Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خورش بادمجان با ساسج ایتالیایی


اینجا یه خورش بادمجون کاملا التقاطی داریم. این غذا رو سالیان پیش برای کتاب مرحومم درست و ماحصل رو در پستو ذخیره کردم. منبع الهام من یه خورش جرک جاماییکایی با ساسج تهیه شده بود که بنده اون رو در نصف شبی تار از یه فود تراک روشن خریداری کرده بودم. چند سال بعد، که نسبت به زمان حال هنوز هم چند سال قبل محسوب می شه، اون رو با سوسیس مارپیچ بازسازی کردم و ماحصل رو زدم تنگ پست قبلی در پستو. در حال حاضر به دلیل استقبال خوب غیر آریایی از پست خورش بادمجان به زبون انگلیسی، این مدل سریع رو هم می زنم تنگ آرشیو، بلکه فرجی حاصل شد. ساسج از گوشت خام به ادویه آراسته و در پوست روده گاو پیچیده درست می شه. به دلیل وجود لایه محافظ اطراف گوشت، در اثر پخت آب گوشت از دست نمی ره و محصول نهایی به غایت نرم و آبدار می مونه. توصیه نگارنده به استفاده از ساسج بازاری تند ایتالیایی هست. ادویه رازیانه موجود در این نوع ساسج با بادمجون خوب جور در می یاد و خورش بادمجون نفیسی رو به بشریت، اعم از آریایی و اجنبی، ارزونی می داره. در ضمن ساسج با سوسیس فرق بنیادی داره و اصولا نپخته هست (ر.ک. اینجا، اونجا، فلان جا).

مواد اولیه:
نهصد گرم ساسج تند ایتالیایی
چهارصد و پنجاه  گرم  (یا یک عدد) بادمجان بزرگ ایتالیایی، ریز مکعبی شده
دویست و بیست و پنج  (یا یک عدد متوسط) پیاز زرد، ریز خرد شده
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
یک قاشق چای خوری پودر چیلی یا پاپریکا
یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
یک پیمانه استاک گوشت (یا آب معمولی)
یک دوم پیمانه گوجه فرنگی خشک در روغن، ریز خرد شده
دو عدد نارنج (یا لیمو)
نوک قاشق زعفران (اختیاری)


تمام وجوه ساسج رو در تابه بزرگ و از پیش داغ طلایی کنید و کنار بگذارید. حرارت رو ملایم کنید و به همون تابه پیاز رو اضافه کنید و تفت بدید تا سبک بشه. سپس بادمجون رو اضافه کنید و تفت بدید تا بادمجون هم نرم بشه. سپس ادویه ها و رب گوجه رو اضافه کنید و در روغن تفت بدید. در نهایت ساسج ها رو به ظرف برگردونید و آب نارنج، گوجه خشک خرد شده و استاک رو هم اضافه کنید. خورش باید کم آب باشه. روی حرارت متوسط با در بسته به مدت پنج شش دقیقه بپزید تا جایی که ساسج کاملا مغزپخت بشه. در نهایت  زعفرون رو اضافه و ماحصل رو با برنج یا نون یا پاستا سرو کنید.                            


Comments

Nei Rang said…
بازهم بد موقع اومدم به کافه, ضعف کردم این نصفه شبی

ممنون فراوون کافه چی
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
سارا said…
وسط این همه درس و امتحان نگاه کردن به غذاهای خوشمزه تون درعین جانگداز بودن آرامش بخش هم هست
Doozel said…
خانم سارا
قسمت آرام بخش قضیه قابل نداشت و خوشحالم که مفید واقع شد . قسمت تلخ قضیه هم حلاوت خاص خودش رو داره
سارا said…
منم با حلاوت قضیه موافقم 😋😋