرد می ده. کرد رو می شه تا دو هفته در یخچال نگهداری نمود. 

خامه رو بزنید تا حجم پیدا کنه. 

شیر عسلی رو هم اضافه کنید. به آرومی و به کمک قاشق با خامه مخلوط کنید. 

بستنی آماده هوا شدن هست. یک سوم از مایه خامه رو در ظرف بریزید و یک سوم از کرد لیمو رو روی اون بریزید. این پروسه رو دو دفعه دیگه تکرار کنید تا ظرف پر بشه

هفت هشت ساعت فریز کنید.

این بستنی بسیار غنی و پرکالری هست و در مصرف اون امساک رو فراموش نکنید. همین یک اسکوپ با یک فروند کوکی برای لر طویل و قطوری مثل من کافی بود. البته بعد از صرف چندین کاسه هلیم و نیم فروند بربری.  

Comments

Mahnaz said…
مشتری نوع کاراملیش خودمم و نوع لیموئیش همسر و پسرم زمان پستش هم به موقع بود تا آخر هفته چند روزی مونده چند روز غدای سبک میخوریم تا آخر هفته بتونم نوع لیموئی را درست کنم نوع کاراملی هم میمونه برای بعد، خیلی ممنون
Doozel said…
می شه با پرتقال یا نارنج هم درست بشه . ممنون از کامنت شما مهناز خانم
Maral said…
وای خدای من!!!! چه شود با نارنج!!!!
فقط کردش رو از کجا بیاریم؟؟؟؟
Doozel said…
با نارنج بسازید
redway said…
آقا اگه در خونه‌ت انقدر بازه و مهمون انقدر میاد و میره و انقدر هم تحویل‌گرفته میشه من یه عزیزی دارم دقیا همون حوالی شما.
بفرستمش بنده‌ی خدا رو پیش شما یه وعده غذای مجلسی چشمش ببینه
:))
Doozel said…
بفرست بیاد.
redway said…
آقا اطلاعات زمان و مکانی بده میفرستیم :)))
Maral said…
من با دستور شف جان قبلاً کرد لیمو درست کرده بودم، اینه که دیگه از همون کرد استفاده کردم. مزه‌ش خیلی جالب بود، ولی هر بار که می‌ذاشتم دهنم یادم می‌اومد که این خامه خالصه در نتیجه عذاب وجدان باعث می‌شد بستنی به دهنم زهر بشه :)))