Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

نان زردچوبه و شنبلیله


در این دوشنبه بدون گوشت، یه نون عالی با مزه شنبلیله و زردچوبه و سرخ شده در روغن رو داریم. بالاخره انتظار بنده تموم شد و نوبت به پست این نون رسید! این نون رو دو هفته پیش درست کردم و از خوردن اون مشعوف شدم و بی تابانه منتظر فرصتی برای پست و معرفی اون به شما سروران بودم.  خدمت شدم عارضم که این نون رو اول بار در این کتاب دیدم و گویا این دستور از غذاهای محبوب کودکی نگارنده هم بوده. خوشبختانه لینکی در اینترنت برای دستور پیدا کردم و موفق به پست اون شدم. حتما اون رو درست کنید چون پشیمون نمی شید.        

مواد لازم:

دو و یک دوم پیمانه آرد
یک قاشق غذاخوری مخمر نان 
یک قاشق غذاخوری زردچوبه
دو قاشق غذاخوری شکر*
یک قاشق غذاخوری نمک 
دو قاشق غذاخوری شنبلیله خشک
سه چهارم پیمانه آب گرم


 * در دستور اصلی سه قاشق شکر به کار رفته و من اون رو کم کردم  


مواد خشک رو مخلوط کنید. اگر مخمر شما از نوع سریع العمل نیست، ابتدا اون رو در آب حل کنید و پانزده دقیقه صبر کنید. سپس آب رو اضافه کنید. خمیر چسپناک بود و من یک دوم پیمانه آرد به دستور اصلی افزودم (دستور اصلی دو پیمانه آرد طلب می کنه)   

خوب ورز بدید تا از هر دو تست بنیادی ورز نون سرفراز بیرون بیایید. سپس در روی ظرف رو با حوله مرطوب بپوشونید و در جای گرم قرار بدید تا حجم اون دوبل بشه. 

از خمیر هشت تا چونه بگیرید و با وردنه پهن کنید. ضخامت نون هم بستگی به میل شما داره.  

برای یکی دو دقیقه یا تا جایی که نون پف کنه و طلایی بشه در روغن داغ سرخ کنید.   

با سوپ عدس و لوبیا چشم بلبلی زدم بر بدن و از گیاه خواری خویش لذت بردم. آری! یه نون خوب و تازه می تونه فقدان گوشت رو با قدرت جبران کنه.دستور سوپ هفته بعد.    

Comments

Nazanin said…
آخ عجب شکل و شمایلی داره. صفحه رو که باز کردم دلم به قار و قور افتاد.
آیا روغن زیاد می کشه به خودش؟
این سوپ همونیه که قولش رو به من دادین؟ اون سفید بودا.
Doozel said…
اگر رموز سرخ کردن رو بدونید اصلا!ا
رموز سرخ کردن:ا

۱-
روغن باید نو باشه . روغن کهنه و پیش استفاده شده ،داغ نمی شه و ماده سرخ شونده باید بیشتر در اون باید بمونه

