Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کته بادمجون کبابی


در این دوشنبه بدون گوشت یه کته دودی با بادمجون کبابی داریم. شاید بشه این غذا رو کته بادمجون کبابی، همین جوری یهویی نامید!. در آخرین روزهای خونه قبلی، با یک شیشه بادمجون کبابی خریداری شده از محله یونانی و مقداری برگ سیر تازه فریز شده و یادگار از بهار سپری شده مواجه بودم. در راستای مبارزه با عفریت اسباب کشی، گونی برنج باید تموم و اصولا ماده غذایی  جدیدی هم نباید خریداری می شد.
نرم نرمک شروع به درست کردن این کته کردم و کم کم با توجه به بو و برنگ برخواسته، فکر پلید پست کردن این غذا به ذهنم خطور کرد. لذا سریعا به سمت دوربین یورش بردم و بدین سان این غذا پست شد. به دلایل فوق الذکرهم عکسی از مواد اولیه غذا و مراحل نخستین تهیه غذا به دست نیومده. پلوی خوب و متفاوتی هست که می شه اون رو به عنوان یه استامبولی پلوی متفاوت و با ماست ترشی سرو کرد و یا بغل غذاهای گوشتی مثل کباب تابه ای و مرغ تنوری گذاشتش.                      

مواد لازم:
پونصد گرم بادمجونی کبابی
سه قاشق غذاخوری روغن
دویست گرم برگ سیر تازه
یک قاشق چای خوری زردچوبه 
یک قاشق چای خوری پرک فلفل قرمز
یک قاشق غذاخوری نمک
دو فروند چوب دارچین
دو پیمانه برنج
سه پیمانه آب 
یک عدد لیمو یا نارنج تازه 

سیر رو در روغن تفت بدید تا عطر ملکوتی اون برخیزه! پس از خیزش عطر ملکوتی، ادویه جات رو اضافه کنید و تفتی بدید تا بوی اون هاهم فضا رو تسخیر کنه. سپس بادمجون، برنج و آب رو اضافه کنید.    

به عادت مالوف آریایی، برنج رو دم کنید. پنج دقیقه مونده به اتمام پخت، آب لیمو یا نارنج تازه رو بر سطح برنج بفشانید.       

روز بعد! چه اعجازی شد با کباب تابه ای این برنج!. 

Comments

Nei Rang said…
برگ سیر هم شده چماق دوزل جان
بکوب بر ما بشیم رنگ بادمجان
هر وقت از برگ سیر دم بر میاری
بسر کوبم یا بشقاب یا که فنجان
میازار آنکه سیرش برگ ندارد
نکن حسرت به دل ما را مرنجان
Doozel said…
سپر ضد چماق رو در اینجا بجویید
http://shokolatsiah.blogspot.com/2013/04/chen.html
Nei Rang said…
@Doozel
:)
جوییده بودم و یافتیده بودم و کشت کردیده بودم نیز؛ اما محصولم کمتر از حدی بود که قابلیت صادرات به فریزر رو داشته و هر وقت که خواستم در دسترسم باشه.
به یاوران همیشه مومن هم در ایران سفارش دادم که اگه تونستن برگ سیر خشک کنن برام بفرستن.
و سپاسگزار بابت پست اخیر. مشخصه که چیز محشری باید باشه.
Doozel said…
خیلی ممنون جناب نیرنگ . البته برگ سیر خشک حق مطلب رو ادا نمی کنه و چیزی شبیه به پودر سیر سبزرنگ می شه