Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خورش مرغ و لوبیا سبز به روش خاله چهارم؛ مرغ بوگیری شده تضمینی


اینجا آخرین دستور از سلسله دستورهای خاله چهارم و مرغ اینک مشهور شده اش رو داریم. لذا به مدد اون مرغ بوگیری شده، یه خورش لوبیا سبز و سیب زمینی در این پست تولید و رونمایی می شه. غذایی کاملا خونگی و به قول خارجی ها یه کامفرت فود کلاسیک آریایی. خورش مرغ با سیب زمینی فراوون، از محبوب های زمان بچگی ما بود. اصولا خاندان پرصلابت ما سیب زمینی باز بودن و  منشاء این عشق لایزال به سیب زمینی هم از طرف مادری و از ناحیه مادربزرگ مربوطه بود. طرف پدری هم لر بودن و سیب زمینی رو فقط در هنگام عدم دسترسی به گوشت سق می زدن.


وقتی با این خورش مرغ پر سیب زمینی در خونه خاله چهل سال خارج نشین روبرو شدم، به اهمیت ژنولوژی در تغذیه پی بردم و به فراست دانستم که علاوه بر لهجه اصفهانی، علایق غذایی هم با خارج نشینی ممکن هست که به حاشیه برن ولی نابود بشو نیستن. در ضمن ابتکار افزودن لوبیا سبز به خورش مرغ کلاسیک فقط از یه اصفهانی برمی یاد و چون تیری از کمان اون اصفهانی در می ره و بر دو نشان می شینه! آری این غذا رو می شه ترکیبی رندانه از لوبیا پلو و خورش مرغ تلقی کرد. غذایی که مطمئن هستم تخته گاز می ره و می چسپ به برنامه غذایی دائمی زندگیتون.                         
مواد لازم:

دو کیلو مرغ
یک عدد پیاز سفید بزرگ
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) آب لیموی تازه
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) سرکه انگور یا سیب
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
یک قاشق چای خوری پودر کاری (اختیاری)
یک قاشق غذاخوری رب گوجه
یک عدد سیب زمینی بزرگ، درشت خرد شده
دویست و پنجاه گرم لوبیا سبز تازه یا یخ زده
نمک، فلفل، پودر سیر و زعفران به میزان لازم

به عادت مالوف، مرغ رو بوگیری کنید. سپس مرغ رو از مارینیت سوا کنید. پیاز مارینیت رو صاف کنید و آب حاصل رو کنار بگذارید.  مرغ رو طلایی کنید و پیاز رو هم جداگونه سرخ کنید(اون سبزهای قاطی با پیاز  کمی کرفس هست و در راستای ماجراجویی های بنده).     

وقتی پیاز طلایی شد ادویه جات و رب گوجه رو اضافه کنید. آب حاصل از صاف کردن مارینیت رو هم به سس اضافه کنید. در ضمن سیب زمینی ها رو هم چارقاچ کنید و در کنار مرغ چیدمان کنید.        

همین دیگه! سس رو با کمی آب(تا حدی که روی مرغ رو بگیره) به ظرف اضافه کنید. در ظرف رو ببندید و روی حرارت متوسط به مدت نیم ساعت(یا تا وقتی مرغ کاملا بپزه) طبخ کنید. در نهایت لوبیای سبز رو هم اضافه کنید.             

می دونم که لوبیای خیلی پخته، خوشمزه تر هست و براین مهم آگاه هستم! ولی لوبیای دون دار می تونه سالم تر باشه!. اصولا عیب اصلی آشپزی ما بیش پختن سبزیجات هست.          

Comments

Unknown said…
حالا اینکه هیچ، طبخ لوبیا پلو با گوشتِ مرغ یک ملاحت دیگه ای داره
Nei Rang said…
دقیقا همون لحظه ای که ماجراجویانه کرفس هم به پیاز مارینیت افزودید, مرز باریک بین یک کار کپی شده و یک اثر هنری اریجیناله.
ممنون و سپاسگزار
و ماجراجویی تان برقرار
Doozel said…
نارسیس
ملاحت رو خوب اومدید
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
ماجراجویی بر قرار خواهد بود
Tabi said…
سلام دوزلل.چیز کیک ژاپنی رو با دستور شما برای تولد خواهر پختم.
مخملی و خوشمزه از آب در اومد.اما یه مشکل داشت.اینی که خیلی خیس بود.خودم فکر میکنم قالبم کوچیک بود و یه کمی هم ترسیدم بذارم روش کاملا قهوه ای بشه.شاید خیس بودن بافتش برای همین بود.اما کلا به عنوان اولین تجربه کیک پزیم عالی از آب در اومد.ممنون.
Faezeh said…
سلام دوزل جان،شاید سوالم یه کم بی ربط با این پست باشه،میخواستم بدونم ایا روشی هست که موقع سرخ کردن ران مرغ ،خونش نیاد بیرون؟
خیلی ممنون از وقتی که میذارین
Doozel said…
اگه تابه کاملا داغ باشه، سطح مرغ طلایی می شه و منافذ بسته و خون بیرون نمی زنه