Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سبزی پلوی ماهی و کلم براکلی


این سبزی پلو با تن ماهی یا دمپخت ماهی و براکلی و یا جعفری پلو با تن ماهی و براکلی یا هر چی که دوست دارید بنامیدش، برآمده از دل توفان قطبی سهمگین همین آخر هفته در شمال شرقی آمریکاست. آری سرنوشت برای من از فلوریدا اومده این طور رقم زد که اولین برف امسال، که خیلی دیر هنگام هم اومد، تبدیل به دومین برف سنگین تاریخ شهر نیویورک بشه. خلاصه که توفان گذشت و نتیجه اون قدرها هم که می گفتن برای من سهمگین نبود چون نه آب املاک من قطع شد و نه برقم.  فقط یک روز خونه نشینی و سبزی پلو خوری بود و خواب زیاد و کتاب خوانی و ولگردی در وب. در راستای اتمام این پست گیر دو پیچ و تبدیل اون به یه گیر سه پیچ کلاسیک و به همون سبک و سیاق، دوباره برای روز مبادا چند قوطی کنسرو تن ماهی گرفته بودم. با تن ماهی به اضطرار مصرف نشده و با فراق بال، و در همون روز توفان و با علم به این که آب و برق بنده قطع بشو نیست،  یک سبزی پلوی نوین و بسیار خوشمزه درست کردم. چو نیک بنگری، از این پست بنده مطلع شدم که ترکیب خانواده کلم با انواع ماهی عالی هست. لذا عزم من برای ترکیب کنسرو ماهی با براکلی جزم بود و چه فرصتی بهتر از این؟. نتیجه عالی شد؛ یه پست با غذایی عالی و داستان و هویتی عالی تر.           
         
مواد لازم:

دو پیمانه برنج
یک دوم قاشق چای خوری زردچوبه
دو قوطی کنسرو ماهی
 (سیصد گرم گوشت ماهی روغن گرفته )
یک عدد فلفل پبلانو (یا فلفل دلمه ای )، ریز خرد شده
دو عدد فلفل کشمیری
 (یک چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز در صورت عدم دسترسی یا حذف در صورت عدم تمایل )
سه حبه سیر، له شده  
هفتاد و پنج گرم جعفری، ریز خرد شده
دویست گرم خوشه براکلی(تازه یا یخ زده)، ریز خرد شده
یک چهارم پیمانه پیاز داغ کاراملی    







روغن کنسروها رو بگیرید و فلفل سبز خرد شده، فلفل کشمیری با دست تکه شده  و سیر له شده رو در اون تفت بدید. آب رو هم با نمک به جوش بیارید.
وقتی آب جوش اومد، زردچوبه، نمک کافی و برنج رو به اون اضافه کنید.  وقتی فلفل نرم شد و تفت مختصری دید، گوشت ماهی و لیموی پرورده خرد شده رو به اون اضافه کنید و تفت بدید تا ماهی کمی طلایی بشه.       

برنج رو آبکش کنید. کمی از اون رو برای کف دیگ جدا کنید. به بقیه برنج براکلی و جعفری خرد شده رو اضافه کنید. ایده اولیه من برای این غذا استفاده از گشنیز و تمر هندی بود. ولی چون نمی خواستم غذا به سمت خوزستان/هندوستان بره و چون گشنیز قوی طعم و تمر تیره رنگ بود، رای به لیموی پرورده و جعفری دادم. اگرچه نتیجه عالی شد ولی شما در صورت تمایل، مجاز به استفاده از آب تمر به جای لیموی پرورده و گشنیز به جای جعفری هستید.        

مایه ماهی و پیازداغ رو لای برنج بچینید و به عادت مالوف دم کنید. 


در هیاهوی طوفان بود که این غذا بهعادت مالوف دم و در دم خفه شد. 



اون ترشی سیر معروف /ملکوتی هم در این توفان همراه ما بود.

بسیار عالی بود این غذا؛ ترکیب جادویی/اومامی  ماهی و کلم براکلی به مدد تندی چیلی ها، شیرینی پیاز داغ و ترشی لیموها آن چنان سمفونی هارمونیکی در بشقاب به راه انداخته بود که نپرس. شما می تونید این غذا رو به جای ماهی با گوشت چرخ کرده هم درست کنید. ولی حتما یه بار به ماهی یه شانس بدید! پشیمون نمی شید جون دوزل.        

