Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بورانی بادمجان, پنیر خامه ای و گردو

در این دوشنبه بدون گوشت یه صبحانه یا پیش غذا یا شام سبک ترکی داریم. من ایده این غذا رو از یه غذای ترکی به نام SÖĞÜRME الهام گرفتم که شاید بشه اون رو سوقورمه نامید.  در ورژن اصیل و ترکی این غذا به جای پنیر خامه ای از ماست استفاده می شه. من چون از بوی ماست پخته بدم می یاد و اعتقاد راسخ دارم ماست پخته بوی استفراغ-گلاب به روتون- می ده، به جای اون پنیر خامه ای به کار بردم. البته یک استثنا در مورد کاربرد ماست پخته هست و اون هم غذاهای هندی می باشد. در مورد غذاهای هندی بوی ماست تحت تاثیر وجود ادویه های فراوون مخفی می شه.  
این غذا به صورت سرد و گرم قابل مصرف هست ولی به نظر من سرد شده اون خوشمزه تر هست و لذا می تونه صبح روز مهمونی تهیه و به یخچال فرستاده بشه و به گاه بزم به عنوان پیش غذای سرد روی سفره بیاد. امتحانش کنید، پشیمون نمی شید!        


مواد لازم:

دو عدد بادمجان بزرگ قطور کباب شده( پانصد گرم فیله بادمجون کبابی)
صد گرم مغز گردو
یک پیاز سفید متوسط، ریز خرد شده
یک عدد چییلی سبز شیرین یا یک عدد فلفل دلمه ای سبز ، ریز خرد شده
یک قاشق غذاخوری سیر  له شده
صد و پنجاه گرم پنیر خامه ای کم چرب (یا ماست کیسه)
نمک و فلفل به میزان لازم
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
یک دوم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز       


گردو رو بو بدید. اگر گردو کیلویی پنجاه شصت تومن هست و گرون، می شه بی خیال اون شد.   

فلفل سبز و پیاز رو کاملا ریز کنید. بادمجون رو هم من از قبل کباب شده داشتم. اصولا هر وقت منقلی آتیش می کنم، در خاتمه یه دو تا بادمجون هم روش کباب می کنم و ماحصل رو فریز! وجود بادمجان دودی در فریزر قوت قلبیست! اگر هم حس دودی کردن ندارید، باید بادمجون را در فر تنوری کنید. البته لطف این غذا مثل میرزا کاظمی  به دودی بودن بادمجون هست.     

پیاز و فلفل رو به همراه سیر با حرارت ملایم تفت بدید تا سبک و نرم بشن. طلایی سازی لازم نیست چون رنگ این غذا سفید هست. سپس بادمجان رو اضافه کنید.

بعد از یکی دو دقیقه و وقتی که بادمجون گرم و همه مواد خوب مخلوط شدن، خامه(ماست) رو اضافه کنید.  

وقتی که پنیر گرم و باهمه مواد مخلوط شد، زیر غذا رو خاموش کنید و گردو او اضافه کنید. 

پودر فلفل قرمز رو در روغن زیتون اعلا حل کنید و روی غذا بریزید. این الزامی هست و تفننی نیست! غذا با این روغن معطر کامل و خوشمزه می شه. 

در کنار این غذا من یه نوع نون ترکی نازک درست کردم! این نون عالی بود و قابلیت شاخ شدن مقابل بربری رو هم دارا می باشد! دستور دوشنبه دیگه!  
این غذا رو من صبح روز بعد خوردم و به نظرم ورژن سرد اون خوشمزه تر اومد! و البته طبق معمول: صلاح حرارت سوقورمه خویش، خسروان دانند!    

