Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

فلافل اصل در حد فلافل های لشکرآباد


در این دوشنبه بدون گوشت فلافل اصل مصری داریم!. اگر بر من بتوپید که:

"مردک! سه سال غذای گیاهی پست کردی و خبری از فلافل، این سالار ساندویچ های گیاهی، نبود"!؛

رواست!.

 یه فلافل خوب با پوسته ای ترد و سوخاری، دلی نرم، سرو شده با سس ارده (یک ، دو)، جاسازی شده در دل نون پیتا به همراه مقادیر متنباهی خیار شور و گوجه، تحفه ای بود که خیلی از این پیشتر تقدیم شما گیاه خواران می شد و من از این کرده پلید خویش نادمم.

فلافل در خوزستان پرطرفدار هست و انصافا کیفیت خوبی داره. در سایر مناطق مملکت ولی به روش اصولی درست و سرو نمی شه!. فلافل کلاسیک ساندویچ فروشی های ایران، بافتی پر حجم و گلودر داره و در ضمن داغ هم سرو نمی شه.  این نکته آخری خیلی مهم هست چون بزرگ ترین لطف فلافل به چالش کشیدن حس چشایی با اعجازی از بافت و درجه حرارت های متفاوت هست. هرگز این دستور پیش رو از قبل آماده و سرو نکنید چون اون اعجاز فوق الذکر رو به چالش های عمیق خواهید کشید. دستور از اینجاست.

مواد لازم:
دویست و پنجاه گرم باقلای خشک، یک شب در آب سرد خیس خورده 
سه حبه سیر، خرد شده
یک دوم شاخه تره فرنگی
پنج شاخه پیازچه 
یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین
یک قاشق چای خوری آرد نخودچی (یا آرد معمولی)
یک قاشق غذاخوری گشنیز، ریز خرد شده
یک  قاشق غذاخوری جعفری ، ریز خرد شده
یک قاشق چای خوری پودر زیره
پودر فلفل قرمز، در حد توان 
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم 
فلافل اصلیتی مصری داره و مصری ها هم باقالی خور هستن! اگر تا به حال فلافل باقالی نخوردید و به شدت اعتقاد دارید که فلافل باید با نخود درست بشه، یه لطفی به خودتون بکنید و این دستور رو یک بار اجرا کنید. در ذهن، باقالی پلو رو با نخود پلو مقایسه کنید تا به منظور من برسید!.
 فلافل حتما با نخود یا باقالی خیس خورده  و چرخ شده درست می شه چون در صورت پخت این دو، مایه نهایی مرطوب تر می شه و لاجرم فلافل حاصل برشته و ترد نمی شه و اعجاز بافت ها از دست می ره. و لذا: باقالی ها رو یک شب در آب خیس کنید.    


همه مواد رو ترجیحا چرخ و یا در بلندر پوره زبر کنید.

در روغن داغ سرخ کنید. برخورداری از اون وسیله فلافل درست کنی هم الزامی نیست! اون رو فقط در صورتی که مغازه فلافل فروشی دارید یا در صدد تاسیس اون هستید تهیه کنید!.

مایه باید زبر و یکدست باشه. در ضمن مایه رو از قبل درست و ذخیره نکنید چون سبزی ها آب می اندازن. بلافاصله پس از درست کردن فلافل ها رو سرخ کنید و بلافاصله پس از سرخ کردن فلافل ها، او ها  رو سرو کنید. 

دارید قضیه رو؟

جون من دارید قضیه رو ؟                      


Comments

Unknown said…
سس چی ؟
همون خردل ؟
Nei Rang said…
نه با نخود؟با باقله؟
پس مصریه؟ لبنان وله؟
شاید دوتا ورژن داره؟
شاید هر دو فلافله؟
این ورژن مصری ولی
ترکیب رنگهاش کامله
تا دیدمش رفت توی لیست
بی بحث و بی مجادله

**********
ممنون شف دوزل عزیز
خیلی عالیه
mali said…
باقالی تازه نمیشه؟یا فریزری؟
Doozel said…
نارسیس
همون سس ارده. لینک در متن ذکر شده
Doozel said…
نیرنگ جان
دقیقا همون طور که گفتید ورژن لبنانی با نخود و یا ترکیبی از نخود و باقالی هست
Doozel said…
خانم ملی
نه نمی شه . هدف کاهش رطوبت مایه نهایی و خوب برشته شدن پوسته هست . در صورت عدم دسترسی به باقالی از نخود استفاده کنید
Maral said…
یه سوال بی ربط به این پست داشتم. یه دستور داشتین که مرغ رو خام ته قابلمه می چیدید و با برنج پخته می شد... اسم دستور رو یادم نمیاد. میشه بگین کدومش بوده؟
كتايون said…
هميشه لبناني يكبار هم مصري!!! شف گرامي به جون خودم دارم قضيه رو ... به شدت يعني... و دقيقا " بي بحث و بي مجادله" رفت در ليست : از سون از پاسيبل :)
Doozel said…
خانم مارال
ر.ک. پست امروز
Doozel said…
خانم کتایون
جدا دارید قضیه رو؟
Gigi said…
آقا این خیلی خوفه که. به خدا سوگند اگر این پایان نامه‌ی کوفتی نبود روزم را در آشپزخانه شب می‌کردم.