Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پلو مرغ با پیاز داغ، دارچین و میخک


خدمت عزیزانم عارضم که تازگی ها کتابی به اسم اورشلیم بر پیشخوان کتابفروشی ها و پسخوان آمازون و کیندل و سایر آنلاین شاپ ها وارد شده و سر و صدای زیادی هم در دنیای آشپزی برپا کرده. کتاب توسط دو نویسنده، یکی یهودی و دیگری عرب مسلمان نوشته شده. اورشلیم به واسطه سابقه تاریخی و ورود مهاجران یهودی از سراسر دنیا، دارای تنوع غذایی بی نظیری هست و در نتیجه کتاب دستورهای جالبی رو شامل می شه. چند دستوری از قبیل کوکو سبزی و شیرین پلو هم از ایران در کتاب هست. در مجموع کتاب بسیار جالبی هست هست و شاید یکی از معدود ترین و بهترین موارد مثبتی هست که از اون خطه تقدیم به بشریت شده.  

در اینجا من یه پلو مرغ رو به سبک دستوری از این کتاب هوا می کنم. دستور از خود من هست چون تغییراتی در دستور کتاب دادم. نتیجه فوق العاده خوشمزه و حیرت انگیز بود و ماها رو کف بر و خشتک بر تن در کرد. بپزید و بخورید وخشتک حیرت بر تن بدرید....!                   

دستور اصلی از کتاب 

        کتاب پر از عکس های جالب با محوریت غذا از اورشلیم هست و برای منی که تا به حال هیچ چیزی جز جنگ و دود و اژدها از اونجا ندیده بودم جالب بود.
مواد لازم:

چهار عدد بالارون مرغ (یک کیلو)

یک قاشق چای خوری پودر هل
چهار فروند چوب دارچین
دوازده عدد میخک
دو قاشق غذاخوری روغن  مایع
یک قاشق غذاخوری نمک
یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه
دو پیمانه برنج
صد گرم سبزی خرد شده(شوید و جعفری)
پنجاه گرم زرشک خیس شده در آب
یک قاشق غذاخوری نمک
چهار پیمانه آب
مایه پیاز داغ (دستور در ادامه)    



برای پیاز داغ:
سه عدد پیاز سفید متوسط، خلالی شده
دو قاشق غذاخوری روغن  مایع 
یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای (اختیاری)
دو قاشق غذاخوری سرکه قرمز 













مرغ رو به ادویه ها، نمک، فلفل  و روغن آغشته کنید. سبزی ها رو خرد و زرشک رو در آب داغ خیس کنید. کمی زعفرون به زرشک هم بزنید بد نیست   

در یک تابه، پیاز رو با حرارت ملایم کاراملی کنید. تابه دیگری رو روی حرارت ملایم مایل به زیاد بگذارید و صبر کنید تا کاملا داغ بشه. سپس مرغ رو به همراه ادویه ها اضافه کنید.    

وقتی دو طرف مرغ طلایی شد-دو دقیقه هر طرف- اون رو از تابه خارج کنید و برنج رو به تابه اضافه کنید. برنج رو تفتی بدید. روغن کم بود، اضافه کنید.    

زرشک و سبزی رو هم اضافه کنید. در دستور اصلی، سبزی بعد از پخت و دم کشیدن برنج اضافه می شه و من با این کانسپت حال نکردم.   

مایه پیاز داغ رو اضافه کنید و هم بزنید تا با برنج مخلوط بشه. سپس مرغ ها رو روی اون بچینید. در آخر آب ترجیحا داغ رو هم اضافه کنید.

حرارت رو روی ملایم مایل به کم تنظیم کنید. یه دمی دور در ظرف بپیچید و برای یک ساعت دم کنید. دقت کنید که لازم نیست صبر کنید تا آب بخار بشه سپس در ظرف رو بگذارید. بلافاصله پس از اضافه کردن آب این کار رو بکنید تا مرغ بریز بشه و کاملا مغز پخت.  

پس از یک ساعت مرغ و ادویه ها کاملا نرم و آماده دلبری می شن. در ضمن میخک های نرم شده عالی هستن و وقتی زیر دندون می یان، مقدمات خشتک دری آماده می شه.    

اخلاق حرفه ای ایجاب می کنه که خشتک رو از روی خط کوک بدرید. اینجوری کرامت انسانی دوزنده اون هم رعایت می شه.      



Comments

Unknown said…
Sounds amazing! Can't wait to try it. I was concerned about using whole cloves, but I will trust you and use it anyway :)
Anonymous said…
شالوم

