Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

ساسج رول خاورمیانه ای با سماق و فلفل حلبی


در گذشته های دور از ساسج رول برای شما نگاشته ام. در این مقال بزکی خاورمیانه ای بر رخسار این محبوب انگلیسی خواهیم کشید و به مدد ادویه های مدیترانه ای از قبیل سماق, ارده, آویش, کنجد, و فلفل حلبی. روحی شرقی در کالبد آن لعبت غربی خواهیم دمید.  ورسیون های اصلی این غذا با گوشت خوک تولید می شه. نگارنده هوشیار ولی, به دلیل شرقی سازی و همچنین به علت سبک تر بودن گوشت بوقل, دست به تغییری تکنیکی در ترکیب ثابت غذا زده و نتیجه هم عالی و غیر قابل تشخیص از ورسیون های اصلی از آب در اومده. البته می شه گوشت بوقلمون رو با گوشت مرغ چرخ کرده یا گوساله جایگزین کرد.       
       
مواد اولیه:
دو ورق خمیر هزارلا
یک عدد تخم مرغ زده شده +  یک قاشق غذاخوری کره ذوب شده برای رومالی
کنجد مقتضی برای روی کار
مایه ساسج بوقلمون  (دستور در ادامه)

مایه ساسج بوقلمون:
پونصد گرم بوقلمون چربی بیست درصد، سرد
دو قاشق غذاخوری پیازداغ
سه چهارم پیمانه پودر سوخاری
یک قاشق چای خوری نمک
یک قاشق غذاخوری ارده (یا مایونز)
یک قاشق غذاخوری فلفل حلبی (یا پودر فلفل آنچو)

یک قاشق غذاخوری سماق  
یک دوم قاشق چای خوری نعناع خشک
یک دوم قاشق چای گرانول سیر
یک چهارم قاشق چای فلفل بهار
یک چهارم قاشق چای پودر هل
مایه ساسج رو با مخلوط کردن تمام مواد درست کنید. مایه رو نیم ساعت در یخچال قرار بدید تا سرد بشه و خود رو بگیره.
هر ورق خمیر رو از وسط برش بزنید. یک چهارم ساسج رو مثل مار لول کنید و بر هر خمیر بگسترانید. لبه های خمیر رو روی هم بیارید و سعی کنید که خمیر بر محیط مایه گوشت مستقر بشه. تخم مرغ رو با کره هم بزنید و بر سطح خمیر برس بزنید. روی کار رو کنجد بمالید و سپس با چاقوی تیز لوله رو  ضخامت دو سه سانت برش بزنید.
فر رو از پانزده دقیقه قبل روشن و روی دمای ۴۰۰ فارنهایت یا همون ۲۰۵ سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. محموله رو برای بیست دقیقه به فر بفرستید.   


در این تصاویر به جای کنجد از چیلی أورفا برای روی کار استفاده شده.    

Comments

Nei Rang said…
به به! سپاسگزار شف دوزل گرامی.
بنظرتون اگه در دقایق آخر برای برشته شدن بیشتر خمیر حرارت بالای فر را روشن کنم بافت ساسج زیادی خشک نمیشه؟

ممنون بازم فراوون
همین الان از خرید اومدم و گفتم برای شام جمعه شب از سایت شما تقلب کنم که دندان گیر باشه و دیدم ‌ای دل غافل، پست جدید و نداشتن خمیر هزارلا :( ممنون شف دوزل عزیز، عکس دل ما را برد.
Doozel said…
جناب نیرنگ
بعید می دونم یکی دو دقیقه برویل آسیب جدی به گوشت وارد کن.
Doozel said…
جناب خاص
این مورد به شدت دندان گیر و مناسب برای شام جمعه است
از اونجایی که فارسی زبان دوم منه فکر کنم جناب برای آقایون به کار میره و بنده خانوم بیخاصیت هستم :))) این غذا رو دیشب به پا کردم و عالی‌ بود جناب دوزل برای من طعمی شبیه به کبه میداد به همین خاطر تصمیم دارم دفعهٔ بعد از کبه تقلب کنم و با گوشت قرمز و گردو و بادام زمینی‌ همین دستور رو اجرا کنم. بسیار ممنون برای این غذای خوشمزه.
Doozel said…
سرکار خانم خاص
ایده بسیار جالبی بود و بنده هم بعید نیست اون رو بیازمایم
Niloofar said…
کاش اگه با مواد کبه درست کردین به ما هم لطفا خبر بدین و عکس آپلود کنین...