Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سوفله پنیر و تخم مرغ


برای این دوشنبه بدون گوشت صبحونه مورد علاقه ام رو با مرارت فروان بازسازی کردم( با چهار تست پیاپی) و نتیجه رو اینجا عرضه می کنم. درست مثل پیتزا، حد و مرزی برای تنوع بخشی به این غذا نمی شه متصور بود و وجود هر گونه گوشت هم کاملا غیر ضروری هست. اصولا بعضی از غذاها، غذایی گیاهی نیستن و بلکه بالذات بدون گوشت هستن، پیتزا یکی از اون هاست.  

این غذا در شعبه های یه رستوران و نانوایی زنجیره ای به نام Panera bread به عنوان صبحانه و در چهار واریته که سه تای اون ها گیاهی هستن و تنها تا ساعت ۱۰ صبح  سرو می شه. اسمی هم که بر اون نهاده ان  سوفله پنیر و تخم مرغ هست. چو نیک بنگری،این در واقع سوفله نیست و نوعی پای یا کیش انفرادی برای صبحونه هست. من به حرمت اصل اثر اون رو به همون نام پست کردم. همچنین تنبلی در اختراع نامی جدید هم بی تاثیر نبود در این راستا.       
           
اصل اثر!


مواد لازم:

یک ورق ۳۰ در ۳۰ سانتی  خمیر کروسان یا خمیر هزار لا (پاف پیستری)
چهار عدد تخم مرغ
یک چهارم پیمانه خامه دبل(سی درصد چربی)  
یک دوم پیمانه پنیر تند مزه(چدار، گودا، گرویر، بلوچیز ...)
یک دوم پیمانه پنیر پارمزان
نمک و فلفل به میزان لازم    

برای مایه داخل:
مقداری براکلی یا پیاز کاراملی یا گوجه فرنگی خشک  یا سیر تنوری  یا اصولا هر چیز مورد علاقه  

در سعی اول، تخم مرغ رو با پنیر و خامه خوب هم زدم. خمیر کروسان رو داخل ظرف سفالی پهن کردم و کمی براکلی و گوجه خشک هم به عنوان مایه داخلی هم روی اون قرار دادم . سپس مایه تخم مرغ رو روی اون ریختم و به فر با حرارت ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ سانتیگراد خودمون فرستادم.   

چند تا اشکال موجود بود! مثل مدل اصلی، نون رویی از مایه تخم مرغ جدا نشد و بلکه با اون آمیخت و کمی هم  خمیری شد. در ضمن خمیر زیرین هم به شدت به ظرف چسپید. نتیجه این سعی: مردودی به زرت قاطر!  

پس از کاوش در اینترنت دریافتم که در مدل اصلی تخم مرغ فی الواقع  از پیش پخته و خاگینه شده هست. لذا در سعی دوم ابتدا کمی سیر رو در روغن تفت دادم(این الزامی نیست)، سپس تخم مرغ رو کمی پختم. زیر اون رو خاموش کردم و سپس خامه و پنیر رو افزودم. به خاطر داشته باشید که دنبال یه مایه کاملا شل و نیم پز تخم مرغ هستیم.      

در این سعی همچنین یه ورق کاغذ روغنی به ابعاد خمیر بریدم و زیر اون پهن کردم. 

نتیجه خیلی خوب بود و داشت به مورد اصلی نزدیک می شد.

در سعی سوم به جای خمیر کروسان از خمیر هزارلا یا همون پاف پیستری خودمون استفاده کردم.    

خیلی خیلی خوب بود ولی کمی از مورد اصلی ضخیم تر بود. لذا به  این نتیجه  رسیدم که باید میزان مایه برای هر سوفله رو کمتر کرد. کل این مایه رو باید برای چهار عدد سوفله به کار برد. 

در سعی چهارم و نهایی، مایه رو چهار قسمت کردم (هر سوفله یک تخم مرغ) و نتیجه عکس بالای پست و عالی شد!  برای جمع بندی:

-         مایه تخم مرغ نیم پز رو آماده کنید.
-         خمیر کروسان یا هزارلا رو روی یک ورق کاغذ روغنی پهن کنید و اون رو به همراه کاغذ زیرین به چهار قسمت مساوی(مربع های ۱۵ در ۱۵ سانت) تقسیم کنید.
-         خمیر رو با کاغذ زیرش در ظرف سفالی یا فلزی پهن کنید.
-         یک چهارم از مایه  تخم مرغ رو روی خمیر پهن کنید و لبه های خمیر رو روی اون برگردونید.
-         فر رو از پانزده دقیقه قبل روشن کنید  (۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ سانتیگراد). سوفله رو به مدت بیست دقیقه در طبقه وسط قرار بدید تا جایی که خمیر رویی کاملا برشته بشه.


این هم یه مدل تابستونی از این سوفله با گوجه تازه و در خمیر والووان.   

Comments

mali said…
یه چیزی که خیلی در مورد شما و بلاکتون دوس دارم اینه که خواننده رو در دولوپ کردن دستور مشارکت میدید و جوری برخورد نمیکنید که انگار از روز اول به دنیا اومدنتون این رسپی رو همینجوری درست میکردید. این مسئله خیلی آموزنده و دلگرم کننده س. ممنون
Anonymous said…
دوزل خان چندی قبل پنیر بلوچیز (پاستوریزه!!!) خریدم, بوی اسید فورمیک (اسید مورچه) میداد.
اگه ممکنه مایل بودم بدونم که آیا بوی نرمال بلوچیزهمینه؟
متشکر!

پ.ن:
تصاویر این پست طبیعی تر از تصاویر چندین پست اخیرتونه. این اواخر اشباع رنگ و کنتراست تصاویر خیلی بالا بود.
تشکر ضربدر دو!
Doozel said…
ملی
ممنون . باید خواننده رو در جریان سختی های احتمالی گذشت
Doozel said…
نیرنگ
خودشه! جای نگرانی نیست ! پنیر اصولا یک بار تخمیر شده و بلای بدتری نمی شه سرش بیاد
تصویر های بالای پست همون طور که دقیقا گفتی، سورئال تر هستن. تصاویر انتها معمولا بدون فیل تر هستن
Unknown said…
دوزل خان، واقعاً دست مریزاد. همونطور که یکی دیگر از هواداران کافه شمشیری گفتن، اینقدر توضیحاتت دقیق و کاملن که اگر مو به مو اجرا بشن حتا همان بار اول هم جواب عالی از آب در میاد. شما آدم رو از تمام آزمون و خطاهایی که با رسیپی های دیگه ناگزیره، معاف می کنی. واقعاً ممنونم.
ما امروز مهمان صبهار (برانچ) داشتیم و من به عنوان بخشی از منو که در واقع وزنه ی اصلی منو هم بود این کیش فوق العاده رو سرو کردم. بقول خودت همه ی مدعوین خشتک بدریدند از مزه و منظره ی اون و همین رو بگم که حتا نرسیدم ازش عکس بگیرم.
ضمناً عکس محصولات پابلیکس تو مواد لازم خیلی نوستالژیکه.
به افتخار کافه شمشیری و بابای فداکارش: هیپ هیپ هورا
Doozel said…
ممنون ای هم ولایتی بزرگوار