Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

نون زعتر



زعتر یه گیاه مدیترانه ای و با مزه ای شبیه به ترکیبی از مزرنجوش و آویشن هست؛ در اصطلاح آشپزی ترکیبی از ادویه مدیترانه ای هم زعتر نامیده می شه. مثل اکثر ترکیبات ادویه ای (کاری، گرم ماسالا، ادویه کیجن و قس الی الهذا) ترکیب این ادویه هم بسته به منطقه یا ذائقه شخصی می تونه متفاوت باشه. مدل اردنی برای مثال پر سماق و مدل لبنانی پر آویشن تر هست.  نون پیتای ضخیم و آلوده به روغن زعتری که چندی پیش توسط بنده به درک واصل شد انگیزه ای قوی برای خرید یه بسته زعتر از عمو ادویه فروش (اون ادویه کم فروش معلوم الحال) شد. پس از اون بود که بنده چند روزی رو به مغازله با اون بسته ادویه پرداختم، نون ساندویچی و لواش و مرغ زعتری با اون متاع گران سنگ درست کردم و نتیجه اون تجارب رو قالب این پست به بشریت عرضه می کنم.  در ضمن برای اون عزیزانی هم که دسترسی به عمو ادویه فروش فوق الذکر ندارن، دستور تهیه اون از ادویه ای بنیادی تر ارائه شده.                  


مواد لازم:

برای هشت رول نان
برای خمیر:
سه پیمانه آرد همه منظوره
یک قاشق چای خوری مخمر 
یک قاشق چای خوری نمک
یک چهارم قاشق چای خوری شکر
یک چهارم پیمانه روغن زیتون

برای رومال:
ادویه زعتر (دستور در ادامه)
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

ادویه زعتر:
یک قاشق چای خوری پودر آویشن (یا دو قاشق غذاخوری آویشن تازه ساطوری)
یک قاشق غذاخوری سماق
یک قاشق غذاخوری کنجد
یک قاشق چای خوری نمک 

خمیر رو با مخلوط کردن مواد و ورز تا ظفرمندی در هر دو تست بنیادی درست کنید. صبر کنید تا حجم خمیر دو برابر بشه. سپس از اون چونه هایی به اندازه توپ تنیس بگیرد و به اون ها ده دقیقه استراحت بدید. در این حین روغن رو با ادویه زعتر مخلوط کنید. برای شرح ماوقع می تونستم بگم که: خمیر رو پهن کنید و روغن بمالید و مثل مار لول کنید..... ولی بهترین رهنمون این هست: مثل عکس بالا عمل کنید.

 روی هر نون رو با پس مونده روغن برس بزنید و صبر کنید تا حجم هر چونه دوبل بشه. در فر داغ و تنظیم شده روی حرارت چهارصد فارنهایت یا همون دویست و پنج سانتیگراد به مدت بیست دقیقه یا تا جایی که نون برشته بشه بپزید.           

این هم یک بره برگر بر حق هوا شده با یک فروند از اون نون های زعتری.   

این مدل به سبک نون های  کلاسیک خودمون و به روش این پست درست شد. روی کار با مایه روغن زعتر و اون پنیرهای کلاسیک عربی پوشیده و در نهایت برای سی ثانیه برویل شد. در ضمن ادویه زعتر با نیمرو هم جوابگوست.

این هم مرغ بر بستری از سیر تازه، لیموی پرورده  و رومالی از از ادویه زعتر. مرغ در فر داغ تنوری گشت و با سس ارده و والک پلو به درک واصل شد. بهار بود و خانواده پیاز بهترین های خود رو در قالب سیر تازه و والک ارزانی داشته بودند.... 

Comments

Nei Rang said…
خیلی ممنون کافه چی گرامی!
نمیشناختم این ادویه رو. پی جورش میشم.
و یه بار هم کنجدهاشو میکوبم ببینم چه عطر و بویی حاصل میشه.
Doozel said…
عطر خوشی حاصل خواهد شد