Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

چلو مرغ تنوری


این ادامه پست هفته قبل هست. اگه یادتون باشه دستور چلو مرغ تنوری همراه گل کلم رو گذاشتم برای این هفته چون یه تست دوم هم روش زده بودم و پست خیلی سنگین می شد. خوبی این سیستم هفته ای یه پست  اینه که وقت برای تست های مجدد در اختیار من هست و کیفیت پست ها خیلی بالاتر می ره. لذا به جای دو پست خالطور در هفته، یک پست آرمانی در دسترس شما خواهد بود.

اما اول بار ایده این چلو مرغ یه کاسه تنوری رو از ریچل گرفتم( دقت کردید همیشه نمک و فلفل رو از دستش به سمت عقب شلیک می کنه؟). ایده خوبی به نظر اومد  از چند نظر: اول اینکه روند پخت سریع و راحت هست و فر کار رو برای شما انجام می ده در حالی که شما مشغول تفرج در سطح منزل هستید ، دوم اینکه مرغ تنوری همواره از مرغ آب پز بهتر هست! چو نیک بنگری، این ها همون مواد چلومرغ روزمره ای هستن که می پزیم، می خوریم و از اون به پوچی و روزمرگی می رسیم. به پوچی و روزمرگی نرسید! چلو مرغ تنوری بخورید!. سوم اینکه برنج با آب مرغ مزه دار می شه و لذا مرغ نگون بخت، سقراط وار، علاوه بر تنوری شدن یه طعمی هم به برنج می ده. و نهایتا اینکه چون مرغ چربی آزاد می کنه، احتیاج به هیچ روغن اضافه در طبخ غذا نیست و در نتیجه غذای نسبتا سالمی هم هست. 

در نتیجه، دوبار این غذا رو به روش خودم درست کردم و تجارب گران قدری حاصل شد. اولی با عدس پلو و مرغ درسته بود. من عدس پلو رو خیلی پر عدس می پسندم و لذا این عشق رو در دستور منعکس کردم.  دومین غذا رو با مرغ تکه، گوجه تنوری و سماق درست کردم  و نامبرده پس از خروج از فر فضای ملکوتی چلوکبابی رو بر من تداعی کرد .

 دستور خوبی هست( به خصوص دومی) و شاید از ده دستور برتر من بشه قلمدادشون کرد. حتما درست کنید چون ضمانت طلایی شمشیری پشتشون خوابیده.          

مواد لازم:

برای عدس پلو مرغ تنوری :
دو پیمانه برنج
چهار پیمانه آب
یک پیمانه عدس سیاه ریز
یک قاشق غذاخوری نمک
یک عدد پیاز سفید متوسط، رنده شده 
یک عدد مرغ متوسط

برای پلو مرغ تکه تنوری:
یک پیمانه برنج
دو پیمانه آب
یک دوم قاشق غذاخوری نمک
چهار عدد بالارون مرغ
یک قاشق غذاخوری سیر، له شده  
 یک چهارم قاشق چای خوری پاپریکای دودی
یک چهارم قاشق چای خوری پودر کاری
یک عدد گوجه بزرگ   
یک قاشق غذاخوری سماق 

فر رو روشن و روی دمای ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ و درجه خودمون تنظیم کنید. برنج و عدس رو با نمک دستور مخلوط کنید و کف ظرف برزید. مرغ رو روی اون قرار بدید و روش نمک و فلفل بپاشید.   

آب، لیمو و پیاز رو هم به ظرف اضافه کنید. پیاز رو بر اساس این تجربه اگه رنده کنید بهتر هست و روی سطح کار جمع نمی شه و بلکه در غذا حل می شه. 

به مدت یک الی یک ساعت و نیم با در باز در فر قرار بدید.


بعد از یک ساعت برنج رو با چنگال هم بزنید تا به هم نچسپه و روی اون خشک نشه. دوباره به فر برگردونید.

