Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

خورش مرغ پاییزی با کدو حلوایی و آلو بخارا


چلو مرغ پاییزی با کدو حلوایی و آلو بخارا آوردم براتون. چو نیک بنگری، با تقریب مهندسی خوبی می شه این مرغ رو قرینه این چلو مرغ بهاری دونست. داستان این مرغ هم از اون دوماد نیویورکی با ریشه فرانسوی نشأت می گیره. بنده در جریان یه مهمونی در منزل نامبرده، با چلو مرغی شبیه به چلو مرغ های آریایی ولی مجهز به آلوی سیاه مواجه شدم. بی درنگ ملاقه ای از اون خورش رو بر کفگیری از برنج مستقر ساختم و پس از اولین گاز، به ناگه اون حس خوش تناول یه چلومرغ خوب خانگی بر من مستولی شد. لذتی شبیه به خوردن چیزی که اینوری ها به اون comfort food می گن. آری! یکی از مصادیق بارز کامفرت فود آریایی، چلومرغی چرب با سیب زمینی نرم و سبزیجات متنوع هست.


به عادت مالوف، چند و چون دستور رو از دوماد فرانسوی فوق الذکر جویا شدم و نامبرده گفت که دستور رو اول بار در کتاب خانم باتمانقلیچ دیده و به دلیل شباهت به دستورهای فرانسوی اون رو پسندیده و از اون تاریخ هم هر پاییز اون رو هوا می کنه. لذا بنده به دلیل فقدان اون کتاب، این دستور رو براساس شنیده ها و روایات دوماد فرانسوی فوق الذکر و بر اساس ذائقه خودم بازسازی و ترش سازی کردم (چون خورش کمی برای ذائقه بشر آریایی شیرین بود).     
             
مواد لازم:

یک کیلو مرغ با استخوان (ترجیحا رون)
نمک و فلفل به میزان لازم  
نیم کیلو کدو حلوایی، پوست گیری و درشت خرد شده 
شش شاخه پیازچه یا یک شاخه تره فرنگی، ریز خرد شده  
دو حبه سیر، رنده شده
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
یک فروند چوب دارچین
یک قاشق چای خوری گرد غوره
صد گرم آلو بخارا 
زعفرون و آب لیموی تازه به میزان لازم  







برای حصول خورشی مطلوب تر، خیلی بهتر هست که کدو حلوایی رو به نمک و فلفل و روغن آغشته و تنوری کنید. اگر حس و حال این مهم رو ندارید، در ادامه روشی جایگزین ارایه خواهد شد.    

مرغ رو از سمت پوست در تابه داغ و روی حرارت متوسط رو به زیاد قرار بدید. به محض آزاد شدن روغن پوست مرغ، کدوها رو در اطراف مرغ بچینید و مطمئن بشید که با سطح تابه در تماس هستن. نمک وفلفل رو فراموش نکنید. اگر از مرغ بدون پوست سود می برید، روغن مایع به تابه اضافه کنید. به مدت پنج دقیقه یک طرف مرغ رو کاملا طلایی کنید و سپس مرغ و کدوها رو ازاین رو به اون رو کنید. سپس ادویه ها و تره فرنگی (یا پیازچه) رو اضافه کنید. دلیل استفاده از تره فرنگی به جای پیاز، شیرین بودن پیاز هست. چون کدو حلوایی هم شیرین هست، پیاز غذا رو زیادی شیرین می کنه. بنده برای محکم کاری، یه قاشق گرد غوره هم زدم تنگ کار!.                   

پنج دقیقه دیگه طرف دوم رو هم طلایی کنید و سپس کمی آب و آلوها رو به دیگ اضافه کنید. مطمئن بشید آلوها در آب غوطه ور هستن و در تماس با هوای آزاد نیستن (برای پخت بهینه آلوها). در ظرف رو ببندید، حرارت رو کم کنید و تا پخت کامل مرغ (حدود نیم ساعت) صبوری رو پیشه کنید!. در انتها کمی زعفرون بر سطح بپاشید.                         

در نهایت اگر غذا به نظر ترشی کافی نداشت، آب لیمو یا نارنج تازه رو از اون دریغ نکنید!.                     

Comments

Mari said…
اين بسيار بسيار عاليه . مرغ و كدو و الو همگى باهم ؟؟؟ مگه داريم ؟؟؟ مگه ميشه ؟؟
Nei Rang said…
:)
خوشا دوزل که خاله ش باغچه داره
میون باغچه نارنج ریشه داره
پاییز نارنج رو به یادش میاره
چو عاشقی ز هجرش بیقراره
همینکه فرصتی بدست بیاره
میره خونه خاله به سه شماره
جوالی بر خر مراد میذاره
پر از نارنج به خونه اش میاره
Doozel said…
خانم ماری
باورش برای من هم سخت هست
Doozel said…
نیرنگ
سوارکاری بر خر مراد، نسبت مستقیم با وجود نارنج داره
سونا said…
حتما درست ميكنم و نتيجه رو بهتون ميكم
دوس داشتم حالا كه فصلشه با كدو حلوايى يه جيزى درست كنم كه به مذاق به قول شما اريايى جور در بياد
به نظر خيلى خوب مياد
Nei Rang said…
27 Amazing Pumpkin Recipes:

http://www.purewow.com/food/best-pumpkin-recipes
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ . لینک خوبی بود
Nei Rang said…
خواهش میکنم.
Unknown said…
سلام این دستور عالی رو برای مامانم از پای تلفن خوندم :) نیشه بپرسم این ماهی تابه همون هست که تلویزیون تبلیغ می کنه؟ خوبه؟ مرسی.
Doozel said…
بنده از تلوزیون ایران خبری ندارم . این رو در فود نت ورک دیدم، خریدم و بسیار هم پسندیدم . اسمش هم Cooperchef
هست