Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

مرغ سرکه ای به روش خاله چهارم؛ مرغ بوگیری شده تضمینی


این پست امتدادی بر این پست می باشد. اگر به یاد داشته باشید، در کنشگری های پیش از اون پست به این نتیجه رسیده بودم که آریای پاک نهاد از بوی مرغ خوشش نمی یاد به خصوص مرغ پخته در یخچال مونده. از دگر سوی و اینجا متذکر شدم که پدربزرگ بنده در طی حیات پربرکتش دست به تولید مثلی مثال زدنی کرده بود. لذا ثمره اون تولید مثل رو اینجا و در قالب دستور مرغی بدون بو اثری از خاله چهارم (که در این پست برای اولین بار رونمایی شد) درو می کنیم.

  قصه این مرغ از اونجا شروع شد که در نیمه شبی تار، خسته و کوفته به سمت بلاد فیلادلفیا روان شدم. خاله اون روز مهمون داشت و من به دلیل مشغله اون مهمونی رو از دست داده بودم. به گاه دخول به منزلگاه، غذاها بر میز پابرجا و مهمونها رفته بودن. پس از بازدیدی ملوکانه  از سفره، متوجه مرغ خوشرنگ و خوشبویی شدم که چون دری بر سفره نیمه جان می درخشید. در اون لحظات ملکوتی خاله به ناگه گفت:




"خره دوزلی چی چی می خَی؟  انتخاب کون! سفره هنو پهنِس!  ".[تفسیر نگارنده: لهجه اصفهانی با چهل سال خارج نشینی که هیچ با بمب اتمی هم ریشه کن بشو نیست!]

مرغ فوق الذکر بدجوری چشم من رو گرفته بود و لذا گفتم که از اون مرغ لطفا!. خاله با هیجان گفت:

" اون مرغی سرکه ای اِس! خره خیلی خُبِس!".


مرغ رو چشیدم و شمیم ملکوتی زعفرون به همراه ته مزه ای ترش ملایم پک و پوزم نحیفم رو نوازش همی داد. پس از بحث با خاله معلوم شد که اون مرغ، سیگنیچر دیش خاله من هست و طی فرایندی دو سه روزه در مارینیتی ترکیبی متشکل از سرکه و آب لیمو مزه دار و بو گیری می شه.  ریشه غذا رو که کاویدم معلوم شد که خاله به واسطه کارمندی، دنبال دستوری بدون بو برای مرغ بوده تا بتونه اون رو آخر هفته بپزه و طی هفته به خورد خانواده بده. یکی (که معلوم نشد کی بوده!) دستور این مرغ سرکه ای رو به او داده بوده و از اون تاریخ (که معلوم نشد کی بوده!) خاله مشتری دائم این مرغ هست.  شما فرزندانم از این تاریخ و به واسطه خاله دوزل، مشتری دائم این مرغ قلمداد می شید!.                       
مواد لازم:

دو کیلو مرغ
یک عدد پیاز سفید بزرگ
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) آب لیموی تازه
یک چهارم پیمانه (چهار قاشق غذاخوری) سرکه انگور یا سیب
نمک، فلفل، پودر سیر و زعفران به میزان لازم





لنگ مرغ خفه شده فردای روز مهمونی! آری حتی نهار فرداش هم! 

راز موفقیت این مرغ، مارینیتت ترکیبی حاوی سرکه هست. روند تهیه این جوری هست! مرغ رو با نمک و فلفل و پودر سیر ماساژ می دیم. مطمئن بشید که زیر پوست رو خوب مزه دار کرده اید!.       

مرغ رو حداقل یک شب و به توصیه موکد خاله فوق الذکر دو شب با پیاز فراوون و سرکه و آب لیمو مارینیت کنید. اگر مرغ ها کاملا در مایه مغروق نبودن، آب اضافه کنید تا همه تکه ها زیر آب واقع بشن.   

در کشاکش تهیه مرغ، زعفران خاله از دست من افتاد و فاجعه مؤلمه زیر رقم خورد!. یک چیزی در درون هر دوی ما اصفهانی پس از این فاجعه مرد!. گر چه خاله هرگز به روی خودش نیاورد!.      


پس از رجعت به منزل خویش در صدد کمیت بخشی به دستور کیفی خاله بودم و تستی که می بینید  رو هوا کردم تا به دستور بهینه برسم!. دستور یک بار دیگه در منزل خاله تست و تایید شد( عکس های بالا).  در این تست از سرکه مستخرج از ترشی فلفل به جای سرکه معمولی استفاده کردم!.       

