Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

رول سیب زمینی با طعم سیر و پارمزان


دخول سیب زمینی به خمیر، لطافت خاصی به نون می بخشِ و رول های نرم سیب زمینی در این ور آب بسیار مرسوم هستن. چندی پوش به فراست دریافتم که بنده تا به حال هیچ خمیر سیب زمینی داری به جز این خمیر پیتزای ضخیم شیکاگویی در آرشیو فخیمه ندارم. در ضمن در فهرست آرزوهای آشپزی خود این خمیر رو هم از خیلی وقت پیش در رصد داشتم. تجربه این نون های (این یک، این دو)  معطر پارمزان دار، به بنده نهیب موفقیت این یکی رو می زد. نتیجه رو آزمودم و از کرده خویش هم پشیمون نیستم. رول های حاصل عالی هستن و به خصوص برای سرو با غذاهای ساده تر، مثل سوپ یا سالاد که مزه نون رو تحت تاثیر قرار نمی دن، عالی هستن.                   

مواد لازم:

یک عدد سیب زمینی متوسط
یک چهارم پیمانه روغن زیتون بکر
دو قاشق چای خوری سیر رنده شده
یک عدد تخم مرغ بزرگ
یک و یک دوم قاشق غذا خوری شکر
یک قاشق چای خوری نمک
یک دوم قاشق چای خوری فلفل سیاه تازه کوبیده   
یک پیمانه شیر پر چرب (یا دو درصد چربی)
هفتاد و پنج گرم پنیر پارمزان رنده شده (نیمی برای داخل خمیر و نصف دیگه برای روی نون)
چهارصد و پنجاه و چهارم (سه و سه چهارم پیمانه) آرد مخصوص نان
یک قاشق غذا خوری مخمر سریع



سیب زمینی رو آب پز کنید. سیب زمینی رو رنده کنید و سپس صد و هفتاد گرم اون رو برای نون استفاده کنید. من سیر رو در روغن دستور طلایی کردم. تخم مرغ رو به همراه سیب زمینی و روغن سیردار (سرد شده) با همزن بزنید تا مایه یکدستی حاصل بشه. به مایه حاصل، نمک، شکر، فلفل سیاه، نصف پنیر پارمزان، شیر و مایه مخمر رو اضافه کنید. آرد رو اضافه کنید و ده دقیقه ورز بدید تا خمیر براقی حاصل بشه و از هر دو تست با سربلندی خارج بشید. به خمیر یکی دو ساعتی استراحت بدید تا حجم اون دو برابر بشه.            

دستور اصلی توصیه می کنه نیمه دیگه پارمزان رو با خمیر ورز بدیم. من اون نیمه رو روی کار استفاده کردم. در ضمن از کره سیر دار توصیه شده برای رومالی هم صرفنظر کردم و روی کار رو روغن مالیدم و فلفل کشمیری فشاندم. از خمیر باید گلوله های کوچیک ساخت و اون رو بغل هم استقرار داد. توصیه من این هست که گلولها رو کوچیک تر از اینکه می بینید اختیار کنید و اون ها رو تنگ هم نچسپونید. قالب رو به فر از پیش داغ و تنظیم شده بر دمای ۳۵۰ فارنهایت یا همون ۱۷۵ سانتیگراد خودمون بفرستید. خمیر خیلی لطیف هست و توصیه آخر بنده بر کاربرد ظروف غیر فلزی (سفال، سرامیک یا شیشه) هست.         

با بقیه کار هم یک فروند پیتزا و یک فقره نون ساده درست کردم. پیتزا عالی و بسیار لطیف بود. نون هم بی نظیر بود. می خواستم فردا روز با اون نون یک مورد پانینی آموزشی درست کنم. متاسفانه لر درون شورش کرد و امون نداد و نیمه شب شبیخونی سنگین به نون نگون بخت زد.            

هدف پر کردن میون اون نون با مواد ساندویچی و تست کردن اون بود. چیزی مثل ساندویچ های ردیف بالا در این فرتور پر مفهوم.       

Comments

Nei Rang said…
نوشتم چیزکی در وصف این نان
ندا آمد: "دروغ میگی الاغ جان
درون دل میگی کوفتش الهی
همین را گو مکن بیهوده چاخان"


آقا جون دلمو بدجور برد این نونتون! چه خاکی بسرم کنم نصف شبی!؟
Doozel said…
شکسته نفسی می فرمایید استاد. ا
Nei Rang said…
:) درسته که گفتم الاغ, ولی خب دلیل نمیشه هندوانه "استاد"ی بارم کنین
مهشید said…
من وقتی این غذاهای نیاز به فر شما را می بینم تا چند روز روانی میشم و اعصاب داغون.

چون توی آشپز خونه فر ندارم تصمیم گرفتم توی بالکن به روش عهد دقیانوس یک فر سنگی یا آجری برپا کنم
امیدوارم که بتوانم از عهده ساخت این فرگلی اجری یا سنگی بربیام اگرهم نتونستم یک تکه سنگ روی شعله فر می ذارم تا داغ بشه و بعد روش ظرف رول سیب زمینی را میذارم و روش هم یک قابلمه بر می گردونم تا بتونم این رول را درست کنم
اخر چرا اینقدر با اعصاب و روان من بازی می کنید
Doozel said…
باید مثل اون مردی که تو یوتیوب که از تکنولوژی کمک نمی گیره برای خودتون فر بسازید.
این هم لینک به یکی از کارهای اون یارو
https://www.youtube.com/watch?v=_YDuLCIzbN4
مهشید said…
بالاخره تونستم این بینک باارزش ساخت کاسه،دیگ وتنورسفالی را بادست خالی ببینم خیلی اموزنده بود فقط نفهمیدم که آیا گلی که برای این کار از کنار چشمه برداشت آیا گل خاصی هست یانه؟
بازهم ممنون هم به خاطر دستورهای خوب وعالی وهم معرفی لیتک های خوب
مهشید said…
بالاخره تونستم این لینک باارزش ساخت کاسه،دیگ وتنورسفالی را بادست خالی ببینم خیلی اموزنده بود فقط نفهمیدم که آیا گلی که برای این کار از کنار چشمه برداشت آیا گل خاصی هست یانه؟
بازهم ممنون هم به خاطر دستورهای خوب وعالی وهم معرفی لیتک های خوب
مهشید said…
چه جوری باید کامنت ها را ادیت کنیم.؟خواستم یک کلمه را غلط املای اش رادرست کنم دوبا کامنت ارسال شد