سعی دوم با مرغ تکه و در نتیجه سریع تر بود. آب، برنج و ادویه ها رو مخلوط کنید. مرغ ها رو روی اون بچینید. در داخل فر قرار بدید.     

به محض اینکه آب خشک شد، اون رو از فر در بیارید و برنج رو با چنگال هم بزنید تا به هم نچسپه. سپس روی کار رو گوجه چهار قاچ و سماق کار کنید. اینجوری برنج رویی خشک نمی شه. دوباره به فر برگردونید تا جایی که مرغ کاملا طلایی بشه. زمان پخت در مناطق نزدیک به سطح دریا حدود یک ساعت هست. در نقاط مرتفع مثل تهران زمان طبیعتا طولانی تر خواهد بود.

این پلو مرغ عالی بود! مرغ به شدت نرم و مغز پخت و برنج هم به غایت مزه دار و خوش قد و قامت بود. روی کار رو هم کمی کره مرکب ریختم و عکس اول پست رو خلق کردم.

 و این بود گزارش نهار یه روز تعطیل 

Comments

Anonymous said…
به به!
اگه یه نیمچه توضیحی در مورد امکان استفاده از مرغ بدون پوست هم داده بشه, به به تر میشه.
ممنون!
Doozel said…
اولا که پوست تنوری شده صفای خاصی داره. اگر دوست ندارید از اون صفا بهره ببرید، به جای اون کمی روغن به آب اضافه کنید چون پوست چربی از خودش آزاد می کنه
Anonymous said…
البته که صفا داره؛ بر منکرش لعنت!
ولی شرایط ناخواسته ایجاب میکنه که از صفا کردن چشم پوشی بشه و انعطاف پذیری ناخواسته جایگزین نبشه.
ممنون از پاسختون!

راستی, با این روش عدس و برنج همزمان میپزن؟
Doozel said…
مرسی که منکر صفا نشدی. عدس ریز می پزه . عدس های درست و چموش بهتر هست که نیم پز بشن
Nazanin said…
یکی از سوالهایی که همیشه خواستم بپرسم اینه که منزل ما فقط رون مرغ می خورن و خود ما فقط سینه ی مرغ. توی یک همچین غذایی چه کار کنیم که هم رون خوب بپزه و هم سینه خشک نشه. به فکرم رسیده بود سینه ها رو لای پلو بگذارم ولی فرقی نکرد و خشک شد.
Doozel said…
از قدیم گفتن:
تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است
پرتو نیکان نگیرد آنکه بنیادش بد است

گوشت سینه خشک هست و به هیچ طریقی جز گریل و کباب و اون هم با پخت کوتاه مدت عمل نمی یاد . در نتیجه در این صحنه حق با منزل هست و این غذا فقط با رون جوابگو هست
Maral said…
من اینو درست کردم و مشکلی که پیش اومد این بود که خیلی طول کشید تا آب به جوش بیاد و برای همین برنجم شفته شد. اون قسمتی از برنجها که زیر مرغ بودند له شده بودند.
فکر می کنم دفعه بعد از اول آب جوش بریزم. چون بعداً می شه آب اضافه کرد ولی نمیشه کم کرد. نظرتون درباره اینکه مرغ رو زیر بذاریم چیه؟؟؟ فکر می کنم مشکل پخته نشدن نداشته باشه!
Doozel said…
فکر کنم شما اسیر ارتفاع زیاد شدید و برنامه به هم ریخت . اگر مرغ دیرتر می پزه می تونید اول اون رو نیم پز کنید . ولی زیر نزارید چون برشته نمی شه
Maral said…
برای برنجم چه کار کنم؟ چرا برنج شما با این که زیر مرغها بوده له نشده؟؟؟
Doozel said…
فکر کنم داری تاوان ارتفاع زیاد و دیر جوش اومدن آب رو می دی. یه راه حل می تونه جوشاندن آب پیش از ریختن در ظرف باشه تا یه هفت هشت دقیقه او ذخیره کنی