این مرغ در فر طبخ می شه. زیر و روی مرغ پیش از به فر رفتن، با محلول غلیظ زعفرون برس می خوره. پخت در فر ۳۵۰ فارنهایتی) صد و هفتاد و پنج سلسییوسی) به مدت چهل دقیقه یا هر وقت که روی کار طلایی شد. در ضمن مرغ به واسطه سرکه نشینی سفید (در واقع ترشی) می شه و تغییر رنگ طبیعی است.         

مرغ پس از پخت آب و روغن می اندازه. من چربی روی کار رو زدودم و به عادت مالوف، آب مرغ رو کاملا غلیظ و با مرغ سرو کردم!.   

آخرین غافل گیری خاله! قاشق چنگالی که مال پدربزرگم بود و نوه ها حق استفاده از اون ها رو نداشتن. سال ها پیش، خونه پدربزرگ چون طویله ای سرشار از نوه های قد و نیم قد بود و به خصوص در فصل تابستان. با این روند معقولانه تر تولید مثل ملت، فکر کنم این جور خاطرات دیگه برای نسل های بعد تکرار نشه. دیگر دوزلی نخواهد توانست از خاله چهارمش دستور مرغ برای آیندگان هوا کنه و اصولا خاله و دایی عمه، تبدیل به لغات فارسی قدیم می شن!      

Comments

Nei Rang said…
تقدیم به خاله چهارم


خاله جان گر به کافه هم میایی
بکرد این روش ات من را هوایی
دو تا بال زد بیرون از هر دو کتفم
پریدم تا سر شاخ طوبایی
دیدم یکنفر اون پایین نشسته
کنار جوی شیر با حوریایی
یکی ماساژ میداد شانه و دستاش
یکی ریش اش را داشت میکرد حنایی
گلی بود در بهشت مرد بهشتی
حوری ها هم گویی پروانه هایی
پریدم از سر شاخه لب جو
نگاهم کرد و گفت اهل کجایی
بگفتم که در اینجا من غریبم
جایی زاده شدم در رویایی
بگفت هر کس به اینجا ره ندارد
مگر داری تو اینجا آشنایی
بگفتم نه, یکی بالی به من داد
و بخشید او به من اینجا سرایی
ندیدم وی فقط دیدم همین را
قاشق چنگالی بر میز غذایی
کند او نوش جان با آن غذایش
بود چاشنی او یاد بابایی
بگفت هر چه که ایشان نوش کرده
شده از بهر من حور و صفائی
سلامی برسان از من بگویش
فرشته ای ست ز اوج کبریایی
Unknown said…
به به نوش جان چه مرغ خوش اب رنگي نوش جان جناب دول ميشه از اول پوست مرغ رو بگيريم و بعد مزه دارش بكنيم؟
Doozel said…
خیلی ممنون نیرنگ جان . عالی بود
Doozel said…
خانم عاطفه ؛
می شه ولی پوست ادویه رو زیر خودش بهتر نگه می داره
Nei Rang said…
@ Doozel
خواهش می‌کنم

پ ن :
اگه لطفا براتون امکان داشته باشه که امکان جوابگویی به کامنتها فعال بشه, خیلی خوب میشه. اونجوری مشخصه که پاسخ به کدوم پیام خاص بوده و در زیر مجموعه همون پیام ثبت میشه.
سپاسگزار
Saeideh ta said…
واااای این مرغ خیلی خوبه،اصولا من عاشق مارینیت کردنم :)
جون میده این دستورو واسه تعدادی از اقوام مرغ گریز بپزم
از شماو خاله محترم متشکرم :)
Doozel said…
جناب نیرنگ
نمی شه به والله . این تمپلیت اجازه این کار رو نمی ده
Doozel said…
خانم سعیده
بپزید و به اون مرغ گریزان بخورانید
Tabi said…
دوزل من اصلا در رویاهایم هماره دنبال تو میگشتم.مرد رویایی من همیشه مرد خوش سلیقه ی طنازی بوده که در عین حال جدی هم هست.خلاصه این از این،در مورد بوی بد مرغ به شدتتتتتتتتتت باهات موافقم و در نتیجه حتما میرم توو کار این یکی.
ممنون از دوزل و خاله دوزل
Niloofar said…
من عاشق اشعار آقا/خانم نیرنگ و غذاهای خوشمزه شما هستم
واقعا ممنون چون ادبیات جالب شما، غذاهای خاص و اشعار کامنت یه ترکیب بی نظیر رو درست کردن..
Nei Rang said…
@ Niloofar Sh

پیامتون سبب شد تا به آنی
گریزم از بهشت جاودانی
رها سازم حور و شیر و عسل را
کشم پر سوی خاکی که بر آنی
Doozel said…
خانم تبی
مرسی که به مرد رویاهای شما نزدیک هستم
Doozel said…
ممنون خانم نیلوفر
بله پس از فعالیت خستگی ناپذیر جناب نیرنگ، باید اینجا رو موسسه فرهنگی آشپزی شمشیری نامید
Unknown said…
https://twitter.com/shahinsartipi/status/654398379368284161