۲-
روغن باید قبل از ورود جسم کاملا داغ باشه

و این بود گوشه هایی از رموز سرخ کردن
Doozel said…
چه سوپی قول دادم؟ یادم نیست
Nazanin said…
ممنون بابت رموز سرخ کردن.
سوپ لوبیا چشم بلبلی وگان. خیلی وقت پیش قول دادین گفتین یک رسپی براش پیدا می کنین. حالا از اول:
من توی یک رستوران وگان یک سوپ لوبیا چشم بلبلی خوردم که خیلی خوشمزه بود. این سوپ رنگی بین سفید و کرم داشت. مثل رنگ خود لوبیا چشم بلبلی پخته. بافت سوپ هم غلیظ بود. یعنی مشخص بود که سبزیجات پوره شدن. داخل سوپ فقط لوبیا چشم بلبلی و جعفری دیده میشدن. بقیه مواد کاملن پوره شده بودن. سوپ کاملن طعم لوبیا چشم بلبلی میداد و با کلی مزه کردن و فکر کردن، طعم کرفس هم قابل تشخیص بود. همینطور ته طعم عدس.
از اونجایی که رستوران وگان بود، وجود شیر یا خامه در سوپ منتفی میشه. برای به دست آوردن بافت نرم و خامه ای اون سوپ من از شیرنارگیل استفاده کردم که طعم رو خراب کرد. به هر حال موادی در این سوپ بود که اولن رنگ رو تیره نکرده بود و همچنین طعم لوبیاچشم بلبلی رو غنی تر کرده بود. خلاصه من اومدم از شما سوال کردم که به نظر شما من چه کار کنم که این سوپ رو شبیه سازی کنم، شما هم گفتین بشین تا یک رسپی پیدا کنم برات. البته عجله ای هم نبود و نیست و من همچنان منتظرم که در جستجوهای شما یک روز این سوپ هم یافته بشه.
Doozel said…
والا صمیمانه اعتراف می کنم که اون قول خود رو فراموش کردم و اصلا یاد اون نبودم . با عرض پوزش مجدد! ولی شگفتا که این سوپ ، هم عدس هم لوبیا بلبلی و هم سبزیجات داره و پوره ای ، وگان هم هست! نقش ضمیر ناخودآگاه در وقوع این اتفاق فرخنده رو نباید انکار کرد!
در ضمن سوپ بنده
، گلوتن فیری، بدون چربی و کم کربو هیدراتی هم هست! و اصولا براو رژیم طراحی شده
Nazanin said…
به به عالی عالی. من از حالا چشم به راه دوشنبه ی هفته ی آینده و این سوپ هستم.
Nei Rang said…
نداشتم صبر نداشتم صبر نداشتم
نون و شنبلیله, زرد چوبه داشتم
پریدم چون سوپرمن سوی مطبخ
و کردم ورژن بی صبری اش طبخ
پیشبند کیمیاگریم رو پوشیدم
یه نیم فنجون قهوه هم نوشیدم
روغن زیتون به تابه داغ کردم
با زردچوبه روغن طلا کردم
حرارت رو گذاشتم هشتاد سی
نه اون که عدده, سی ه بعداز بی
ظرف شنبلیله رو مثل ویبره
لرزوندم که خرده هاش ته بگیره
برگای درشتتر رو ریختم تو روغن
شدن خرده زمرد خیس که خوردن
نمک هم صورتی از هیمالیا
شکوفه زار شدن برگای زیبا
شکر شد شبنم صبح بهاری
روی برگها نشوند الماس واری
دو تا تکه نون بربری مونده
دو لایه شد چو آستر از رویه
زمردهای برگهای شنبلیله
ریخته شد به دامن بربریه
روغن و زردچوبه رنگی به نون داد
که ونگوگ به گلای آفتابگردون داد
نونها در فر بریل شد ده دقیقه
از آغاز تا به پایان بیست دقیقه
با نون همراه شد دال عدس تند
و نیم فنجونی قهوه که باقی موند
خوردم جواهری هیچکس ندیده
ممنون شف دوزلا که دادی ایده
Mahnaz said…
نیرنگ جون هر چی که برازنده این نون بودرا خیلی زیبا گفت منو بگو که فکر میکردم خیلی سریع عمل کردم دیروز که عکس این نون را دیدم مهرش به دلم نشست و برای امروز نهار درستش کردم یک سوپ سبک همراهیش میکر سوپ من دست نخورده ماند چرا که این نون از نظر عطر و طعم خیلی خوب و قویست و حیفه که طعم دیگه قاطیش بشه پس با یک لیوان چای نوش جان کردم در مورد روغن باید بگم خیلی کمتر از پیراشکی و کوکوی سیب زمینی روغن میبره وبا اینکه در روغن سرخ میشهسبک و خوش هضم هستش من تنها بودم و مقدار خمیر را نصف کردم اشتباه کردم این نون از اون دسته نونهائی نیست که رو دست بمونه من که از غذای امروزم خیلی لذت بردم ممنونم دوزل جان
Nei Rang said…
@ مهناز

ممنون مهناز خانوم. این نون رو مطابق دستورالعمل شف دوزل و در مقیاس عیالواری تهیه خواهم کرد. اون ورژن بی صبرانه هم بتنهایی کامل بود و ضرورتی نبود با چیزی همراه بشه.
Doozel said…
این هم عکسی که خانم مهناز فرستاد .
http://imgur.com/U2iIG67

بنده در ورژن بعدی تصمیم دارم زردچوبه رو با کاری و شنبلیه رو با ترخون یا مرزه خشک تعویض کنم
Doozel said…
نیرنگ
حرکت جالبی بوده در نوع خودش
Nei Rang said…
ممنون شف دوزل.
برام سئوال پیش اومده که سطح این نون چطور برشته شده؟ آیا از حرارت از بالا هم استفاده کردین ؟
باز هم ممنون

