Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

در جست و جوی املت بهینه؛ قسمت دوم: املت های غیر گوجه ای


در ادامه مبحث املت و در این دوشنبه بدون گوشت، اینجا کار رو با سه املت غیر گوجه ای تموم می کنیم. این سه املت ترکیبی از تجربیات قدیم و جدید بنده هستن؛ فی المثل، املت شلغم پس از مباحث کامت سرای این پست متولد شد ولی املت قارچ رو از سال ها پیش درست می کردم. به هر حال این دو پست با شش دستور خوب برای املت به پایان رسید و نتیجه مأخوذ از این دو پست هم این بود که حتی ساده ترین غذاها رو با رعایت نکات و تکنیک های آشپزی می شه به اوج رسوند و تبدیل به غذاهای دلچسپ تری کرد.     

املت قارچ و زیتون:
مواد لازم:
پونصد گرم قارچ، ورقه ای شده
نمک و فلفل به میزان لازم
 دو قاشق غذاخوری زیتون سیاه، ریز خرد شده
سه عدد تخم مرغ

نعنا یا رزماری تازه برای تزیین  


ایده املت اول که املت قارچ و زیتون هست رو از عمه ام گرفتم. نامبرده قارچ رو سرخ می کرد و دست آخر به اون تخم مرغ می زد و این غذا خیلی هم در سطح فامیل محبوب بود. دستور من کمی مفصل تر هست و با زیتون و سبزی معطر (بر اساس تجربه قارچ و رزماری) بهینه سازی شده. برای حصول این املت باید مطمئن باشید قارچ به جای آب انداختن سرخ می شه (ر.ک. عکس بالا) . در این راستا قارچ رو ریز کنید و به همراه کره و نمک و فلفل روی حرارت زیاد قرار بدید تا کاملا طلایی بشه. سپس زیتون و دست آخر تخم مرغ ها رو اضافه کنید و هم نزنید (اگر هم دوست داشتید بزنید. ر.ک. پست اول) تا سفیده خودش رو بگیره. با سبزی خرد شده تزیین و سرو کنید.         

املت کشک و پیاز
مواد لازم :
یک چهارم پیمانه پیاز داغ
دو قاشق غذاخوری کشک
شش برگ نعنا
نمک و فلفل به میزان لازم
دو عدد تخم مرغ 
برای املت ترش و شیرین دوم، پیاز و نعنا رو حرارت بدید تا گرم بشن( اگر از پیاز داغ آماده استفاده نمی کنید، پیاز رو با ملایمت حرارت بدید و هم بزنید و بعد از حدود نیم ساعت به پیاز مقصود خواهید رسید و این بهای گزافیست که برای بی محلی به پست پیازداغ می پردازید). سپس کشک رو اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدید. در انتها تخم مرغ ها رو اضافه کنید.             


املت شلغم و کره قهوه ای:
یک عدد شلغم متوسط، مکعبی ریز خرد شده
آب یک عدد نارنج یا لیموی زرد
دو قاشق غذاخوری کره
نمک و فلفل به میزان لازم
دو سه ساقه کوچک ترخون، ریز خرد شده     
سه عدد تخم مرغ  


اما بهترین آخرین!: املت شلغم و کره قهوه ای. پس از زیاد آوردن مقادیر متنابهی شلغم از این پست، دو تا غذا با اون درست کردم و یک و یک سوم پست با اون ها هوا خواهم کرد. در این یک سوم پست، یکی از ملکوتی ترین املت های صد سال و اخیر رو داریم.                  
 طبق کشفیات بنده، برای رهایی از بوی گند شلغم باید اون رو با کره، لیمو و یه سبزی تند مزه از قبیل ترخون، رزماری، مرزه  یا گشنیز همراه کرد. برای هوا کردن این املت، شلغم رو ریز کنید و با آب نارنج، نمک و فلفل  و کمی آب (تا حدی که روی شلغم رو بگیره و حدودا یک سانت آب از کف ظرف) روی حرارت زیاد بگذارید. وقتی خشک شد، کره رو اضافه کنید و حرارت رو به متوسط کاهش بدید و کره رو اضافه کنید و صبر کنید تا قهوه ای بشه. سپس ترخون و تخم مرغ ها رو اضافه کنید.    



