Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

سالزبری استیک با بو و برنگ ایرونی


استیک سالزبری، شاید قدیمی ترین دستور مدرن در راستای رژیم های کم کربوهیدرات هست و در سال ۱۸۹۷ توسط دکتر جیمز سالزبری در نیویورک ابداع شد. این غذا عبارت است از گوشت چرخ کرده مزه دار شده که به قطع استیک فرم داده می شه و در تابه طبخ و با سس غلیظ سرو می شه.  چو نیک بنگری این غذا از یک سو خیلی به میت لوف و از دیگر سو به برگر شبیه هست.  تمایل بیشتر ولی به سمت همبرگر هست و در ضمن سایز و روش پخت و سرو این غذا با میت لوف هم متفاوت هست.  تفالی که به اینترنت بزنی، ورژن های متفاوتی از این غذا می بینی. ولی وجه مشترک همه اون ها پیاز خلال شده و ورقه های قارچ تکه شده در سس هست.

اینجا من در یه حرکت انقلابی قارچ رو و پیاز پوره کردم و به مایه گوشت افزودم. نتیجه خوب شد. این آخرین دستور پخته شده برای این بلاگ در ایالت فلوریدا و قبل از هجر بنده به سوی شمال بود. هفته آخر بود و همه غذا ها باید مصرف می شد و چیز جدیدی هم نباید خریداری می شد و لذا از برنج کنار غذا خبری نیست.  الان هم که این رو می نویسم، آخرین روزهای قبل از سفر هست و اوضاع جهان در هم...!                              

مواد لازم:

یک عدد پیاز متوسط، نیمی خلالی شده و نیمی پوره شده
نیم کیلو گوشت گوساله یا بوقلمون چرخ کرده 
دویست و پنجاه گرم قارچ سفید دکمه ای
دو ورق نان تست
یک قاشق چای خوری نمک
  یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه تازه کوبیده 
یک قاشق غذا خوری سس وستشیر(اختیاری) 
 سه قاشق غذاخوری جعفری یا ترخون تازه(یا یک قاشق خشک)، ریز خرد شده  
یک پیمانه استاک گوشت یا آب انار
یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت 


برای تزیین:

نخود سبز، زرشک و خلال بادام  

نصف پیاز، قارچ و نان رو پوره کنید. به گوشت نمک، فلفل و سبزی رو هم اضافه کنید.  مایه قارچ رو به گوشت اضافه کنید تا مایه نسبتا شلی حاصل بشه.     

نصف دیگه پیاز رو خلالی کنید و تفت بدید. از گوشت پنج شش فروند، همبرگر مانند درشت هیکل درست کنید. مایه گوشت شل هست و لذا گه تابه کاملا داغ باشه، موفق خواهید شد که دو سمت برگر ها رو بدون متلاشی شدن کاملا طلایی کنید.         

سپس آب گوشت و پیاز رو اضافه کنید و در ظرف رو ببندید تا برگرها مغز پخت بشن. دست آخر نشاسته ذرت رو در کمی آب سرد حل کنید و به سس اضافه کنید و اون قدر حرارت بدید تا سس قوام بیاد.    

در نهایت  نخود سبز، زرشک و خلال بادام  رو به غذا اضافه و سرو کنید. اون دو مورد آخر در راستای بو و برنگ ایرونی به غذا اضافه شدن.  تمام شد! پنج پست عالی با محوریت گوشت چرخ کرده! زین پس اگر یه بسته گوشت چرخ کرده در حالت استند- بای و منتظر آب شدن روی طاقچه دارید و اگر چناچه در حالت استیصال نجوا کنید: نمی دونم با این گوشت چی بپزم! نوایی از غیب به شما خواهد گفت: زهر مار...      

Comments

Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Nei Rang said…
شفا, سن خوزه از هجرت غمین است
نیوجرسی کنون خوشبخت ترین است
به هجرت رفتی و با ما بماندی
طی الارضی که میگویند همین است
غیابت چون حضورت پر ز نعمت
شطح این است کرامت اینچنین است
وجودت برکت است بر ما مریدان
شف ما برترین و شف ترین است
mali said…
@neirang
جانا سخن از زبان ما میگویی
Nei Rang said…
This comment has been removed by the author.
Doozel said…
ممنون نیرنگ و ملی
نیوجرسی رو هم خوب اومدید