Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پاستای تابستونی با سس گوجه تازه


در این دوشنبه بدون گوشت و در کشاکش تابستونی گرم و نمور، پناه بردن به غذاهای سبک، تهیه شده به مدد سبزیجات تازه و به وفور در دسترس، اجتناب ناپذیر می باشد!. غذاهایی که پس از صرف اون و سپس رویایی با گرمای نفس گیر، انسان پرخوردر اثر تنگی نفس حاصل به روان خود لعنت نفرسته!. این پاستا از تبار اون غذاهاست. پاستایی با سس گوجه تازه (نپخته) و بسیار خوشمزه، سالم و سبک. چو نیک بنگری، دستور شباهت به این سس دقوس جنوبی خودمون داره و قطعا فلسلفه وجود دقوس جنوبی هم گرمای هوا در اون خطه می باشه.


این دستور از کنتس پا برهنه رو از سال ها پیش در لیست خود داشتم و گرمای هوا دلیلی شد تا بالاخره اون رو به ورطه عمل در بیاریم  و اون هم به واسطه دلیل تنگی نفس حاصل بعد از صرف نهار و در اثر پرخوری های دوران نهار و شرجی هوا. سس این غذا شامل گوجه تازه، روغن زیتون اعلا، سیر تازه و برگ ریحون هست. به واسطه قرار داده شدن مواد سس در یخچال، مزه ها با هم مخلوط می شن و افزودن رشته گرم و پارمزان فراون به اون ها، پاستایی عالی و سالم رو به بشریت تحویل می ده!.                    
مواد لازم:

نیم کیلو گوجه فرنگی  
یک دوم پیمانه روغن زیتون فوق بکر
دو قاشق غذاخوری سیر، رنده شده
هجده برگ باسیل (یا دوازده برگ ریحون و شش برگ نعنا)    
یک دوم قاشق چای خوری، پرک فلفل قرمز تند 
یک دوم قاشق چای خوری فلفل سیاه تازه کوبیده
یک بسته (نیم کیلویی) پاستای نازک
یک و یک دوم پیمانه پنیر پارمزان    


دستور اصلی گوجه گیلاسی نیمه شده می طلبه!. گوجه رو خرد کرده و به نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز آغشته کنید. سپس ریحون ساطوری شده، سیر رندیده و روغن زیتون فوق بکر رو اضافه کنید. سس رو با سر بسته دو ساعت در یخچال قرار بدید تا آب گوجه ها در آد و تمام طعم های مواد مخلوط بشن. روز بعد پاستای مو-فرشته ای(Angel hair)  رو بپزید و آبکش کنید. یادمون باشه که نباید روی پاستای آبکش شده آب ریخت!. پاستا رو با سس مخلوط کنید و پارمزان رو هم اضافه و مخلوط کنید.           


از شما و کنتس عزیزمون چه پنهون که درشتی گوجه این غذا کمی تو پوز بنده زد!. لذا در سعی بعدی گوجه رو ساطوری کردم!.           

گوجه این یکی خیلی بیشتر آب انداخت و لاجرم سس، جلای سعی قبلی رو نداشت ولی مزه غذا به زرت قاطر خیلی بهتر بود. 

Comments

Nei Rang said…
با تشکر از کافه چی عزیز

باقیمونده سالاد شیرازی ( ترکیب فلفل دلمه و گوجه فرنگی و پیاز و آبلیمو رو امتحان کردم, بدون خیار!) رو با ماکارونی آبپز و خرده پنیر صبحونه قاطی کنین؛ اونقدر خوشمزه میشه که احتمال پرخوری کردن زیاده.
اگه با تندی رابطه تون خوبه, فلفل سبز تازه در سالاد فراموش نشه.

ارادتمند
لنگه کفش کنتس پا پتی
Doozel said…
بنده سابقه ریختن برنج در باقی مونده سالاد شیرازی رو در پرونده دارم ولی افزودن پاستا و پنیر ایده ای بس ناب بود
Nei Rang said…
از ترکیب ماکارونی آبپز با ماست و نخود و گوجه فرنگی نسبتا ریز خرد شده و برگ پیاز و روغن زیتون هم غذای سرد خیلی خوشمزره ای حاصل میشه.

پ ن:
۱- پاستای صدفی یا مارپیچی بهتر مزه سس سرد رو جذب میکنه.
۲- :) نه نخود خام, نخود پخته!