Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

دونات انار


دوزل خان شمشیری تقدیم می کند: دونات انار برای شب یلدای سال ۱۳۹۵ هجری شمسی مقارن با سال   ۲۰۱۶ میلادی!.  چو نیک بنگری، بنده همواره در تلاشی مذبوحانه برای تولید دستورهای متفاوت اناری برای شب یلدا بوده و هستم (شاهد اول، شاهد دوم، شاهد سوم). در این پست دونات اناری، آلوده به مخلوط شکر و هل دارچینی، بر اساس دونات سایدرسیب  این محبوب پنسیلوانیایی، رو به بشریت عرضه می کنم.  برای حصول این مهم، بنده دونات سایدر سیب ارایه شده در لینک رو به واسطه جایگزینی  سایدر سیب با آب انار تازه، آپدیت کردم و نتیجه بسیار عالی شد.

سایدر سیب  نوع خاصی از آب سیب هست و قابل جایگزینی با آب سیب تازه خونگی! لذا اگر خواستید دونات سایدر سیب رو هم امتحان کنید، در دستور بنده، آب انار رو با آب سیب تازه جایگزین کنید (تا به دستور لینک اصلی برسید!).  بنده اول بار و پس از هجرت تاریخی به شمال شرقی با اعجازی به نام دونات سیب آشنا شدم. اوایل کار، بنده با اون خاله همینک معروف، هر از گاهی به مزارع و فارمرز مارکت های مناطق روستایی پنسیلوانیا سر می زدیم. در جریان یکی از این سفرها (شاید این بود بلکه هم قبلیش!)، نامبرده برای لحظاتی از صحنه رادر محو شده و سپس با کیسه قهوه ای شامل چندین دونات کوچیک و قهوه ای وارد صحنه شد. نامبرده سپس فرمود: " خَرِ دوزلی! بیا دوناتی سیب بِزِن! خیلی خوبِس! ".  پس از آزمودن چندین فروند دونات، بنده بر صحت فرمایشات خاله مهر تایید زدم. عکس زیر خاطره ای مصور از آن روز و تصویرگر خاله در حال رانندگی می باشد!.             



مواد لازم:

خمیر دونات:
اخطاریه: این خمیر حداقل به چهار ساعت زمان برای استراحت نیازمند هست  
یک و یک چهارم پیمانه  به علاوه دو قاشق غذا خوری آب انار تازه، تقسیم برای دو استفاده 
سه  قاشق غذاخوری کره
چهار و یک دوم پیمانه  به علاوه یک قاشق غذا خوری آرد همه منظوره، تقسیم برای دو استفاده 
یک پیمانه  خامه دبل (سی درصد چربی)
یک پیمانه  شکر
دو عدد تخم مرغ بزرگ
دو قاشق چای خوری عصاره  وانیل
یک قاشق غذا خوری بکینگ پودر
دو قاشق چای خوری نمک
یک قاشق چای خوری جوش شیرین
 روغن نباتی، برای سرخ کردن

شکر دراچینی:
یک پیمانه شکر
یک و یک دوم قاشق غذا خوری دارچین
دو قاشق چای خوری پودر هل 


در ابتدا باید با شش قاشق غذاخوری از آب انار، کره و پنج قاشق غذاخوری آرد، حلوا واره ای تهیه کرد. سپس باید حلوا واره رو کاملا سرد کرد. برای حصول این مهم می شه اون رو در یک سینی پهن کرد و به فریز رهنمون ساخت.     

در کاسه ای نهایی  بقیه آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک رو الک کنید. در مخلوط کن، حلوا واره، شکر، وانیل، خامه و بقیه آب انار رو کاملا پوره کنید تا مایه ای شبیه ماست شل حاصل بشه. ماست واره رو به کاسه آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر چسپناکی حاصل بشه. روی خمیر رو با حوله یا پلاستیک بپوشونید و برای حداقل چهار ساعت در یخچال قرار بدید.            

این چیزی که در عکس ها مشاهده می کنید، بر اساس نصف دستور هست. بر طبق لینک اصلی باید خمیر رو به ضخامت یک سانت پهن کنید (به مدد آرد پاشیده بر سطح کار) و سیزده فروند دونات هفت سانتی از اون قالب بزنید. بنده به حال و هوای قطاب، خمیر رو به گلوله های کوچیک و به سایز توپ پینگ پونگ تقسیم کردم. خمیر چسپناک هست و لذا باید دست خود رو به کمی روغن یا آرد آغشته کنید. در ضمن در کاسه دیگری باید شکر دارچینی رو با مخلوط کردن هل و دارچین با اون درست کنید.  روغن رو کاملا داغ کنید (حرارت ملایم رو به زیاد) و توپک ها رو در اون سرخ کنید.         

رویه بیرونی باید کاملا طلایی بشه. پس از خروج از روغن نامبردگان رو در شکر بغلتونید و به ظرف سرو هدایت کنید.  دستور اصلی فرمان به یک رومال سیب هم می ده. بنده اون رو حذف کردم ولی شم کارآگاهی بنده به من می گه که رومال دستور اصلی می تونه به یه رومال اناری توپ تبدیل بشه. دستور در لینک اصلی موجود هست و شما می تونید در اون آب سیب رو با انار جایگزین کنید. در صورت نیاز به ترجمه، طی کامنت پر مهری بنده رو آگاه سازید.          

 بنده توقع داشتم که این دونات به واسطه آب انار از درون قرمز بشه که نشد! ولی طعم اون ها بی نظیر بود و هرچه زمان بیشتری از تولید اون ها می گذشت، بر کیفت اون ها افزوده و از تعداد اون ها کاسته می شد(به واسطه ناخنک های خستگی ناپذیر بنده). لذا این دستور رو می تونید در روز قبل یا صبح  یلدا تهیه و شب مذکور سرو کنید. با این دستور حدود سی فروند دوناتک تحویل می گیرید.         

یلدا مبارک.  

Comments

Nei Rang said…
:) کامنت پر مهر:

کلیک کردم به روی لینک موجود
یه صفحه باز شد انگار اجنبی بود
بالاش عکس یه مشت دیسک سوراخدار
دو تاش مسی بقیه کرمی بود
یه دستی هم با جاروی کوچیکی
میروفت پاره آجر که رو توری بود
چیزایی مثل گیره های رخت هم
تو عکس گوشه اونوری بود
عکس یه بشقابم بود که میونش
توی یک دایره مثلثی بود
پایینتر چیزایی نوشته انگار
که نه فارسی و نه عربی بود
چند تا علامتم بود که شبیهش
رو ساعت دیواری تو پنجدری بود
گمونم وقت مصرف رو نوشته
جای نه تا دوازده هم خالی بود
خدا عمرت بده دوزل چی بود این
گمونم لینکه اصلا سرکاری بود
Doozel said…
جناب نیرنگ با تشکر از کامنت پر مهر؛ مشخصات درست هستن و شعر با محتوا جور هست
Nei Rang said…
ممنون از شما شف دوزل گرامی
سه پست اخیر افق کیمیاگری ام را گسترده تر کرد.
سپاس بی پایان