Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

کیک لیمویی


همون طور که می دونید، این حقیر غلام درگاه شکلات نیست و کیک ها و دستورهای میوه دار رو به خصوص خیلی می پسنده. نامبرده از بچگی شیر توت فرنگی رو به شیر کاکائو ترجیح می داده و با شیرینی های مجهز به لایه میانی مربا ارتباط عاطفی خاصی برقرار می ساخته. از مصادیق بارز این کشش، تمایل بنده به کیک لیموی استارباکس هست و لذا در این پست همتی در بازسازی اون خواهیم کرد. برای شبیه سازی، دستوری از اینجا  رو برگزیدم و در این پست گزارش پخت یه کیک لیمویی بر اساس اون دستور رو خواهیم داشت. ماحصل بد نبود و به خصوص غوطه ور سازی کیک در شیره لیمویی (مثل این کیک سه شیر) کمک های شایانی به نرم و مرطوب بودن بافت اون کرد.     

مواد لازم:
کیک اسفنجی:
یک و سه چهارم  پیمانه  آرد همه منظوره
یک دوم قاشق چای خوری بیکینگ پادر
یک دوم قاشق چای خوری نمک
یک چهارم پیمانه خامه ترش
یک و یک دوم قاشق غذاخوری آب لیموی زرد تازه 
یک و یک دوم قاشق غذاخوری رنده پوست لیموی زرد تازه 
یک پیمانه  و دو قاشق غذا خوری اضافی شکر 
دویست و بیست و پنج گرم کره، در دمای محیط   
پنج عدد تخم مرغ بزرگ، در دمای محیط   

شربت لیمو:
یک چهارم پیمانه  شکر
یک چهارم پیمانه  آب لیموی  زرد تازه

لعاب لیمو:
یک پیمانه شکر ریز قنادی  (خاک قند) 
دو قاشق غذاخوری آب لیموی  زرد تازه


کره و تخم مرغ رو به دمای محیط بیارید (با صبر کردن به مدت بیست دقیقه). در ظرفی آرد، بیکینگ پودر و نمک رو الک کنید و کنار بگذارید. در ظرف دیگه ای خامه ترش و آب لیمو رو مخلوط کنید و کنار بگذارید (تصویر چپ و بالا).     

در گام بعد باید شکر رو با رنده پوست لیمو در مخلوط کن بریزید و آسیاب کنید تا رنده پوست لیمو کاملا ریز  بشه. اگر رنده ظریف مخصوص این کار در اختیار دارید، از این مهم معاف اعلام می شوید (تصویر چپ و پایین).  

کره رو به شکر اضافه کنید و سه دقیقه هم بزنید تا کرمی بشه (نشد هم مهم نیست! اگر کره مثل شن بود، بافت اون به محض ورود تخم مرغ روان خواهد شد). تخم مرغ ها رو دونه دونه اضافه کنید و مطمئن باشید که پس از ورود تخم مرغ بعدی، قبلی کاملا حل در مایه کیک شده (تصویر راست و بالا).     

یک سوم آرد رو اضافه کنید ومطمئن باشید که کاملا حل در مایه کیک شده. سپس نصف مایه خامه ترش رو اضافه کنید و خوب هم بزنید و سپس یک سوم بقیه آرد، نیمه دوم خامه، و یک سوم آخر آرد رو به ترتیب به مایه اضافه کنید. قبل از ورود هر قسمت آرد یا خامه به خمیر، قسمت قبلی باید کاملا هم زده شده و مخلوط  و ممزوج در مایه کیک باشه.  مایه نهایی کیک باید غلیظ و سنگین باشه (تصویر راست و وسط).     

مایه رو در قالب استاندارد مستطیلی بریزید (تصویر راست و پایین).                    
فر رو از پیش روشن و روی دمای سیصد و بیست و پنج فارنهایت یا همون صد و شصت درجه سانتیگراد خودمون تنظیم کنید. کیک رو در طبقه وسط  قرار بدید و به مدت پنجاه و پنج تا شصت و پنج دقیقه بپزید. سطح نهایی کیک باید طلایی باشه و در صورت سیخونک زنی با خلال دندون، چیزی به خلال نباید چسپیده باشه (تصویر راست و بالا).   
  
در حین پخت کیک، شربت رو با ترکیب آب لیمو و شکر و حرارت دهی درست کنید. زیاد شربت رو غلیظ نکنید؛ هدف فقط ترکیب بهینه دو ماده اولیه هست. لعاب رو هم با ترکیب خاک قند و آب لیمو درست کنید (تصویر چپ و بالا).