نون های تولید شده توسط مهناز خانوم هم مثل بقیه کارهاشون حرفه ایه.
ممنون از به اشتراک گذاری تصویر
Doozel said…
نه! داخل روغن سرخ کردم تا طلایی بشه .
بله، خوبی خانم مهناز علاوه بر عکس حرفه ای اخلاق حرفه ای هم هست . دیده شده بر خلاف ایشون، نویسنده های وب لاگ های صد تا یه غاز نوظهور، عکس غذا رو پست می کنن و از روی رفع تکلیف اسمی هم از منبع (بدون لینک) می یارن. از دم هم رایت کلیک ها رو بستن تا مبادا چرندیات شون تکثیر بشه . وای هم به روزی که کسی از عکس ها شون استفاده کنه، چنان سلیطه گری می کنن که نگو! خودشون هم اکثرا منبع دستورهاشون رو به خصوص اون هایی که از کتاب ها برداشتن ذکر نمی کنن
Mahnaz said…
ممنون نیرنگ جون من در تاوه کوچک تا اندازه ای روغن ریختم که سطح تاوه خوب پوشیده شد و فقط تا لبه نون در روغن بود و روی نون روغن نداشت حرارت زیاد نبود ولی وقتی یکطرف نون سرخ میشد برمیگردوندم وتاوه را کج میکردم تا اطراف نون خوب در روغن قرار بگیره و با چنگال نون را میچرخوندم تا خوب و یکدست اطرافش سرخ بشه با اینکه روغن تاوه زیاد نبود بعد از چهار تا نون سرخ کردن باز میشد نون بیشتری سرخ کرد
Mahnaz said…
شما لطف دارید آقای دوزل این خصلت ما خانمهاست که دو تا منبع را بگیم شش تا دیگه را نگیم واز اونجائیکه این مورد بیشتر یک درس اخلاقیست تا هنر آشپزی بی خیالش میشیم ولی زمان خوبی پیش اومد که بگم باید تحسین کرد وبلاگ شما برای من عین وبلاگهای خارجیست که صادقانه همیشه منبع را ذکر میکنند و این درس اخلاقی را حتی خانمهای خارجی وبلاگ نویس رعایت میکنند بنظر من برای اینکار باید جسارت واراده داشته باشی
Nei Rang said…
خیلی خیلی ممنون!
elaheh said…
mamnoon aghaye doozale aziz baray in dastoore ali.

Man in noon ro bedoone etela az vojoode in dastore zi ghimat dorost mikardam, salha pish az yek dooste azize shomali shenidam ke poodre tokhme shanbelile mesle yeast amal mikone, ine ke man oono ham ezafe mikonam. gahi ham ke pumpkin puree dashte basham be jaye ab az pumpkin ( va hamintor be jaye poodre zardchoobe az abe zardchoobeye tazeh) estefade mikonam. be har hal har che az khoshmazegiye in noon begim kam hast. albateh kamtar kesi hast ke ba atre noone tazeh madhoosh nashe!
Elaheh
Doozel said…
ممنون خانم مهناز از لطف شما
Doozel said…
خانم الاهه
اطلاعات جالبی بود به خصوص عملکرد یست مانند تخم شنبلیله
Maral said…
سلام و خسته نباشید
ما هم عین این نون رو داریم، البته شنبلیله نداره، ولی زردچوبه رو داره. یادش بخیر مادربزرگم اینا رو تو روغن حیوانی سرخ می کرد و ما داغ داغ می خوردیم :)
ما بهش می گیم بَراتی
ممنون که خاطره های دوری رو زنده کردین
Doozel said…
ممنون خانم مارال و کامنتی خوب بعد از غیبتی طولانی
M N said…
من اینو درست کردم اما خوب نشد. یعنی اصلاً پف نکرد. به قول خودتون تپید! مشکل کارم چی بوده؟
Doozel said…
تپید! حتما مخمرتون بد یا تاریخ مصرف گذشته بوده
Unknown said…
درستش کردم! در روز دهم و برداشت اول از مخمر وحشی عزیزم! خیلی جذاب بود...بافت عالی، طعم دیوانه کننده ی روستا! همشو خالی خالی و با ماست چکیده تند تند خوردیم
مرسی دوزل هم واسه مخمر هم این نون نازنین
Doozel said…
اون نون از محبوب ترین های بنده هست چون به قول شما بوی دهات رو تداعی می کنه
Unknown said…
دقیقأ شبیه گرده تنوریه,یادش بخیر مادر بزرگم درست میکرد