Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک گردو و عسل


در این دوشنبه بدون گوشت، کیک عسل و گردو داریم. مواضع بر حق من در مورد دستورهای کیک و دسر کاملا شفاف هست و چناچه می دونید فقط دستورهایی که خودم خیلی دوست دارم رو درست و پست می کنم و گرنه این وب لاگ اصولا وب لاگ شیرینی پزی نیست. این بنده حقیر، دسرهای با شیرینی حاصل از طعم عسل یا شیر عسلی رو می پسنده. همچنین چون استارباکس محلمون هم یه نوع پای گردو عسلی مشابه داره، من تصمیم گرفتم این کیک (یا شاید هم پای)  رو درست کنم.


دستور از کنتس پابرهنه و از اینجا برداشت شده و چون نامبرده به کاربرد بی رحمانه کره شهرت داره، این دستور هم کره زیادی می طلبه و از این مورد مستثنی نیست. این دسر رو مدتی مدنظر داشتم و در بزنگاهی و اون هم  در یه مهمونی پیش رو، به صاحبخونه قول هوا کردن این دسر رو دادم. در حین چک کردن دستور متوجه شدم که دستور کره، شکر و گردوی زیادی می طلبه و ناسالم و گرون هست. البته پشیمونی سودی نداشت و اصولا الوعده وفا و چون قول داده بودم، اون رو درست کردم و پشیمون هم نشدم. نتیجه عالی و میزان دسر تولید شده خیلی زیاد بود و لذا سرانه مصرف کره در این دسر زیاد هم با بقیه دسرها متفاوت نیست. در ضمن اینجا من نصف دستور به کار بردم و نتیجه به راحتی برای ده دوازده نفر کافی بود.         
مواد لازم

لایه کیک زیر:
یک و یک چهارم پوند(پونصد و شصت گرم) کره، دمای اتاق
 سه چهارم پیمانه  شکر دانه ریز
سه عدد تخم مرغ بزرگ
سه چهارم قاشق چای خوری عصاره وانیل خالص
چهار و یک دوم پیمانه آرد همه منظوره
یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر
یک چهارم  قاشق چای خوری نمک

لایه گردو و عسل  رو:
یک پوند (چهارصد و پنجاه گرم) کره
یک پیمانه عسل مرغوب
سه پیمانه  شکر قهوه ای روشن
یک قاشق چای خوری رنده پوست لیمو
یک قاشق چای خوری رنده پوست پرتقال
یک چهارم پیمانه  خامه دبل (سی درصد چربی)

دو پوند (نهصد گرم) گردو، درشت خرد شده

فر رو روشن و روی دمای سیصد و پنجاه فارنهایت یا همون صد و هفتاد و پنج سانتیگراد خودمون تنظیم کنید.  برای لایه زیری کره و شکر رو بزنید تا مایه حاصل کاملا مخلوط و کرمی بشه. تخم مرغ ها رو هم دونه دونه اضافه کنید. سپس عصاره وانیل، بیکینگ پودر و در نهایت آرد رو اضافه کنید و هم بزنید تا مایه لطیفی حاصل بشه. در ضمن چون من اینجا نصف دستور به کار بردم، به جای سه تخم مرغ بزرگ دو تا کوچیک زدم بهش. 

لطافت این مایه دقیقا شبیه به خمیر این پای سیب بود و من رو وادار کرد که چند قاشق از اون رو خالی بخورم. 

من اینجا نصف دستوربالارو  به کار بردم در نتیجه مایه کف یه ظرف بیست در بیست جا شد و البته لایه کیک کمی هم نازک تر از دستور اصلی شد. دستور اصلی می گه ابعاد ظرف باید سی در چهل باشه. مایه رو کف ظرف پهن کنید، برای پانزده دقیقه داخل فر بگذارید تا لایه زیرین پخته بشه ولی طلایی نشه. سپس از فر در آرید، کمی صبر کنید تا سرد بشه وسپس مایه  کارامل گردو عسلی رو روی اون بریزید و دوباره به فر بفرستید.    