هع
اینو ببین دوزل :))
Unknown said…
سلااام
خیلی ممنون بابت پست های فوق العادتون
یه سوال فنی
وقتی مرغ رو داخل فر می پزیم، آب مرغ خیلی کمی حاصل میشه
راه حلی برای این مورد دارین؟
با تشکر
Behnaz said…
عالی بود ممنون. میشه مرغ مارینت شده رو فریز کرد؟
Unknown said…
یعنی من کشته مرده ی این تفکرات روشنفکری شما قشر به اصطلاخ روشنفکر هستم ! تولید مثل عاقلانه!!!!! با این روش تولید مثلی که آقایون بلند بالای نظم نوین به ما به عنوان روش معقولانه به ذهن تحصیلکرده ها و درسخونده هامون دادن یکی از ارکان قدرت کشور در آینده به شدت در خطر خواهد بود. هر چقدر جمعیت جوان کمتر، رشد و تولید و نشاط و به کلی همه چیز تو کشور تعطیل ! ما هم مجبور خواهیم شد بریم از این و اون ور نیروی کار و ... وارد کنیم. همه ی این بچه های تکی دچار مشکلات روانی و افسردگی هستند. دو تا هم به اندازه نیست حتی! حداقل سه تا بچه برای رشد بهتر بچه ها و بهبود رفتار اجتماعی و رشد شخصیتیشون برای یه خانواده لازمه.
ferdoosbarin said…
سلام
ممنون از این دستور خوبتان
من تا بحال 2 بار این روش پخت مرغ استفاده کردم
خیلی هم خوب شده بود و مغز پخت
سوالی داشتم در آخر اب و روغن زیادی کف ظرفم باقی نماده در حد شاید یک قاشق
ولی تو عکس شما مقدار آب و روغن زیاد
آیا آب اضافه کردید من بدون اضافه کردن آب در فر قراردادم
ولی کمی روغن یا اضافه کردم
ولی طعمش عالی بازهم ممنون
Doozel said…
فردوس برین
نخیر! احتیاجی به افزودن آب اضافی نیست
میزان آب باقی مانده اهمیت زیادی نداره. حدس من اینه که شما اون رو در ظرف فلزی که بیشتر و سریع تر داغ میشه گذاشته اید و آب حاصل تبخیر شده
بهار said…
با سلام دوزل عزيز من اين مرغ رو درست كردم عالي بود ميخواستم بدونم اين رو با پوست توي فر ميذاريد يا نه
Doozel said…
خانم بهار
با پوست
Nazanin said…
دستور بسیااااار عالی‌ای بود جناب دوزل و خاله‌ی هنرمند. من دستور رو برای حجم بالاتر مرغ پیاده کردم. از بالارون بدون پوست و استخون استفاده کردم و چون پوست برای نگه داشتن ادویه نبود، مایه‌ی سرکه و آبلیمو رو کاملا با نمک فرواوون و فلفل و پودرسیر مزه دار کردم.موقع چیدن در ظرف برای گذاشتن داخل فر، از اونجاییکه می‌خواستم مرغ رو با همون ظرف سرپ کنم، کمی سس که با کره، رب گوجه آبلیمو و زعفرون درست کرده بودم لابلای مرغها دادم. نتیجه بسیار عالی بود. مرغ بسیار خوشبو و ترد و خوش طعم شده بود. مهمتر از همه اینکه چون دو روز قبل مهمونی مرغ رو مرینید کردم، خیلی کارم سبک شده بود.
اینم اضافه کنم که من تا وقتی چیزی رو خودم آزمایش نکنم و یا از منبع معتبر قابل استناد نخونم و نشنوم، هرگز به مطلبی اعتماد نمی‌کنم. ولی دستورهای آشپزی شما انقدر مطمئن هستن و خودتون انقدر اعتبار کسب کردید در این بلاگ که من با خیال راحت و بدون هیچ تردیدی، این دستور رو برای اولین بار در یک مهمونی سی نفره انجام دادم و مطمئن بودم که نتیجه خوب میشه. خیلی ازتون ممنونم از بابت این معتبر و مستند بودنتون.
Nazanin said…
٭سرو البته! اشتباه تایپی شد
Doozel said…
ممنون خانم نازنین. دستور خوبی هست و بنده اتفاقا چند روز اون رو دوبره بعد از یکسال آزمودم و بر صحت اون مهر تصحیحی دوباره زدم
Unknown said…
سرکه خودش ترشی لازم رو فراهم میکنه
پیشنهاد میکنم به جای لیمو از اب پرتقال استفاده کنید🤗🤗
Unknown said…
سلام من اینو پختم چرا بد شد اخه☹️😢