Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

پیتزای تن و چیلی سبز؛ خمیر پیتزای نازک برای سینی


اینجا یه پیتزای مکزیکی عالی با یه فرمول جدید برای پیتزا با خمیر نازک داریم. از دستورهای بیشمار خمیر پیتزای کافه، تنها این به خمیر فوق نازک اختصاص داره. بر خلاف اون خمیر قبلی که با بیکینگ پادر درست می شه و ورز زیادی نمی خواد ، این یکی مخمر داره و کمی هم ورز لازم داره.

اما در پاسخ به سوال: هلا! دوزلا!  دستور این خمیر را کجا یافتی و چگونه وی را هوا نمودی؟    
باید گفت: والا بابام جان دروغ چرا؟ تا قبر آ -آ–آ ! در تست اول خمیر نون خشک، روغن رو فراموش کردم. با نصف اون نون خشک رو هوا کردم و مالی نشد. بقیه رو گذاشتم یخچال و روز بعد باهاش پیتزای فوق الذکر رو هوا کردم و خشتک شادی بر تن دریدم. و لذا در جواب نوای قبلی:
هلا! ای نوا! خمیر از افاضات شیخنا و سرورنا و خفننا سرندپیتی (دامت برکات) است و لاغیر!

اما این پیتزا با ماده غذایی محبوب این روزهای من یعنی چیلی سبز هست. ممکن هست خیلی ها الان مایوس و پژمرده بشن که چه کنم که پوره چیلی سبز نیومکزیکو در دسترسم نیست!  مهم نیست! اگر من با این مشکل روبرو بودم هر چیلی سبزی رو که در اختیارم بود تنوری و پوره می نمودم. ترکیب نصف و نصف فلفل دلمه ای سبز و فلفل تند سبز هم جوابگوست.      

برای خمیر:

یک و نیم پیمانه آرد نان
یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک دوم قاشق چای خوری مخمر
یک  قاشق غذاخوری عسل
یک دوم  پیمانه آب، در دمای محیط

برای پیتزا:
صد گرم پوره چیلی سبز
سیصد گرم کنسرو ماهی تن
یک چهارم قاشق چای خوری پودر سیر 
یک دوم پیمانه سس پنیر
یک عدد پیاز قرمز
پنجاه گرم پودر پارمزان   


تمام مواد خمیر رو مخلوط کنید و ورز بدید. خمیر نسبتا خشکی هست و ورز دادن اون راحت. بعد از ده دقیقه ورز باید از تست پنجره سربلند خارج باشد(احتیاج به تست چسپندگی نیست چون خمیر سفت هست). یک شب در یخچال بذارید تا حجم اون دوبل بشه. اگر حوصله ندارید یک شب صبر کنید، یک ساعت در جای گرم بذارید تا حجم اون دوبل بشه. البته اون مزه تخمیر شده خمیر سرد رو فدای تنبلی خود می کنید در این راستا.          

در روز واقعه، خمیر رو با دست به اطراف بکشید تا کاملا نازک بشه. اون رو بدون روغن زیر، در سینی پهن کنید. نازک آرای تن خمیر رو دارید؟    

پوره چیلی، تن با روغنش و پودر سیر رو مخلوط کنید. 


اول یه رج سس پنیر کار کنید، سپس مخلوط تن رو برید و در نهایت پیاز و پارمزان فشانی کنید.
آها! راستی فر باید از قبل روشن و روی چهارصد درجه فارنهایت یا همون دویست و پنج سانتیگراد خودمون تنظیم باشه. پانزده دقیقه در طبقه وسط کافی هست.    

آرام باشید؟ خشتک دری نکنید 

اتفاقی که می یفته اینه که روغن تن به زیر خمیر می لغزه و پیتزا در این روغن حالتی ملکوتی  مثل سرخ شدگی پیدا می کنه. به خشتک دریده ام قسم!عالی بود این پیتزا! نازک و رویای!   

نمی دونم گفتم یا نه ولی برای محکم کاری: به خشتک دریده ام قسم!عالی بود این پیتزا! نازک و رویای!   


Comments

Mahnaz said…
عالیه این پیتزا بدون قسم هم باورش دارم مرسی
s said…
اگه تن ماهی رو حذف کنم میشه به هرچیز دیگه که خواستم محتویات پیتزا باشه روغن اضافه کنم که خمیرش خوب در بیاد آیا؟
Doozel said…
خانم سارا؛
من اگه بودم فیله بادمجان دودی در روغن
استفاده می کردم
s said…
مرسی حتما همین یکی دو روزه امتحانش میکنم!
Maral said…
به نظر عالی میاد. من که عاشق پیتزا با نون نازک هستم.
Maral said…
در ضمن، بر اساس ویکی پدیای فارسی و انگلیسی کلمه سرندپیتی از فارسی وارد انگلیسی شده. بر اساس یه داستان فارسی به اسم «سه برادر سرندیپ» که مدام به اتفاقات خوشایند ناخواسته ای بر می خورن.
Doozel said…
خیلی ممنون خانم مارال . اطلاعات جالبی بود و من خبر نداشتم
روناک said…
ببخشید این یک و یکهشتم پیمانه آب توی دستور درسته؟؟من الان دارم خمیر رو درست میکنم ولی شبیه فرنی شده!!!
Doozel said…
فکر کنم اشتباه شده آب دستور به نظر خیلی زیاد می اد . باید یه دفه دیگه تست کنم و دستور رو تصحیح کنم
Doozel said…
حالا درست شد دستورش
روناک said…
من با دستور نون خشک که مقایسه کردم فهمیدم مقدار آب رو نصف نکردین و دیگه چون آب رو ریخته بودم مقادیر آردوایناشو زیاد کردم و الان در یخچال به سر میبره و به غایت پف کرده. حالا یه سوال: الان این خمیر با دمای یخچال رو باید قبل پخت بزارم به دمای محیط برسه یا لازم نیست؟
Doozel said…
اگر نون توده ای بود، خمیر حتما باید به دمای محیط می رسید تا اختلاف دمای مرکز و پوسته زیاد نشه . ولی چون پیتزا نازک هست زیاد مهم نیست
Unknown said…
عالي مثل هميشه