توفان هم با موفقیت و سر وقت برگزار شد و بر زندگی ما گند زد. 


ولی هر چه بود گذشت. چو نیک بنگری تعدادی از فراموش نشدنی خاطرت آدمی مربوط به روزها یا شب های برفی هستن. از اون خاطراتی صحبت می کنم که مثل کتیبه بر ذهن آدم منقوش هستن و جزییات اون پس از گذشت سال ها، هنوز با دقت باورنکردنی در خاطر انسان متجسم هستن. اگر این مطلب فوقانی رو قبول دارید، با ذکر یک کامنت بنده رو مطلع فرمایید.      

Comments

Unknown said…
راجع به برف که نظری نداریم چون اینجا برفی نداریم
ولی برای این بشقابه میشه یه هفته تمام گریه کرد :))
Nei Rang said…
زدم یخ چون بدیدم همچو برفی
شدم آب از پلو ماهی به ظرفی
بشد بشقاب آبی آسمون ام
پلو آفتاب به گنبد شگرفی
sareh said…
وای از این عکسا...واااای...خدایا چی بگم...آشنایی با این وبلاگ آشپزی - هنری - دلنویسی - خوشی نویسی - توریستی از هایلایت های زندگیم بوده!ا
مهشید said…
کاشکی تهران هم ازاین برفها بیاد وماهم چندتا تن ماهی برای رورمبادای طوفانی برفی بخریم وبسیاق این چنانی سبزی پلو با ماهی تن.هوا کنیم.
مهشید said…
کاشکی تهران هم ازاین برفها بیاد وماهم چندتا تن ماهی برای رورمبادای طوفانی برفی بخریم وبسیاق این چنانی سبزی پلو با ماهی تن.هوا کنیم.
Unknown said…
بنده هم از اون خاطره های منقوش بر کتیبه ذهن از شب یا روز برفی ندارم،چون اصولن برف رو یه جورایی دوست ندارم ولی وا فریادا از اون دیگ سبزی پلو تن ماهی و بخارش!!
Unknown said…
دوستان حکایت این کرم سبز رنگ موجود در بروکلی چیه? وجود داره? نداره. میشه خوردش یا باید کشتش حتمن? چه جوری باید از شرش خلاص شد? ممنون میشم هر کس اطلاعاتی داره با اجازه شف راهنمایی کنه
Doozel said…
لطف دوستان مستدام
Doozel said…
خانم سمی
سرچی بر اساس کامنت شما بر اینترنت زدم و گویا حتی اگر اون کرم رو غیر عامدانه بخورد هم مشکل ساز نیست . در ضمن جایی یکی گفته بود: "اگر تا به حال سوسیس و کالباس و غذای کنسروی مصرف کرده اید جای نگرانی نیست چون چیزهای خیلی بد تری از اون کرم بسبخت رو خورده اید "
Nazanin said…
خاطره من از برف طوفان یخ دسامبر دو سال قبل در تورنتو هست که باعث شد یک هفته در سرمای -۳۰ درجه بدون برق،آب و گاز زندگی کنیم و با گرمای شمع زنده بمونیم. یادش نه بخیر. خدا رو شکر سبب خیر شد و ما زار و زندگی رو فروختیم و چند ماه بعد بقچه به سر و زن و بچه به زیر بغل راهی سرزمینهای گرم شدیم.
Mahnaz said…
چقدر این غذا عالیه و چقدر من کته با تن ماهی را دوست دارم ، در مورد کرم بروکلی هم کاملا با نظر شما موافقم ولی برای اینکه کرمی در بروکلی و یا گل کلم باقی نمونه باید چند قاشق غذاخوری نمک را در آب سرد ریخت و گل کلم را وارونه در آب قرار داد کرمها فراری میشن اونم تا دم در خونه
Doozel said…
خانم نازنین
اون توفان حدود کریسمس دو سال پیش تورنتو رو خوب به خاطر دارم چون عموی من و متعلقات هم دچار هجمه اون شده بودن و وقتی برای تعطیلات به دیدن ما اومدن از وجود نعماتی مثل آب و برق و زمین بی برف ابراز شگفتی می کردن
Doozel said…
ممنون خانم مهناز برای این نکته خوب
Unknown said…
ممنون از جناب دوزل و خانم مهناز