Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

دمپختک کدو زرد با ماست و اسفناج


به میمنت اوضاع درام اقتصادی و گرانی افسارگسیخته، حقیر دو راه حل بیشتر نداره. اول این که در کافه به طور کامل گل گیری بشه. چو نیک بنگری، کافه نشینی، خوش خوری، و خوش گذارنی مستلزم دل خوش و امنیت و ثبات اقتصادی هست. راه دوم همدردی با قشر محروم تر (که کم کم همگی در حال الحاق به عناصر شریف اون قشر هستیم) و ارایه غذاهای ساده و ارزون و در عین حال کامل و مقوی هست. برای شروع و به میمنت پاییز پیش رو، یه دمپخت کدوی پاییزی داریم. ادویه اون از ادویه معروف کدو حلوایی گرته برداری شده و برای افزایش ارزش غذایی، ماست و اسفناج به دستور افزوده شده.                   

مواد لازم:
چهارصد گرم کدو حلوایی یا کدو تنبل، مکعبی خرد شده      
دو قاشق غذاخوری روغن مایع*
یک قاشق غذاخوری شکر (اختیاری)
دو سانت و نیم ریشه زنجبیل، رنده شده
یک دوم قاشق چای خوری فلفل بهار Allspice
یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین
یک چهارم قاشق چای خوری پودر غلاف جوز هندی Mace  (یا یک هشتم چای خوری جوز هندی)    
نوک قاشق زعفران
دو و یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب
یک قاشق غذاخوری سس فلفل تند
دو پیمانه برنج
سه پیمانه آب
دویست گرم ماست کیسه با پنج درصد چربی
دویست گرم اسفناج
* در صورت استفاده از ماست کم چرب این میزان تا دو برابر افزایش یابد   

کدو در روغن داغ و روی حرارت متوسط تفت بدید تا لبه های مکعب ها شروع به کاراملی شدن بکنن. در صورت تمایل به طعم ترش و شیرین، شکر رو هم با کدو تفت بدید. سپس نمک و زنجبیل رو هم اضافه کنید و برای یک دقیقه دیگه تفت بدید. پس از اون ادویه جات رو اضافه کنید و برای سی ثانیه دیگه در روغن تفتشون بدید. سپس به تابه کمی آب، سرکه، و سس تند رو اضافه کنید. آب باعث می شه مواد با هم مخلوط بشن و سس واره ای شکل بگیره.     
برنج رو به تابه اضافه کنید و تفتی مختصر و سی ثانیه ای به دونه های اون بدین. سپس آب و ماست رو اضافه و حرارت رو کم کنید. در ظرف رو ببنید و صبر کنید تا برنج دم بکشه. هر از گاهی در ظرف رو باز کنید و محتویات رو هم بزنید و مطمئن بشید که برنج به کف نچسپیده. وقتی کره آبی بر سطح ندید، برگ های اسفناج رو بر سطح کار پخش کنید. از این مرحله به بعد در ظرف رو باز نکنید و صبر کنید تا برنج بخار کنه و دم بکشه.         
مقوی، سالم، کامل، و بالنسبه ارزون.  

Comments

Nei Rang said…
چه بهتر از غذایی خوب و ساده
که شف امروز بر سفره نهاده
درود بیکران بر کافه چی باد
که گفتارش کند مستم چو باده
Doozel said…
ممنون جناب نیرنگ
Nazanin said…
This comment has been removed by the author.
Nazanin said…
چه می‌کنه این جناب دوزل. دست مریزاد. خیلی دستور خوبی بود. ممنون.
Mari said…
به به ، باز هم پاييز رسيد و با خودش كدو حلوايي هاى نازنين رو آورد . طعم بى نظير كدو رو ميشه از توى عكس هم احساس كرد . يه جورايي ته چين كدوئه . عالى . ممنون جناب شمشيرى .
Doozel said…
ممنون خانم نازنین
Doozel said…

خانم ماری
اگه بگذارید ته دیگ بگیره، فی الواقع با یک ته چین کدوی بداهه مواجه خواهیم شد
Unknown said…
سلام ....من نمیتونم عکسهایی که میگذارید رو ببینم وبرقوه تخیل خود متکی هستم وتوضیحات مبسوط جنابتان...امشب به مدد برخی اتفاقات بعد از مدتهای مدید تونستم عکس ببینم واینکه چقدر ذوق بر من مستولی شد رو نمیتونم بیان کنم...سوق یافتن شما به دستورهای گیاهی برای من گیاهخوار چقدر راه را هموار کرد .....چون همیشه دستورهای آن بزرگوار را با دخل وتصرف تبدیل به خوراک گیاهی میکردم..سپاس فرااااوان د
Doozel said…
خانم مریم
ممنون از لطف حضرت عالی