Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

شیر موز


در این مقال و به میمنت گرمای جان سوز فعلی و گرماهای احتمالا جانسوزتر تابستان پیش رو، جستاری در باب شیر موز این محبوب اصفهانی ( محبوب در سایر نقاط؟) به عمل می یاد و نکات کلیدی در راستای هوا کردن این نوشیدنی پرانرژی، مغذی و آرام بخش به خواننده مشتاق منتقل خواهد شد. در منظر اولیه، تولید شیر موز به نظر ساده می یاد چون چو نیک بنگری، این نوشیدنی ترکیبی از شیر و موز بیش نیست و مخلوط کردن این دو ماده آن چنان عملیات کیمیاگرانه ای به نظر نمی یاد.

با احترام به نظر قبلی باید عرض کنم که شیر موز از نظر بافت می تونه کاملا رقیق و قابل صرف با نی باریک یا کاملا  غلیظ و غیر قابل صرف با نی ضخیم باشه. شیر موز محبوب بنده از نوع رقیق و کم شیرین تر هست و لذا اینجا سه دستور متفاوت برای این نوشیدنی عرضه می شه:

·        مورد اول با موز یخ نزده، شیر سرد و بستنی درست می شه. نصف بستنی در داخل مایه شیر موز به کار می ره و نصف دیگه به صورت کافه گلاسه و برای سرو به معجون اضافه می شه. این مورد برای مواردی که موز یخ زده ندارید عالی هست. اگر از بستنی کره بادام زمینی در این شیک استفاده کنید، به شیک محبوب و معروف الویس پریسلی می رسید. کاربرد سایر مزه های بستنی در این شیک مجاز می باشد ولی برای شیر موز کلاسیک بستنی وانیلی ارجح می باشد.
·        مورد دوم با موز یخ زده و بستنی درست می شه لذا از مورد اول غلیظ تر هست. به این مناسبت اسکوپ بستنی دوم حذف می شه و لذا این مورد از اولی کم کالری تر هست.
·        مورد سوم با موز یخ زده و بدون بستنی هست ولذا خیلی از دو مورد بالا کم کالری تر هست. نتیجه شیکی غلیظ و سرد تر هست با طعم موزانه قوی. در صورت تمایل به سالم سازی این معجون می شه شکر رو با شیرین کننده های مصنوعی یا طبیعی جایگزین کرد. برای سالم سازی از منظر آنتی اکسیدانی، می شه شکر رو با عسل جایگزین کرد.     
          
شیر موز رقیق با بستنی:

مواد لازم:

یک پیمانه شیر پرچرب
هفتاد و پنج گرم موز تازه (دو عدد موز کوچک)
هفتاد و پنج گرم بستنی مورد علاقه* (یک اسکوپ )
هفتاد و پنج گرم بستنی مورد علاقه برای سرو
* برای شیک محبوب الویس پریسلی، از بستنی کره بادام زمینی استفاده کنید.

شیر موز غلیظ با بستنی:
مواد لازم:
دستور بالا با موز یخ زده تکرار شود. بستنی دوم  و برای سرو حذف گردد   

شیر موز غلیظ بدون بستنی:
مواد لازم:
یک پیمانه شیر پرچرب
صد و پنجاه گرم موز یخ زده
دو قاشق چای خوری شکر یا عسل 

نکات مهم در تهیه شیر موز:
·        حتی المقدور از موزهای کوچیک استفاده کنید چون مزه موزانه اون ها قوی تر از موزهای تنومند و دلاور هست. در صورت عدم دسترسی به موزک، موز های بزرگ رو برای چند روز در دمای محیط قرار بدید تا پوست اون ها قهوه ای و گوشت اون ها شیرین بشه و سپس اون ها رو تکه و فریز کنید.
·        این رو به یاد اون مخلوط کن عزیزی می نویسم که سال ها پیش در راه سوداهای شیر موز پزانه من به طرز مظلومانه ای دار فانی رو وداع گفت و با تیغ و قلبی شکست از مطبخ بنده به سطل آشغال پر کشید. موزها رو هرگز روی هم کپه نکنید چوب پوره کردن اون گلوله یخ زده برای مخلوط کن دشوار خواهد بود. موز ها رو به نازکی برش بزنید و سپس در یک لایه فریز کنید. مطمئن بشید که بین تکه ها فاصله است و یکی دو ساعت پس از دخول به فریز و قبل از سخت شدن اون ها، تکه های به هم چپیده رو از هم جدا کنید. اگر مخلوط کن شما قوی نیست، می تونید پا رو از آنچه در فرتور بالا ملاحظه می کنید فراتر بگذارید و هر برش رو به چهار ربع دایره برش بزنید.        
     ·        از به کار بردن یخ در شیر موز اجتناب کنید! یخ آب می شه و محصولی رقیق و آب زیپو به شما                تقدیم می کنه. اصولا یکی از دلایل موفقیت موز، رطوبت کم اون و لاجرم یخ زدن بهینه اون هست.                            

این اون مورد اول با اسکوپ بستنی بادام زمینی افزوده در آخر کار و از محبوب های بنده هست.  اگر بستنی بادام زمینی ندارید، می تونید از شیر کم چرب استفاده کنید و برای جبران مافات یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی بزنید تنگ کار. عکس سر پست، مورد سوم با موز یخ زده هست و لاجرم غلیظ تر.           

Comments

Nei Rang said…
متشکر کافه چی گرامی

با شیک الویس پریسلی آشنایی نداشتم؛ امید که مثل
Always On My Mind
دلبر و دلپذیر باشه:
https://www.youtube.com/watch?v=d4lVk_vtZ-8
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
آهنگ زیبایی بود. ترانه های الویس خوب هستن ولی از اون تصوری که بنده از موسیقی راک در ذهن دارم بسیار دور هستن.
Nei Rang said…
امیدوارم ببخشید از اینکه خارج از موضوع هست

خوردن افراطی سیب زمینی سرخ کرده، خطر مرگ زودرس را تا دو برابر افزایش می دهد. این تحقیق، به مدت ۸ سال و بر روی ۴۴۴۰ نفر در آمریکا انجام شده است.

https://www.youtube.com/watch?v=OQsuPX4Ichc
Doozel said…
دو تا سه وعده در هفته افراطی؟ خیلی بی رحمانه است