Comments

نیلوفر said…
سلام.شکلش مثل کشک و بادمجون شده.متاسفانه اینجایی که من هستم کشک پیدا نمیشه و تو حسرت کشک و بادمجون موندم.حالا میتونم اینو درست کنم شاید یه ذره و برای چند ثانیه حس نوستالژی کشک و بادمجون رو فراموش کنم
Doozel said…
اگه هوای کشک و بادمجون دارید، شاید مدل ماستی جوابگو تر باشه. البته طعم قالب در این غذا فلفل به واسطه فلفل سبز و روغن فلفلی هست و کمی از کشک و بادمجون به دور!ا
Unknown said…
بسیاررر عالی هست حتما درست میکنم

نیلوفر عزیز من میتونم از ایران براتون کشک بفرستم. اگه خواستین ایمیلم رو بهتون میدم برای اقدامات بعدی ..
نیلوفر said…
ممنونم از محبتت زینب جان .آخه وقتی از ایران چیزی میفرستن که برا اینا ناشناسه,فوری برش میگردونن.تو سایت آشپزی گل سفره روش درست کردن کشک برا امثال منو توضیح داده که خیلی هم راحته.فقط منتظرم زمستون ابری تموم شه بعد دست بکار شم(برا خشک کردن کشکها توآفتاب)
آقا دوزل پیشنهاد شما هم بد نیست.شاید عملیش کردم.
Unknown said…
آخی نیلوفر جان .. اصلا نمیدونستم
امیدوارم با سلامتی و دل خوش درست کنین و در کنار عزیزانتون نوش جان کنین ..
Sarah Ka said…
Dorost kardam va az super irani kash kharidam zadam behesh...aaallliii bood...alanam daram un adas o bademjoune zandaei joon ro mipazam...chi mishod yeki az shomaha hamsaye man bood akhe 😟😟😟😀
Sarah Ka said…
Dorost kardam va az super irani kash kharidam zadam behesh...aaallliii bood...alanam daram un adas o bademjoune zandaei joon ro mipazam...chi mishod yeki az shomaha hamsaye man bood akhe 😟😟😟😀
Doozel said…
البته با کشک می شه همون کشک و بادمجون. به هر حال خوشحالم که دوست داشتید. اون اش بادمجون هم عالی هست
Dawn said…
من دارم آخرین لقمه‌ی این رو فرومی‌دم. البته مثل همیشه با اندکی تغییر. (یه کدو و بادمجونی داشتم که خواستار شرکت در این غذا شدند، بعد با پیاز وارد بازی شدن. تا جایی که می‌دونم طعم کدو و پنیر به هم می خوره) گردو هم خرد شد و با کل مواد مخلوط شد.
رفیقم که از ترشی در غذا خیلی بدش میاد گفت به جای پنیر باید ماست می‌زدی،‌جای خالیِ‌ترشیِ ماست حس می‌شه. :(
ولی در مهمونی با استقبال خوبی مواجه شد و نظر دوستم رو زیر سوال برد.
بعد از یک روز قیافه‌ی بدی پیدا کرده وگرنه براتون عکس می‌فرستادم. طعمش اما حرف نداره
سپاس
Doozel said…
اگه رفیق ازترشی بدش می یاد که پنیر خیلی بهتره . فکر کنم منظور این بود از ترشی خوشش می یاد . به هرحال خوب شد که در مهمونی با استقبال خوبی مواجه شد . ه اون رفیق هم وقعی ننهید
Dawn said…
خوب مسخره بود دیگه. همیشه از ترشی بدش میاد یهو می‌گه با ماست بهتر می‌شد.
اتفاقا وقعی ننهادم که رفت سر سفره و چه کرد. با میرزاکاظمی و ماست و بادمجان شانه به شانه جلو رفت و کم نیاورد.

راستی شارلوتکام جوانمرگ و به سطل زباله راهی شد. تریک‌های مایکروفری جواب نمی ده. فر راستکی می‌طلبه.
Doozel said…
خدایش رحمت کناد ! جوانمرگ شارلوتکایی که او بود...ا
Dawn said…
خدا برای هیچ جوونی نخواد. روش یه کمِ خیلی کمی از شکر و دارچین داده بودم با بادوم ورقه. شده بود عین ماه با بادومای برشته و کاراملی. حیف که عمرش به دنیا نبود.
خاک اون مرحوم بقای عمر چیزکیک ژاپنی.
شیما said…
اشک شوق میریزم به خدا!!!!!