Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بابکای شکلاتی



چندی پیش نانوایی مستقر در کنج یه بازار ایتالیایی، بشقابی از تکه های کیک ساده مخمری رو به رسم مشتری نوازی روی پیشخون خود مستقر کرده بود. این ور آب، سمپل دهی از محصولات به فروش نرفته بسیار مرسوم هست. چون نیک بنگری، این توفیق اجباری بهتر از دور ریختن محصولات فروش نرفته هست و تبلیغی هم برای محصولات مورد نظر می کنه. البته این حاتم بخشی در خیلی از موارد لاشخورهای موجود در منطقه رو جذب می کنه. کیک مخمری آزموده شده توسط این لاشخور فرهیخده، مکعبی ساده و با لایه ای از شکر به روی اون بود. بنده اون رو خیلی پسندیدم و لذا اسب خود رو برای دخول دستور یه کیک مخمری به موج نوی دستورهای شیرین خود زین کردم. در وب فارسی به کیک های مخمری بهای چندانی داده نمی شه و لذا باید جهدی در این راستا کرد.


بابکا نوعی نون شکلات دار مختص به یهودی های شرق اروپایی هست و متجلی کننده بهترین نمونه از جادوی کیک های مخمری. اعلام برائت پست پیش بنده از شکلات کماکان به قدرت خودش باقی هست و این پست رو باید تلاشی مذبوحانه در صدد جذب مشتری برای کافه ای در آستانه ورشکستگی قلمداد کرد. به هرحال، اگر شکلات باز هستید، همای سعادت چون لاشخوری در اطرف شما در حال طواف هست. دستور از اینجاست.  

مواد لازم:
خمیر:
توجه: خمیر احتیاج به هشت ساعت یخچال نشینی دارد. 
چهار و یک چهارم پیمانه  (پونصد و سی گرم) آرد همه منظوره
یک دوم پیمانه  (صد گرم) شکر
دو قاشق چای خوری مخمر فوری
رنده پوست یک عدد لیموی کوچک زرد یا نصف یک عدد پرتقال (اختیاری)
سه عدد تخم مرغ بزرگ
یک دوم پیمانه  آب
سه چهارم قاشق چای خوری نمک
دو سوم پیمانه کره (صد و پنجاه گرم)، در دمای اتاق

ملات شکلات میونی:
صد و سی گرم شکلات تلخ (یا غیر تلخ در صورت تمایل)
یک دوم پیمانه  (صد و بیست  گرم) کره
 یک دوم  پیمانه  (پنجاه گرم) خاک قند
 یک سوم پیمانه  (سی گرم) پودر کاکائو
یک چهارم قاشق چای خوری دارچین (اختیاری)

لایه خشکبار:
سه چهارم پیمانه فندق، گردو و یا بادام زمینی، ریز خرد شده     

شربت:
یک سوم پیمانه  آب
شش قاشق غذاخوری (هفتاد و پنج گرم) شکر


خمیر رو درست کنید. آرد، شکر، مخمر و رنده پوست (من صرفنظر فرمودم از این مورد) رو در کاسه ای مخلوط کنید. تخم مرغ ها و یک دوم پیمانه آب رو اضافه کنید و خمیر حاصل رو ورز بدید. خمیر باید خیلی سفت باشه. اگه خمیر تشکیل نمی شه، هر بار یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید و ورز بدید. خمیر رو ده دقیقه ورز بدید تا سطح اون براق و صاف بشه. خمیر رو در کاسه ای روغن زده قرار بدید و برای یک شب در یخچال قرار بدید. اگر حجم خمیر دو برابر نشد، مهم نیست (تصویرسمت راست و بالا: خمیر بعد از ورز، تصویرسمت راست و پایین خمیر بعد از یک شب یخچال نشینی و پس از یک ساعت استراحت در دمای محیط).

مایه شکلات میونی رو درست کنید. کره رو با شکلات روی بخار آب بن- ماری کنید (تصویر وسط).  اگر دوست داشتید، دارچین رو هم اضافه کنید. من دارچین رو اضافه کردم و ماحصل من رو یاد رول های دارچینی انداخت. اگر ارادت عجیبی به شکلات دارید، دارچین رو غلاف کنید. در کاسه ای، خاک قند و پودر پودر کاکائو رو مخلوط کنید (تصویر بالا و سمت چپ) و مایه شکلات رو به کاسه اضافه کنید (تصویر پایین و سمت چپ).               
          

خمیر رو بر سطح آرد زده پهن کنید، هرچه خمیر نازک تر نتیجه بهتر. مایه شکلات رو بر سطح خمیر بریزید (تصویر اول از بالا و سمت راست). سپس اون رو با کاردک یا ماله بنایی کاملا بر سطح خمیر بمالید (تصویر اول از بالا و سمت چپ). من با ترکیب بادام زمینی و شکلات خیلی موافقم، لذا سطح کار رو با خرده های بادام زمینی پوشوندم. بادام هوایی، گردو، و به خصوص فندق (اگر به نوتلا عشق می ورزید)، گزینه های دیگه هستن. خمیر از عرض لول کنید؛ هر چه تعداد لایه ها بیشتر، بهتر! (تصاویر دوم از بالا). سپس خمیر رو به نیش چاقوی تیز از وسط برش بزنید و دو کمند خمیر حاصل رو چون گیسوی دخترکی زیبا و یا چون دم اسب یا قاطر به هم ببافید (تصاویر سوم از بالا).  گیسوی بافته رو در قالب کیک چرب شده (یا تجهیز شده به کاغذ روغنی) قرار بدید (تصویر پایین و سمت راست). در جای گرم قرار بدید تا حجم خمیر دو برابر بشه (تصویر پایین و سمت چپ).             
فر رو از پیش روشن و روی دمای سیصد و پنجاه فارنهایت تا همون صد و نود سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. در حین پخت فر شربت رو درست کنید. شربت رو زیاد غلیظ نکنید و فقط مطمئن باشید که شکر به خوبی حل شده. کیک رو به مدت سی دقیقه بپزید و به محض خروج از فر شربت رو روی سطح بریزید. اگریکی دو ساعت صبر کنید تا کیک کاملا سرد بشه، نتیجه خیلی بهتر هست. البته خواسته غیر معقول هست و حق بنیادی حمله و هجمه شما عزیزان به کیک داغ کاملا محفوظ هست.      

