Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خاچاپوری، قایق گرجی محتوی محموله پنیر و تخم مرغ


خاچاپوری؟ جون من؟ 
چیزی به این نفیسی درست می کنی بعد اسمش رو می ذاری خاچاپوری؟. این فعل شنیع مثل کار اون والدینی هست که فرزندی دلیر، با دو متر و دو سانت قد و یک متر عرض شونه، با دل شیر و قلب آهو، دارای تحصیلات عالیه و اخلاق حسنه تربیت کردن ولی اسمش رو گذاشتن صفدر قلی و اون هم به یاد مرحوم صفدر قلی خان کنارآبی بزرگ خاندان. 

آری پس از چاخوبیلی، این دومین غذای گرجی این بلاگ فخیمه خواهد بود. اول بار در بروکلین با یه ورژن اصیل از این قایق که شامل شوید و پنیر فتا  و تخم مرغ  بود مواجه شدم. گرجستان غذاهای جالبی داره و خصوصیت جالب اون مکتب آشپزی، مثل آشپزی ایرانی، استفاده از سبزیجات تازه و فراوون و کاربرد محدودتر ادویه هست. به دلیلی نزدیکی بیشتر به اروپا ولی، پخت انواع نون و غذاهای خمیری در این مکتب مرسوم تر هست. خاچاپوری صبحونه ای بسیار عالی و محبوب بنده هست.    
   
در زیر، عکس نون های صبحونه ای که شبیه به این مقال هستن و نانوایی محبوب بنده اون ها رو عرضه می کنه مشاهده می کنید. اون مورد دوم از سمت راست با محتویات املت کلاسیک بسیار عالی هست و بنده شما فرزندانم رو به درست کردن این املت در نون و اون هم به مدد دستور املت کافه چی توصیه می کنم. مورد اسفناج و سمت راستی، الهام بخش این پست بود و اون ایده به مدد خمیر نون ایتالیایی به واقعیتی خوشمزه مبدل شد.           


مواد لازم برای یک خاچاپوری:
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون 
صد گرم اسفناج
یک قاشق غذاخوری پارمزان
یک عدد تخم مرغ 
دستور خمیر اسفناج و پنیر (کافی برای شونزده عدد*) و یا دستور خمیر پیتزا بایتز  
*این رو به عنوان محصول پایین دستی اون نون ملکوتی به کار ببرید بهتر هست.  
مایه میونی رو با تفت اسفناج در روغن و کشیدن آب اون بیاغازید. سپس نمک و فلفل اضافه کنید و وقتی که مایه به روغن مجدد افتاد زیر تابه رو خموش و پارمزان رو اضافه کنید.  خمیر رو مثل یه بیضی  پهن کنید (مثل پیده و به مدد حرکات یک سویه و پیستون وار وردنه). مایه رو بار قایق بزنید و لبه ها رو کاملا روی مایه پهن کنید. فر رو از پیش روشن و حرارت رو سیصد و پنجاه فارنهایت یا همون صد و هشتاد سانتیگراد خودمون تنظیم کنید.  قایق رو به فر بفرستید و پس از پانزده دقیقه، تخم مرغ رو هم بار قایق بزنید و ده الی پونزده دقیقه دیگه بپزید. 

بعضی چون من، زرده روون تخم مرغ رو در زمره لذایذ بشری قلمداد می کنن. دیگران از اون متنفر هستن و دچار تهوع، اشمئاز، غش و ضعف می شن. اگر به تیره دوم تعلق دارید، تخم مرغ رو از همون اول بزنید تنگ بار قایق و زرده ای سفت و گلودر تحویل بگیرید.                     

Comments

Nei Rang said…
به به! عجب کیفی داره تهیه غذاهایی که تنوع پذیرن.
خیلی ممنون کافه چی عزیز!
Doozel said…
ممنون نیرنگ خان
Unknown said…
سلام جناب دوزل ازتون درخواست کمک دارم ما چند وقت پیش رفتیم کیش و اونجا یه مغازه بال و کتف کبابی بود به اسم پریلا که واقعا بال های خیلی خوشمزه و تکی درست می کرد مشتری خیلی زیادی هم داشت متاسفانه هرچقدر ازش پرسیدیم دستورش رو بهمان نداد الان ما توی کرمانشاه می خواهیم یه مغازه مثل همون باز کنیم ولی هرچقدر تلاش کردم نتونستم همونطور خوب و خوشمزه درستش کنم وقتی بال ها رو میزد به سیخ و میزاشت داخل فر رنگشون مقداری زرد بود ولی وقتی کباب میشدن چسبنده و قهوه ای بودن طعم تند خیلی خوبی هم داشت ازتون خواهش میکنم یه دستور خیلی عالی و منحصر بفرد برام بزارین من از ترکیبات روغن کنجد روغن زیتون فلفل سیاه و قرمز زردچوبه رزماری پودر کاری نمک زنجبیل و پودر سیر و سرکه استفاده کردم ولی اصلا مثل اون نشد اون یجورایی پفکی و ترد بود خیلی عالی بود تا حالا بال کبابی به خوشمزگی اون نخورده بودم محشر بود ممنون
Doozel said…
دوست عزیز
بنده تلاشی مذبوحانه برای سرچ اینترنتی رستوران مذکور داشتم. با این اطلاعات ناکافی بازسازی اون برای من غیر ممکن هست. در اینجا بال خیلی محبوب هست و ترکیب های بی شماری برای اون موجود هست . در ضمن دستوری هم از بنده در آرشیو موجود هست
http://www.shamshiricafe.com/2016/09/blog-post_29.html

این دستور رو با ادویه خودتون امتحان کنید و در ضمن روغن کنجد و زردچوبه رو هم غلاف کنید