Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خوراک مرغ ، اسفناج و پنیر در بیست دقیقه


پست سینه مرغ آبدار با روش متفاوت پخت رو یادتون هست؟  خدمتون انورتون عارضم که این حقیر   اون 
روش پخت رو چند بار تمرین کرد و چون نامبرده الان برای من خوب جا افتاده و همچنین چون نتیجه عالی و مرغی به غایت نرم و آبدار هست، از این به بعد -هر از چندی- دستورهایی بر اساس اون روش با عنوان غذاهای بیست دقیقه ای پست خواهم نمود. انگیزه من هم عکس زیر هست؛ این روش کاملا روند مشخصی داره و  اجرای اون برای مبتدی بسیار آسون هست. چندی پیش، این روش رو به دوستی یاد دادم و او هم عکس زیر رو خلق کرد و به شدت هم راضی بود از قضیه.  لذا انگیزه ای شد برای پست دستورهای خوب و آسون برای مبتدی ها؛ البته غیر مبتدی ها هم می تونن از این دستورها لذت ببرن.  اینجا یه نوع خوراک مرغ و اسفناج پنیری داریم. اون رو می تونید با نون، برنج یا خمیراک سرو کنید! خمیراک دیگر چیست؟ به پاراگراف زیر عکس زیر دقت مبذول فرمایید.


پاراگراف زیر عکس زیر:
فرهنگستان مستطاب فارسی این اواخر چند تا واژه جایگزین برای واژگان شوم بیگانه پیشنهاد داده؛ با هم بر چندی از اون ها که مربوط به ماست مروری می کنیم :
چیپس=تردک
پاستا=خمیراک
دسر=پی غذا
فانتزی=غیرمتعارف، غیر ضروری، غیر معمولی
کراکر=تردک

مثال۱:
دسر فانتزی= پی غذای غیر ضروری

مثال۲:
پنه آلفردو=خمیراک قلمی با سس مش حسن(معادل بومی آلفردو این عنصر بیگانه)    

مثال۳:
اسپاگتی  بلونز =خمیراک سیخکی با سس چالدران (معادل بومی بولونا این شهر بیگانه)    

خیلی ممنون ای فرهنگستان دلسوز.


مواد لازم:

دو عدد سینه مرغ
روغن زیتون فوق بکر، نمک و فلفل به میزان لازم
پنجاه گرم اسفناج تازه
یک قاشق غذاخوری پودر پیاز
یک قاشق چای خوری گرانل سیر
سه ورق پنیر پروسه شده  
دویست و پنجاه گرم پاستای مورد علاقه     

مروری که بر روش بکنیم اینجوری بود: یک دقیقه حرارت زیاد یک ور سینه طلایی می شه. سپس مرغ از-این-رو-به-اون-رو می شه و طبخ با حرارت فوق کم و برای ده دقیقه با در بسته ادامه پیدا می کنه. در نهایت زیر ظرف خاموش می شه ولی در ظرف باز نمی شه و ده دقیقه به همون صورت می مونه.   

وقتی یک طرف سینه ها رو در تابه از بیش کاملا داغ و با کمی روغن برای یک دقیقه طلایی کردید، مرغ رو برگدونید، حرارت رو به کمترین حد ممکن کاهش بدید و در ظرف رو برای ده دقیقه ببندید.     

در این حین به اسفناج روغن زیتون فوق بکر، نمک، فلفل سیاه درشت کوبیده، پودر سیر و پودر پیاز بزنید.    

وقتی ده دقیقه تمام شد، اسفناج و پنیر رو روی سینه ها بریزید و در ظرف رو سریع ببندید. اینجا قرار بود زیر ظرف خاموش بشه و پخت ده دقیقه با در بسته و بدون حرارت ادامه پیدا کنه. برای جبران بازشدن در، زیر ظرف رو یک دقیقه دیرتر خاموش کنید. پس شد یک دقیقه بیشتر با حرارت کم و نه دقیقه خاموش.    

دوباره تکرار می کنم: پس از افزودن اسفناج، در ظرف رو ببندید، یک دقیقه حرارت بدید. زیر ظرف رو خاموش کنید و نه دقیقه بدون بازکردن در صبر کنید.   

مرغ رو در بیارید.    

من در همون تابه کمی خمیراک پخته و آبکش شده و اسفناج پوره شده افزودم و تفت ناقابلی هم دادم.   

این پست هم در "پرون جای" بایگانی شمشیری آرام گرفت. 

Comments

shirin razi said…
esfenajo chejuri pore kardid??? man yeja ye pore sibzaminie sabz rang khordam taame jalebi dasht ehtemalan unha ham az esfenaj estefade karde bodan
Doozel said…
با مخلوط کن
Mahnaz said…
باز یک اثر زیبا از آقای دوزل ،آخه خدای من چقدر این غذا خوشرنگ و ساده و با اطمینان خاطر خوشمزست دستتون درد نکنه و نوش جونتون باشه
Anonymous said…
به ! چه خوشرنگ و قشنگ !
نیست بالاتر از این رنگی، رنگ.
دستور که عالی هست طبق معمول اما اون وازه ها فوق العاده بود. انقدر به اون چند تا معادل فارسی وازه ها خندیدم که اشکم دراومد
:)))
Unknown said…
خیلی عالی به نظر میاد .عاشقش شدم .
shirin razi said…
na khob manzoram in bod ke chize khasi behesh ezafe nakardidd? kham ya pokhte porash kardid :D ?
Niloofar said…
in one word: LIKE!
Fereshtina said…
پختم. خیلی خیلی خیلی خوب شد. فقط یه مقدار پنیر آب شده برشته از دور و بر مرغه به دست اومد که هر چند خیلی خوشمزه بود، ولی عذاب وجدان مهیبی به آدم دست می داد بعد از خوردنشون.
- امضا : مبتدی
Doozel said…
عذاب وجدان مهیب در اثر پنیر برشته؟ پنیر برشته معمولا من رو دچار طیب خاطر می کنه
Nazanin said…
دوزل جان پوره ی اسفناج رو با اسفناج خام درست کنم یا پخته؟
سوال دوم اینکه در مخلوط کن پوره کردین که این شکلی شد یا در فود پروسسور؟
سوال سوم اینکه با توجه به اینکه روی مرغ اسفناج هست و رنگ سبز خیلی زیادی هم از خودش تولید کرده، چه پوره یا سس دیگه ای پیشنهاد می دین که در کل غذا اینهمه سبز نباشه؟
Doozel said…
با اسفناج خام و در فود بلندر پرقدرت تا کاملا پوره بشه. برای سوال سوم باید رجوع کنید به مواردی که با اسفناج جور در می یان . می شه از پوره گوجه خشک، یا سس های خامه ای از قبیل آلفردو یا کاربونارا هم سود جست، پستوی هویج و پنیر بز هم که اون اوایل پست کردم انتخاب بدی نیست