به محض خروج کیک از فر، با همون سیخونک قبلی، چندین سوراخ  بر محور مرکزی کیک حفر کنید و شربت رو بر سطح کیک بریزید (تصویر راست و پایین).   

سپس لعاب رو هم روی کار بکشید (تصویر چپ و پایین). بنده نصف دستور لعاب رو به کار بردم و از این کرده هم پشیمون شدم چون بهترین قسمت کیک اون لایه خشک شده لعاب روی سطح اون بود.    
در یکی از روزهای تعطیل فروردین پیش رو، با این منظره از خواب بیدار بشید!

Comments

Nei Rang said…
به به
نوش جان
Nei Rang said…
به به
نوش جان تون
Doozel said…
قربان شما
Nazanin said…
به‌به، کاش الان یک برش از این کیک رو داشتم که با چای به عنوان دسر نوش جان کنم. خیلی هوس انگیزه. دستور شما هم مثل همیشه عالی و کامل بود و حتما اجرا خواهد شد. دستتون درد نکنه.
Doozel said…
لطف عالی مستدام
Gigi said…
به و به. من به تازگی اون کیک نارنگی‌تون رو آفریدم و به شدت کیف کردم با مزه و بافتش. درصدد پیوند دوباره‌ای با کیک میوه‌ای هستم. تشکر فراوان


راستی ادامه‌ی مبحث بیسکوییت‌ها کی منتشر می‌شه؟ بیسکوییت قرابیه که محشر بود.
Nazanin said…
دوزل جان من این کیک رو امروز درست کردم. بسیار خوشمزه و خوش بو شد. ممنونم که با سخاوت رسپیهاتون رو با ما به اشتراک می‌گذارید.
چند تا سوال دارم
در مورد لعاب روی کیک، فکر می‌کنم مقدار شکر و آبلیمو در دستور جابجا نوشته شده. من طبق دستور درست کردم و به جای لعاب یک آبلیموی کمی شیرین داشتم. بعد که گوگل کردم دیدم در لعابها مقدار شکر خیلی بیشتره از آبلیمو. البته شاید هم من دارم اشتباه می‌کنم. به هر حال من از گلیز صرف نظر کردم و کیک بدون اون هم عالی بود.
در مورد شکر، من یک پیمانه ریختم و در قاشق رو حذف کردم. شیرینی و بافت کیک هر دو عالی بود. شاید دفعه بعد با سه چهارم پیمانه شکر امتحان کنم. به نظرتون اشکالی پیش نمیاره؟
من یک مقدار با طعم قوی کره توی این کیک مشکل داشتم. یعنی وقتی شما گفتین کیک استارباکس، من توقع یک کیک سبک لیمویی مرطوب داشتم. این رسپی هم مرطوب و لطیفه ولی طعم کره خیلی غالبه به طعم لیمو. در واقع مثل کیک کره‌ای با اسانس لیمو بود. حالا به نظر شما میشه کره‌ی این کیک رو کم کرد تا ۱۲۵ گرم؟ کیک مشابهی در فیسبوک، صفحه خانم نیلوفر دیدم که ۱۲۵ گرم کره داشت. به فکرم افتاد که کره‌ی این رسپی رو کم کنم ولی نمیدونم باید در انتظار چه تغییری در محصول نهایی باشم. میشه لطفا راهنماییم کنید؟
باز هم یک دنیا ممنون برای این رسپیهای دقیق و عالی شما
Doozel said…
جناب جی جی
ممنون از لطف حضرت عالی. مبحث بیسکوییت‌ها با همون یک دستور به پایان رسید
Doozel said…
خانم نازنین
میزان شکر اصلاح شد. اشتباه تایپی رخ داده بود.
در صورت تمایل به تغییر دستور، باید دستورهای دیگه موجود رو در اینترنت بکاوید تا یک دید کلی از میزان کره به دستتون بیاد. دستور کیک لیمویی کم نیست و همه هم شبیه به هم نیستن
Doozel said…
خانم نازنین
پی نویس

این دستور برای مثال مناسب حال شماست چون به جای کره روغن داره
https://recipesjust4u.com/copycat-recipe-starbucks-lemon-loaf/
Nazanin said…
مجددا خیلی ممنون
Gigi said…
آهان، چون صحبت ازایجاد موج شیرینی‌جات در وبلاگ به مناسبت اسفند کردید، مم بابت اون قضیه حدس زدم ادامه داشته شاید باشه.
Doozel said…
بله ولی همون یه بیسکویت در اون موج هست. مابقی دستورها مربوط به کیک خواهند بود
Gigi said…
اگر اصرار بی‌مورد کنیم چی؟ الا و للا، پام تو یه کفش
Doozel said…
اصرار کنید شاید تاثیر گذار باشه