Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

میت بال یونانی در سس لیمو

با میت بال های جالب پیش رو چندی در پیش در بوفه Whole Foods روبرو شدم. سفیدی تکه های پنیر و سرخی قطعات فلفل کبابی کار شده بر کوفته ها  بر دل من نشست و باعث شد مهر این غذا بر دل من بشینِ و در صدد باز تولید اون بر بیام. خوشبختانه در بوفه اون سوپر مارکت فوق الذکر، لیست تمام مواد اولیه هر غذا بر برچسپی نگاشته می شه و بر بالای اون سینی آویزون می شه. لذا کار برای سارقین ادبی مثل بنده بسیار آسون می شه چون با فهرست مواد اولیه و به مدد هفت هشت سال وب لاگ نگاری می شه یه دستور خوب برای هر غذایی جمع و جور کرد.

میت بال های این غذا غوطه ور در سس لیمو به غایت ترش و لیموی هستن و لاجرم با ذائقه بشر آریای به شدت جور!. البته بنده می دونم که خیلی ها از غذاهای سفید رنگ خوششون نمی یاد. این رو حقیر به فراست و به واسطه تجارب نافرجام پست غذاهای سفید رنگ خود در شبکه های اجتماعی در یافته. یک بار خورش سفید و خامه ای مرغ و براکلی بنده که با ذوق در مرحوم فیس بوک (خدایش بیامرزاد) پست شده بود توسط یکی از عزیزان به استفراغ سگ تشبیه شد. خوشبختانه  بنده به این آسونی ها از رو برو نیستم و لذا به اون عزیزان بونه گیر توصیه می کنم این غذا رو با افزودن یک قاشق رب گوجه به سس درست کنن تا بتونن از موهبت این میت بال ها بهره مند بشن و خریت اون عزیزان مانع اون مهم نشه.    

          
مواد لازم:
میت بال:
پونصد گرم گوشت گوساله یا بره چرخ کرده پر چرب  
صد و بیست و پنج گرم پیاز زرد، رنده شده
صد گرم فلفل دلمه ای قرمز تنوری یا بر گاز کباب شده، ریز شده
ده گرم نعناع، ریز خرد شده
هفتاد و پنج گرم خرده پنیر فتا
یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک چهارم قاشق چای خوری دارچین

سس لیمو و تخم مرغ:
سه عدد تخم مرغ
یک پیمانه آب (به متن رجوع شود)
نصف یک عدد لیموی سبز 

روند تولید میت بال رو با مخلوط کردن همه مواد آغاز کنید. ورز مختصری باید تا مایه یکدستی حاصل بشه و سپس از مایه توپک های به اندازه توپ پینگ پنگ درست کنید. میت بال ها رو در ظرف لبه دار مخصوص فر بچینید. هدف جمع آوری آب حاصل از پخت میت بال ها و مصرف اون برای تهیه سس لیمو هست. از اون روند ملکوتی متاسفانه عکسی به یادگار نمونده.

در این پست میت بال ها رو برویل می کنیم؛ لذا اون ها رو زیر برویلر قرار بدید (حرارت بالایی فر) به مدت ده دقیقه بپزید تا سطح میت بال ها برشته بشه. این روند باعث آزاد و جمع شدن آب زیادی در ظرف فر می شه. آب حاصل رو برای تهیه سس لیمو مثل این پست یا این یکی به کار ببرید. اگر آب حاصل کمتراز یک پیمانه طلب شده در دستور بود، آب معمولی ببندید به نافش تا یه پیمونه جور بشه. وقتی سس غلیظ شد، میت بال ها رو به اون برگدونید و کمی حرارت بدید تا میت بال ها مغز پخت بشن.            

Comments

Nei Rang said…
خیلی ممنون کافه چی گرامی!
:) سس این یکی مثل غثیان گربه ست!

در ضمن, اگه امکانش باشه دو پست در هفته خیلی باحال تره؛ مثال ایوم قدیم.
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
در حال نگارش کتاب خودم هستم و خرده کاری های اون پدرم رو درآورده و همین یک پست رو هم به زور می رسم جمع کنم. پس از سپردن اولین نسخه به ویراستار باز در خدمت خواهم بود
Nei Rang said…
@ Doozel

ای صاحب کتاب ات, ما بنده مرام ات
باشد غذای دلها, هر نقطه کلام ات
بر کهنگی چو تیشه, چون گلشنی به بیشه
روزی به از همیشه, بر تو روا چو نام ات