برای کارامل گردو عسلی، کره رو با شکر و عسل حرارت بدید تا به جوش بیاد. دو سه دقیقه حرارت بدید و با قاشق چوبی هم بزنید. سپس از روی حرارت بردارید و خامه و گردو رو اضافه کنید. در ضمن به دلیل قیمت افزوده این کیک از رنده پوست پرتقال و لیمو صرفنظر کردم در غیر این صورت اون ها رو هم اضافه کنید.   

بعد از نیم ساعت با اقتدار از فر خارج شد! در ضمن می خواستم برای خود شیرینی، گردو رو قبلش بو بدم و به کارامل اضافه کنم و بر دستور خرده بگیرم! اصلا لازم نیست این کار رو بکنید! چون گردو در حین پخت در فر کاملا برشته می شه. وقتی سرد شد، روی ظرف رو بپوشونید و در یخچال بذارید تا کاملا  خنک بشه.    

پس از اون، کیک رو به مربع های کوچیک برش بزنید. اون لایه نیمه روان مرکزی رو دارید؟ روان بنده هنوز از یاد آن سرو روان پریشان می شه. چو نیک بنگری، این دسر چیزی بین پای و کیک هست چون لایه کیک کاملا نرم هست و شبیه به پوسته پای نیست. مایه بالایی ولی کاملا شبیه به مایه پای هست و این دستور کاملا از این منظر منحصر به فرد هست.      

ضرب المثل کاملا مرتبط با این کیک: کاه از خودت نبید! کاهدون که از خودت بید!. آری این کیک سرشار از کره و شکر هست و در خوردن اون امساک رو سرلوحه امر قرار بدید.    

در شب مهمونی کیک به شدت مورد پسند حضار واقع شد و البته هفت هشت فروند نره خر قلدر هم نتونستن کلش رو بخورن.

Comments

Anonymous said…
عجب کیکی, عجب پای یی, عجب شهد روانی
که هشت تا نره خر را در مصاف اش پشه دانی
elaheh said…
I never liked Ina's baking; too sweet and buttery! However I tried this one! They turned out ok ( I made it as bars) but still too sweet and messy. It seems that Mr. Doozal has an American version of sweet tooth!
Thanks
Ela
Nazanin said…
سلام دوزل جان،
شف جان امروز پا در کفش شما کرده. پلو ایرانی پخته و قراره فسنجون هم بپزه برامون.
Doozel said…
ممنون نیرنگ جان
Doozel said…
الاهه خانم
کمی شیرین بود ولی شل و ول نبود . در کل برای کسایی که شرینی تیپ عسل رو می پسندن بد نیست
Doozel said…
خانم نازنین
عجب ته دیگی هم پخت لامصب
Nazanin said…
راستش من همیشه سینه سپر می کردم و می گفتم غذای ایرانی رو فقط کسی می تونه بپزه که تو خونه ی ایرانی بزرگ شده باشه. ته دیگ امروز شف جان کلهم حرف من رو برد زیر سوال. ایضا قیافه ی به قول خودش فسژونش.
فکر کنم فسنجون رو از رو رسپیهای شما پخته، شکلش که خیلی شبیه کارهای شماست.
ولی با وجود اینکه به نظرم خیلی خوب کار کرد، باز هم شکل پلوی خوش پخت و دم کشیده ای که ما درست می کنیم نشد و کمی خرد شده بود. شاید هم نوع برنجش بوده.
به هر حال جالب بود و به نظر من رسید که بهتره که شف جان با وبلاگ شما هم آشنا بشه.
Anonymous said…
نازنین خانم, شف دوزل
لطفا لینک بدید تا بقیه هم ته دیگه شف جان رو ببینن .
ممنون میشیم
Nazanin said…
نیرنگ جان:
https://www.youtube.com/watch?v=OuPABfgsa4g&list=UURIZtPl9nb9RiXc9btSTQNw

Anonymous said…
@ خانم نازنین

ممنون از لطف تون !

ته دیگ خوش رنگی داشت ولی بنده با وجود آماتور بودن اگه دون برنجم اینجوری بشه یه عدم موفقیت محسوب اش میکنم.
برنج بسماتی با ایکه بهترین نیست ولی با هردو نوع سفید و (تقریبا) زرد رنگش پلو و چلوهای خوش ظاهر تر از این قابل تهیه ست.

بازهم ممنون از لطف تون!
Saeideh ta said…
هوش از سر آدم می پره :-s