Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پاستای گیاهی با راگوی گل کلم دودی



در این دوشنبه بدون گوشت، یه آلترناتیو قوی گیاهی برای مایه گوشت انواع پاستا، لازانیا و یا به قول آریایی ها ماکارونی،  ارایه می دم. گل کلم رنده و سرخ شده چنانچه با ادویه جات فراوون مزه دار بشه، یه جایگزین سالم، ارزون و خوشمزه برای گوشت در این تیپ غذاهاست. دستور این پست رو به دو دلیل تصمیم گرفتم که با سس آماده باربیکیو  تنظیم کنم. اولا اینکه این سس بالانس مطلوبی از اسید، ادویه، دود و شیرینی رو داره و ثانیا اینکه این سس اصولا برای همراهی با گوشت طراحی شده و خوردن اون طعم گوشت رو در ذهن تداعی می کنه. در نتیجه این مایه رو می تونید با برند محبوب سس باربی خودتون درست کنید. برای تکمیل غذا احتیاج به پنیر هم داریم و من برای این مهم بلوچیز رو توصیه می کنم چون اون هم با گوشت ترکیب خوبی داره و مزه اون رو در ذهن تداعی می کنه.  نتیجه نهایی بسیار مطلوب و خیلی نزدیک به یه راگوی گوشتی تمام عیار هست.                   

مواد لازم:

برای چهار نفر

یک عدد گل کلم متوسط
هشت حبه(دو قاشق غذاخوری) سیر، له شده
شش  قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر 
یک دوم پیمانه سس باربیکیو مورد علاقه تون 
یک دوم پیمانه آب حاصل از جوشیدن پاستا
پانصد گرم پاستا 
چهار قاشق غذاخوری  گشنیز، ریز خرد شده
پارمزان یا بلوچیز برای سرو  

گل کلم رو کاملا ریز رنده کنید. اینجوری یه بافت خیلی
شبیه گوشت ایجاد می شه و طعم گوشتی رو هم با افزودن 
ادویه های متنوع می شه ایجاد کرد. 
   
شش  قاشق روغن به نظر ممکن هست که زیاد به نظر بیاد؛
 ولی چون گل کلم کاملا بی چربی هست، افزودن این مقدار
 روغن اون رو از گوشت  کم چرب هم  در مجموع
کم چرب تر می کنه . سیر فراوون هم مزه خوبی به این غذا می ده.  
 













گل کلم رو کاملا طلایی کنید تا آب اون کشیده بشه. سپس سس باربیکیو رو اضافه کنید. چنانچه نمی خواید از سس آماده استفاده کنید، اینجوری رفتار کنید: نصف فلفل دلمه ای سبز و  نصف فلفل دلمه ای قرمز رو با مواد تفت بدید. سپس رب گوجه و ادویه جات مورد علاقه خود رو اضافه کنید.    

برای قوام سس. حتما به آب حاصل از جوشیدن پاستا نیاز داریم. دقت کنید که این آب شور هست و لذا قبل از این مرحله هیچ نمکی به مایه نزنید.  


حرارت رو کم کنید و با در بسته ده دقیقه بپزید تا سس جا بیفته. در آخر گشینز رو اضافه کنید.    

برای تبدیل این غذا به غذایی کامل، به یه منبع پروتئین نیازمندیم. این کار رو می شه با افزودن انواع پنیر انجام داد. به ظرف اصلی پارمزان فراوون زدم.   

ولی برای خودم بلوچیز! یکی از بهترین پنیرهای بشری !

Comments

roya said…
واقعا تحت تاثیر تلاش فراوون شما برای بازسازی طعم گوشت قرار گرفتم. ولی سوال اینه: چرا؟ چرا اصلا غذای گیاهی، وقتی فراغ گوشت و کمبودش انقدر واضحه که باید کوشید هر طوری شده طعم گوشت رو بازسازی کرد؟
آیا ذائقه ی بشر اشتباه میکنه که به تاکید بهش میگه اگه گوشت نخوره انگار چیزی نخورده؟
من برای خودم (به عنوان یه پزشک) تئوری ای دارم که با شواهد باستان شناسی تایید شده: بیماری ها از زمان اختراع کشاورزی در جامعه ی بشری ایجاد شدن.
فراموش نکنیم که بشر چند میلیون سال شکارچی بود و قسمت اصلی غذاش گوشت بود و بقیه ش هم تخم پرندگان و میوه های بوته ای که جمع آوری میکرد. کشاورزی همه ش ده هزار ساله که اختراع شده، غذای بشر به طور مصنوعی شده گیاهان نشاسته ای و برگ دار، بیماری بیداد میکنه و جمعیت انسان ها هم برخلاف حیوانات به خاطر غذای در دسترسی که دردسرهای شکار رو نداره به طرز غیر قابل کنترلی بالا رفته
ببخشید که در کامنت دونی شما نطق کردم :-)
roya said…
اهم... ببخشید یه نکته رو یادم رفت بگم: تمدن هم از زمان اختراع کشاورزی شروع شد!
s said…
من الان ۵ ساله گیاه خوارم و هرگز کمبود گوشت رو حس نکردم حتا از هر چیزی که یاد آور گوشت زیاد خوشم نمیاد اما چیزی که برام مهم تره اینه که تو این ۵ سال به مراتب کمتر از قبل مریض شدم و هر بار هم که مریض شدم به سرعت خوب شدم حتی تاثیر روانی‌ هم داشته به این معنی که من خیلی‌ خوشحال تر از قبل هستم و هروقت یادم میافته که برای سیر شدن من جون یه موجود زنده از دست نرفته بهترم میشم
Maral said…
خیلی ممنون رؤیا خانم!!!! من همیشه با همین قضیه مشکل داشتم! من هم با شما کاملاً موافقم که گوشتخواری جز طبیعت بشر هست. اصلاً پیشرفت اندازه مغز که یک عامل مهم در شکل‌گیری انسان به عنوان یک گونه‌ست، در نتیجه خوردن گوشت، و اون هم گوشت پخته به وجود اومده. حالا اگه ما به دلایلی مثل آلودگی محیط‌زیست یا گرمایش جهانی باید با خوردن گوشت مقابله کنیم اون حرف دیگه‌ایه. و ربطی به طبیعت بشر نداره.
roya said…
گیاهان هم موجودات زنده هستن. یعنی گیاهخوار هم باشید موجود زنده ای رو می خورید