Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کوکوی گل کلم


هفته پیش با خاله معروف حضور دوباره رفتیم سر جالیز. فصل پاییز هست و محصولات به تبع پاییزی. دورون دورون سیب، گل کلم، کلم، کدو آلات و انار هست. پس از خرید مقادیر متنابهی سیب، خاله من یه گل کلم هم با خودش آورده بود. خاله گل کلم رو تقدیم به من کرد و گفت:
خر دوزلی! بیا این گل کلمو بیگیر. گل کلم فصل خیلی خُبِس! تازه مالی اینجا وم ارگانیکس   
اصولا حق با خاله فوق الذکر هست و محصولات فصل چیز دیگه ای هستن. گل کلم رو تحویل گرفتم و با عزم جزم عازم خونه شدم. هدف تولید کوکویی مشابه این کوکوی براکلی برای یه دوشنبه بدون گوشت دیگه بود. این مدل کوکو نرم تر و پر ادویه دار تر هست و حتما مورد پسند واقع خواهد شد




مواد لازم:

یک عدد گل کلم متوسط
یک پیمانه پودر مغز نان
دو قاشق چای خوری پودر کاری
یک دوم قاشق چای خوری پودر زیره
یک دوم قاشق چای خوری پودر سیر
یک قاشق چای خوری  زردچوبه
دو عدد تخم مرغ
دو قاشق غذاخوری ماست کیسه
یک قاشق غذاخوری ترخون خشک
نمک و فلفل به میزان لازم  
   

اگه یه کوکوی نرم ولی کم تر خوش فرم می خواید، گل کلم رو آب پز کنید در غیر این صورت اون رو تنوری کنید. اگر هم از پودر نون آماده (=آرد سوخاری) استفاده نمی کنید، مغز نون رو با ادویه ها بو بدید.

   گل کلم رو کاملا بکوبید تا یه دست بشه. تمام مواد رو اضافه کنید تا مایه کوکو حاصل بشه.  مایه کمی شل هست (در صورت آب پز کردن گل کلم) و بهتر هست ساعتی (ترجیحا یک شب) در یخچال بمونه تا سفت بشه. 

بهتر هست این کوکو به صورت یک تکه و نه مجزا درست بشه.

این کوکو دارای بافتی نرم و شبیه به بریونی اصفهانی هست و جایگزین گیاهی خوبی برای اون غذا. 

Comments

Unknown said…
شرم نمی کنی گل کلم رو با بریونی مقایسه می کنی ؟
s said…
میشه تخم مرغ رو با چیز دیگه جایگزین کرد جناب دوزل ؟
Doozel said…
نارسیس
چرا! از این کرده پلید خود نادمم و از درگاه الهی مغفرت می طلبم
Doozel said…
خانم سارا
شاید ماست بیشتر؟ باید آزمود
Nei Rang said…
​دستورالعمل تهیه بهترین و خوشمزه ترین غذای گیاهی :
مواد لازم:
گل کلم, یک عدد
نمک, هیچی
فلفل, هیچی
ادویه, هیچی
روغن, هیچی
آبلیمو, هیچی
پیاز , هیچی
سویا, هیچی
قارچ, هیچی
افزودنی های دیگر, هیچی

گل کلم را به تکه هایی بزرگتر از حدی که در دهانتان جا بگیرد (دلایل فیزیولوژیک آن متعاقباً به عرض تان خواهد رسید) تقسیم کرده و آبکشی کنید. لازم به تذکر است که احتیاجی نیست که صبر کنید تا خشک شود؛ اگر هم دلتان خواست صبر کنید تا خشک شود. بعد تکه ای از آنرا که بیشتر چشمتان را گرفته برداشته و با نگاهی حریص به ان چشم بدوزید. در حین نظربازی, کم کم آنرا به دهان نزدیک کرده و اجازه دهید بوی آن قبل از طعمش در وجودتان رخنه کند. سپس, سعی کنید که زمام اختیار را از دست نداده و لبها فرصتی داشته باشند تا در خنکای دلپذیرش غرقه شوند. اگر در این مرحله از تهیه غذا چشمها به آرامی در حال بسته شدن باشند, در طعم نهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت. همزمان با بستن آرام چشمها, دهان را با آرامشی مشابه باز کرده و دندانتان را بسیار سطحی, تأکید میکنم, بسیای سطحی در بافت سطحی گل کلم فرو برید. ذرات گل کلم در دهان بافتی ریز در ابعاد شن و یا حداکثر کنجد خواهند داشت. با نوک زبان آنها را لمس کرده و به قسمت داخلی لثه بمالید. مدت زمان لازمه برای این مرحله بستگی به حال و حوصله شما دارد ولی صرف وقت بیشتر, منجر به نتیجه دلپذیرتری خواهد شد . این ملامسه با زبان تاثیر شگرفی بر ترشح غدد بزاقی داشته و باعث نیمه هشیار گشتن اعصاب چشایی و گسترش طعم در دهان میگردد.
مرحله نهایی و بسیار بسیار مهم که دلایل فیزیولوژیک نیز در آن نهفته, حاوی نکته کلیدی و سرنوشت سازی ست که مصرانه خواستار عمل به آن بوده و نباید سرسری انگاشته شود. دراین مرحله میبایست گازی در اندازه دلخواه به گل کلم زد و دندان را تا عمق فرو برد ولی اجازه نداد که دندان تا برش نهایی پیش رفته و تکه جدا شود؛ جدا شدن تکه باید با شکستن آن از طریق کج کردن دست انجام پذیرد ( دستی که گل کلم در آن قرار دارد, نه دست دیگر!), بگونه ای که صدای شکستن ایجاد شود. پژواک این صدا در دهان و فرکانس آن سبب ارتعاش اعصاب چشایی و پرزهای زبان گشته و باعث گذر آنی آنها از مرحله نیمه هشیاری به هشیاری کامل میگردد.
تاثیر صوتی بافت خوراکیها بر طعمشان, در تجربه خوردن ته دیگ و چیپس , و سندی ست بر صحت این ادعا.

اگر تمام مراحل گفته شده مو به مو و بدون سهل انگاری انجام گیرد, تضمین میکنم که متاسف خواهید شد که چرا تا کنون چنین طعم بی نظیری را با نمک و آبلیمو و روغن زیتون و غیره خدشه دار کرده اید.

نوش جانتان باد



پ ن :
این دستورالعمل بسیار جدی میباشد و مرحله نهایی آن درمورد موادی مثل خیار, هویج, تربچه, سیب, مغز گردو, مغز بادام, فندق, ماکدامیا, و هر ماده غذایی دیگری که بافتی ترد و شکننده دارد صادق است.

توجه به نقش و تاثیر فرکانسهای صوتی بر برانگیختگی حس چشایی از کشفیات اینجانب بوده, و سزاوار جایزه نوبل در زمینه فیزیولوژی.
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ حتما این حرکت ملکوتی رو انجام داده، شرح ماوقع رو از همین تریبون به گوش بشریت خواهم رسوند