دوازده تا میخک؟!!!
اگه با افزودن فقط یکی دوتا میخک اهانتی به مقدسات امت همه جا در صحنه یهود نشه، تا همین حالا دست به کارش بشم؟
Behnaz said…
من درستش کردم امروز ناهار زدم بر بدن ،خشتک بسیار دریده شد.دست شما درد نکنه
sareh said…
منم می خواستم بگم 12 تا میخک یه کم زیاد نیست؟ چون حتی با دو تا دونه اش هم عطرش همه جا رو برمی داره. بعد هم اینکه کانسپت تفت دادن برنج خیلی جالبه و حتما باید امتحان کنم. کلا جذابیت این وبلاگ به اینه که غذاها غیرقابل پیش بینی هستن. باید درست کنی ببینی چی میشه!
Sarah Ka said…
Yaani engar dolme dorost mikoni amma too barg nemipichi ye kam ham masst mizadin bah bah mishod :))))
Doozel said…
من از مواضع بر حقم یعنی دوازده میخک سانتی متری اقب نشینی نمی کنم
sareh said…
اگر "عقب نشینی"تان "اقب نشینی" ست، همان بهتر که نکنید.
روناک said…
سلام. سرکه قرمز کجا اضافه میشه؟بعد اینکه پیاز ها سرخ شدند؟
Doozel said…
آره وقتی پیاز ها نرم شدن برای کاراملی شدن شکر و سرکه اضافه می شن و پخت با حرارت ملایم ادامه پیدا می کنه
پیتزا چی شد؟
روناک said…
پیتزا خوب شده بود البته یه کمی عجیب غریب شد خمیرش. چون اون موقع که آرد مجبور شدم اضافه کنم متوجه شدم که آرد تموم شده و به جاش کورن میل که در دسترس بود ریختم :D
یه بافت شبیه ترتیلا پیدا کرده بود. همون جور که گفته بودین مقدارش برا دو تا پیتزا کافی بود. بوی خوبی هم داشت و شوهرم با ذوق فراوان باقیماندشو برد آفیس برا نهار
روناک said…
میشه به جای سرکه قرمز ، بالزامیک ریخت؟
Doozel said…
سیاه می شه و شاید از نظر ظاهر قشنگ نباشه
روناک said…
من این غذا رو درست کردم. غذای خوبی بود و برای من مزه ای شبیه کلم پلو داشت. احتمالا جزو غذاهایی که بعدا هم درستش کنم.
Unknown said…
I would like to post a picture of this dish. How can i do that?
Doozel said…
The best way would be using free photo upload sites and provide the link here.
beside Facebook and flicker, you can use:
http://tinypic.com/
http://imgur.com/
http://imageshack.us/

and so many others.
نیلوفر said…
This comment has been removed by the author.
نیلوفر said…
سلام.من این غذا رو درست کردم.محشر بود.البته وقتی شروع کردم به درست کردنش دیدم میخک ندارم اما بدون اون هم عالی شد.سپاس آقا دوزل(چه اسم سختی!معنی دوزل چی میشه؟)از اینکه این دستورو به اشتراک گذاشتین.اولش فکر میکردم شاید برنج با این روش کته شه اما نشد.شاید برای اینکه برنجو قبلش تفت میدیم.
دوزل خان میخواستم خدمتتون اعتراف کنم. دستورهای شما رو به صورت پی دی اف سیو کردم اما نوشته ها بصورت ریز و کمرنگ زیر عکسها قرار میگرفتن و من مشکل میگرن دارم و اگه یکی دو خط رو به این شکل بخونم آنی سردرد میشم برای همین با شرمندگی باید بگم بعضی دستورهارو کپی پیست کردم.اما بهتون قول میدم که فقط برا استفاده شخصیه و قول میدم امانت دار باشم
Doozel said…
ممنون از الطاف شما ؛ آپشن پی دی اف هم برای همین منظور گذاشتم و نیاز به اجازه نیست . کپی پیست هم همین طور . کلا به بلاگ اعتباری نیست و ممکن هست هر لحظه در اثر اتفاقی پاک بشه و لذا هر دستوری رو که می خواید ذخیره کنید
Anonymous said…
سلام آقا. من با موادی که داشتم و مسلما میخک نداشتم این غذا رو درست کردم و دخترم خورد! یعنی اینقدر خوشحالم که دخترم مرغ خورده باید سر به بیابون بذارم دیگه. نه؟ بعد از یکی دیگه از نوشته هاتون هم رفتم وبلاگ خانوم محترمی و نون بربری درست کردم. کلا چند روزیه حس خوبی دارم و می خواستم خیلی تشکر کنم.
Doozel said…
قربون محبت شما
نیلوفر said…
سلام دوزل خان!بازم منم و با یه سوال تکنیکی...همیشه مقدار آب 2 برابر برنج باید باشه؟مثلا برا 3 پیمانه برنج 6 تا آب؟فکر کنم6تا زیاد باشه .یا فرمول خاصی داره؟
نیلوفر said…
This comment has been removed by the author.
نیلوفر said…
This comment has been removed by the author.
نیلوفر said…
یه سوال دیگه.وقتی این غذا رو میپزم زرشکها کمرنگو رو میشن اما تو عکس شما خیلی خوشگل و خوشرنگن.شما همه مواد رو با برنج زیاد تفت میدین؟اخه من یه تفت کوچولو میدم شاید ایراد کارم همینه یامربوط به نوع زرشک میشه؟
من عاشق این غذا شدم و تا حالا 3 دفعه اونو درست کردم.خیـــــلی خوشمزاست. بازم سپاس دوزل خــــــــان
Doozel said…
بسته به نوع برنج و تمایل شما داره . اگه برنج رو خیلی دوندار بخواید باید نسبت آب به برنج یک و نیم به یکک و یا حتی کنتر باشه. برای برنج کته تر دو به یک . در ضمن بعضی برنجها مثلا باسماتی کمو بیشتر آب می کشن
Doozel said…
زرشک این غذا کمرنگگ می شه و اشکال از شما نیست . اگر ور رنه دوست دارید می تونید به سیستم ایرانی زرشکک رو تفت بدید و در انتها روی غذا بریزید
Saeedeh said…
فوق العاده خوش طعم بود...واقعاً ممنون از وبلاك بينظيرتون...
Saeedeh said…
فوق العاده خوش طعم بود...واقعاً ممنون از وبلاك بينظيرتون...
Unknown said…
من با نصف مقادیر داده شده درست کردم و خیلی خوشمزه بود. خوش عطر و راحت. ممنون از دستور غذا.
Saeideh ta said…
وایییییی چه عطری داشت این غذا...همش وسوسه میشدم برم در ماهیتابه رو بردارم
جای همگی خالی بود
ممنون جناب دوزل بابت دستور غذای عالیتون