Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

فریکاسی مرغ در سس شیر نارگیل و زعفران


فریکاسی اون طور که در اینجا ذکر شد، خورشی فرانسوی متشکل از گوشت پرندگان پخته شده در سس سفید خامه ای هست. اینجا من دوباره زرد خواهم کرد رخسار این غذا رو؛ اگر هشت سال پیش فریکاسی پیش کشی بنده ترخون و ادویه کاری داشت، در این پست از ترکیب ساده و در این حال پیچیده زعفرون و شیر نارگیل استفاده خواهم کرد. تجارب بنده نشون می ده که شیرینی شیر نارگیل با طعم زعفرون خوب جور در می یاد و لذا این مهم منبع الهامی شد برای طراحی این غذای ایرانی-شرقی. اگر چناچه به خصوص در ایران هستید و دسترسی به شیر نارگیل وارداتی برای شما سخت هست، می تونید از ترکیبی از براده نارگیل خشک و خامه معمولی استفاده کنید. برای حصول این امر خطیر، یکی دو قاشق براده نارگیل رو در خامه بجوشونید و سپس در مخلوط کن پوره کنید. شاید سس حاصل به یکدستی و براقی فرتور بالایی نشه، ولی حق مطلب از منظر طعم ادا خواهد شد.  

مواد لازم:

نهصد گرم مرغ خورشی با استخوان (من از بالا رون سود جستم)

شش شاخ پیازچه، فقط نیمه سفید پایینی

یک دسته کوچک ساقه گشنیز

دو عدد برگ بو

نصف لیموی سبز بزرگ (یا یک عدد لیموی کوچک)

یک قاشق غذاخوری کره

یک قاشق غذاخوری آرد

یک قوطی شیر نارگیل

نوک قاشق زعفران سیده 

تکه های مرغ پوست گرفته رو با مقدار کمی آب و فقط تا حدی که بند انگشتی روی مرغ ها رو بپوشونه به بادیه اضافه کنید. پیاز چه، ساقه های گشنیز و برگ بو رو هم به دیگ اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا مرغ کاملا بپزه. سپس قطعات مرغ رو جدا کنید و آب حاصل رو حرارت بدید تا غلیظ و حدود نیم پیمانه بشه. آب حاصل رو صاف کنید و برای تهیه سس کنار بگذارید. 

برای سس آرد رو در کره تفت بدید. مثل من می تونید از پوست مرغ اشمالتز تهیه کنید و آرد رو در اون بو بدید. برای این کار پوست رو در تابه داغ قرار بدید و به محض آزادسازی حدود یک قاشق روغن، اون ها از تابه خارج کنید و آرد رو اضافه کنید. آب مرغ و شیر نارگیل رو به تابه اضافه کنید. وقتی سس به غلظت دلخواه و محبوب شما رسید، زعفرون و آب لیمو رو اضافه کنید. قطعات مرغ رو به سس برگدونید تا گرم بشه. با برنج یا نون سرو کنید.    

Comments

Nei Rang said…
مرسی شف دوزل گرامی
خیلی خوشرنگ شده, خیلی.
مقدار زعفرون ذکر نشده, آیا زعفرون دم نکرده براحتی در سس حل و رنگ یکنواختی حاصل میشه؟
مرسی باز هم
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ. اصلاح شد. پودر کفایت می کنه و نیازی به دم کردن نیست
Mahshid said…
چه غذای خوش قیافه وخوش وآبرنگیه
Doozel said…
ممنون خانم مهشید
Nei Rang said…
Historic Mexican Recipes Are Now Available as Free Digital Cookbooks

https://lib.utsa.edu/about/giving/recetas-cooking-in-the-time-of-coronavirus
Unknown said…
سلام شف عزیز
یه سوال فنی قاشق چایخوری که در رسپی های انگلیسیاومده
کدوم سایز قاشق ما حساب میشه؟
ممنون
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ. این رو دیده بودم و چند تا از کتاب ها هم خیلی جالب هستن
Doozel said…
دوست ناشناس
منظور قاشق استاندارد قنادی یا آشپزی است. با این قاشق های معمولی فلزی در خانه متفاوت هست