دارید عمق قضیه رو؟ در ضمن ذخیره سازی این کیک در فریز خوب جواب می ده و ماحصل به طرز باشکوهی آب و قابل استفاده مجدد می شه.   

Comments

Nazanin said…
به به دوزل جان چه کردی.
در شهر کناری شهر ما یک قنادی هست که یک کیک مخمری ویژه داره. این کیک ظاهر نسبتا بزرگی داره. گرد و حسابی قلمبه. از وسط هم نصف شده و با یک لایه پر و پیمون خامه پر شده. وقتی یک برش از این کیک رو به شما میدن بلافاصله می‌گین نه نه، این خیلی زیاده. ولی وقتی میره توی دهنتون می‌بینین که کل اون حجم فقط پف بوده و رودست خوردین.
این کیک بی‌نهایت سبک، بسیار کم شیرین و بسیار کم چربه و حتا خامه‌ی وسطش هم همینطوره.
خلاصه من مدتهاست که به فکر بازسازی کیک مذکورم و دو تلاش ناموفق هم در کارنامه دارم.
این خمیر با توجه به نسبت آرد به شکر و روغنش به نظر میاد بتونه در اون راه قدم بگذاره. شاید بتونم بعد از پهن کردن روی سطح، کمی خاک قند وانیلی روش بپاشم و بعد گرد بپیچم و بگذارم توی قالب که پف کنه!
شیرینی نون کیک به تنهایی زیاد نبود دوزل جان، درسته؟
Mari said…
به به . چه عالى . اينجا يه شيرينى فروشى معروف هستكه نونى شبيه اين درست ميكنه كه مواد ميانيش فقط دارچين و كره و اجيل هست . بسيار سبك و خوشمزه اس . حتمأ اينو درست ميكنم . به نظرتون ميشه به جاى شكلات از مربا استفاده كرد ؟؟براى صبحانه عاليه . ممنون
Doozel said…
خانم نازنین
اون چیزی که طالبش هستید اسمش دونات فرانسوی هست و درست کردن اون هم آسون. عکسی از اون در لینک زیر موجود هست
https://www.instagram.com/p/BdQDonIHJca/?taken-by=lepainquotidienusa

بنده هم خیلی به اوم علاقه دارم. نامبرده یه دونات ساده هست که مثل نون همبرگری باز شده و به طرز اغراق آمیزی با خامه زده پر شده
Doozel said…
خانم ماری
در لینک اصلی ذکر شده که هرچی دوست داشتید می تونید در وسط کار به کار ببرید . نوتلا فکر خوبی یه. مربا هم خوبه ولی باید صبر کنید که کیک کاملا سرد بشه. من به فکر یه مدل لیمویی با کرد لیمو و شربت لیمو مثل کیک قبلی برای روی کار بودم
مهشید said…
طرزتهیه شیرینی از قوم یهود بر ملت ایران نوشتید وا اسفا که دین و ایمون .......
من عاشق شیرینی از این دست هستم سپاس فراوان که این دستور عالی را با ما به اشتراک گذاشتید
پیشاپیش چهارشنبه سوری تان هم مبارک
مهشید said…

راستی قالب سایت را فکر کنم عوض کردید چهارتا پست توی یک صفحه نشون می ده
چهار پست را بصورت مربعی نشون می ده
اما به نظرم ساید بار سمت چپ و راست عوض بشوند بهتره
Doozel said…
ممنون خانم مهسا
خونه تکونی لازم بود. البته تغییر ساختار تمپلت جدید ممکن نیست . ولی نتیجه شیک و کاربردی هست
Nei Rang said…
این پست رو تازه الآن دیدم؛ و چه دیر!
:) هم از وقت نوش جان گفتن گذشته, هم کوفتتون بشه

خیلی به به شده؛ خیلی ممنون شف دوزل عزیز
Doozel said…
بنده نگران کامنت ندادن شما بودم. فکرم هزارجای نامربوط رفت
Nei Rang said…
@Doozel
:) هنوز به جاهای نامربوط نرفتم؛ جای نگرانی نیست.
فقط بخاطر هنوز خوب اخت نشدن با ویترین جدید کافه بود.
Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Saeideh ta said…
سلام شف دوزل عزیز
بعد از مدت ها دوری و فراق با کوهی از پست های خوشمزه مواجه شدم که هر چه زودتر باید دست به کار بشم
با استفاده از پیشنهاد خوبتون و علاقه وافر به لیمو این کیکو با لمون کرد درست کردم و نتیجه فوق العاده بود