این عالی بود و شبیه potato hash   این وری ها بود منتها بسا سالم تر و به زرت قاطر خوشمزه تر!            

Comments

Nei Rang said…
این املت شلغم خیلی وسوسه انگیزه. شلغم فروشها رو مدیون خودتون کردید, یه مشتری مستمر تر به خریداران شون اضاف شد.

و خیلی ممنون !
Dawn said…
خوب نصفه‌صحفه‌ای که نوشته بودم پرید :/
خلاصه‌اش این که متشکریم بابت این دستورهای پایه و ایده‌های ناب و شما با فرکانس بالایی بر سفره‌ی ما حضور خواهید داشت.
مسالتن: مگه نمک فشار اسمزی درست نمی‌کنه؟ برای همین گوشت که سرخ می‌کنیم، نمک رو می‌ذاریم آخر بهش می‌زنیم. چرا موقع سرخ کردن قارچ باید اولش بزنیم؟

به نی‌رنگ: سهم شعر ما چی شد پس؟!ا
Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Nei Rang said…
@ سحر خانوم

:-)
سحر باید بیاد و شب گریزه
تا نورش بر کلامم زر بریزه
سحر باید شود من را بهانه
تا لال و الکنی خواند ترانه
Doozel said…
نیرنگ
شلغم پیش از این برای من یه اسلحه پیرمردی برای مبارزه با سرماخوردگی بود و من رو یاد پدربزرگم و رفیقش می نداخت که با هم شلغم می زدن و تئوری توطئه بر زد انگلیس می بافتن. این چند وقت ارتباط خوبی با اون برقرار کردم و در دو پست بعد اون رو به عین خواهیم دید
Doozel said…
خانم سحر
همواره پیش از فشردن کلیک آتش کامنت ، کنترل + سی رو بزنید تا کامنت شما کپی بشه . من هم پس از تجارب دردناکی به این نتیجه رسیدم .
نه یکی از رموز آشپزی نمک و فلفل زدن تدریجی و لایه ای هست ، همواره نمک فلفل رو از اول و به به تدرج به غذا اضافه کنید . اینجوری میزان نمک نهایی کمتر از حالتی هست که نمک یک جا و در آخر آازافه می شه چون نمک با غذا عجین می شه
(این رو از یه آشپز معروف نقل می کنم )(۱
Nei Rang said…
@ شف دوزل

:-)
این تئوری هم جای تأمل داره که شلغم هنوز هم یه سلاح پیرمردیه, و ما داریم به سن و سال پدر بزرگهامون نزدیک و به حریم ریش سفید شلغم وارد میشیم:

لپ و زیر چشامون پف میاره
رگه های بنفش جفت جفت میاره
یه نخ ریش سفید فرداست دوتا
چهار و هشت و شونزده توی راهه
اگه ریش بلند هم داشته باشیم
شکل شلغم میشیم آینه گواهه
سراغ میوه فروشی که میریم
ناخود آگاه ما افسار رو داره
تا دیروز سیب سرخ و توت فرنگی
حالا شلغم میده ایما اشاره
به هر نیرنگ توانیم دست یازیم
تا منطق هم بگه شلغم با حاله
همینکه خر شد و داد او رضایت
خورجین خورجین شلغم خونه میاره
Dawn said…
اتفاقا کنترل‌ + سی رو زدم اما براوزرم قاطی کرد و خودش رو از صفحه‌ی مانیتور پاک کرد.
خیلی ممنون از فوت کوزه‌گری. پس اندک اندک اضافه کنیم.
راستی همین الان آخرین لقمه‌ی باقلاقاتق‌ با دستور شمشیری رو فرو بلعیدم و ناراحتم که چرا بقیه‌اش رو امروز صبح بخشیدم.
شوید پوریده ایده‌ی خوبیه :)

به نی‌رنگ:
نه تو لالی و نه الکن
تو نه پیری و نه شلغم
بقیه‌اش رو شاید بعدا که این مقاله‌ها رو خوندم سرهم کردم :))
Maral said…
املت کشک و پیاز رو از کلجوش الهام گرفته بودین؟؟؟
Doozel said…
کمی به جز گردو