Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

بربری دیابلو؛ بربری بسیار تند به مدد پودر فلفل قرمز و سس فلفل


ای سوسول! حضرت بربر نه جولنگه توست!
عرض خود می بری و زحمت ما می داری!

بربری دیابلو آوردم خدمتون ! همین دم حجله باید عرض کنم که رنگ نارنجی در عکس بالا از پودر و سس فلفل هست و چون حرف گربه شد گویا این رنگ، بی شباهت به گارفیلد عزیزمون هم نیست!. لذا وقتی رنگ نون این باشه، طعم آتشین اون رو خودتون می تونید تصور کنید. و لذا اگر چناچه سوسول تشریف دارید ، همین دم حجله دنده عقب بگیرید و پس از یه دور دو فرمونه از منطقه متواری شید و برای پست وسط هفته دوباره تشریف بیارید در خدمت باشیم.


  پس از اضافه آوردن کمی قلیه ماهی  و در  روز بعد، احساس کردم که حق مطلب به نیکی ادا نمی شه و یک جای کار می لنگه. همون طور که خاطر دارید، بنده به زرت قاطر به صرف قلیه با نون عزم راسخی دارم و این شد که بارقه های تولید این بربری شیطانی در ذهن من جوانه زدن و ناگه به یاد این دستور نون دیابلو افتادم و اون رو به دستور خمیر بربری دیابلو تعمیم دادم و بر بهینه سازی اون کمر همت بستم. نتیجه عالی و در خور یه قلیه گیاهی کلاسیک شد!، اگر یادتون بیاد، پیش از این در پست بربرک هم دستور کلاسیک بربری رو انگولکی فرموده بودم و لذا اون رو هم بخونید بد نیست.
مواد لازم:
سه و یک چهارم پیمانه آردِ مخصوص نان پزی
یک و یک چهارم پیمانه آب
یک چهارم پیمانه سس سیراچا (یا سس فلفل تند)
دو و یک چهارم قاشق چای خوری مخمر نان
یک  قاشق چای خوری  بیکینگ پودر
دو قاشق چای خوری نمک
یک دوم قاشق چای خوری شکر
یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز

آب رو با مخمر، نمک، پودر فلفل و سیراچا مخلوط کنید.  چنانچه  به سیراچا دسترسی ندارید از سس فلفل معمولی سود بجویید. سپس آرد و سایر مواد رو اضافه کنید.    

طبق اصول کلاسیک بارها توضیح داده شده، خمیر رو ورز بدید.  اون طوق آتشین دور خمیر که در حین ورزیدن درست شد رو دارید؟ خواستم بگم که با همچی خمیری طرف هستیم!

پس از نهادینه شدن دو ساعتی در محلی گرم، ور اومد!

به عادت مالوف پست نان بربری، رومالی درست کنید و روی خمیر پهن شده برس بزنید. کنجد و خشخاش یا تخم پیاز هم که جای خود رو دارن در فرهنگ بربری پزی!  

بربری دیابلو متولد شد!

حق مطلب هم به نیکی ادا شد!

Comments

Anonymous said…
شدم شیدا و چون مجنون دیوونه
چو لیلایی در این نونه نهونه
به ساحل بنگرم رنگش چو نونه
به دریا هم سس تندی روونه
غروب نارنجی و ابرها هم انگار
لب کاسه آسمون خمیر آویزونه
خورشید نونی تا نیمه توی سس
ز تندیش میکشه داغی زبونه
تاریکی میریزه کم کم رو رنگا
بجاش ستاره ها میان دونه دونه
میبندم چشما رنگها میشه برعکس
گویی سیادونه پاشیده رو نونه



پ ن:
خیلی ممنون شف دوزل گرامی
یه حال دادن به خودم طلبم
Doozel said…
از قضا در حین درست کردن این نون یاد حضرت عالی و آقای آرین اون دوست بوشهری بودم . شعر هم طبق معمول عالی و حاوی تشبیه های زیبایی بود
Anonymous said…
خیلی ممنون!
Nazanin said…
درود بر جناب دوزل و سایر دوستان،
بنده برگشتم. البته مدتی هست که برگشتم ولی مسایل اتفاق افتاده در طول سفر و بعد از سفر درگیرم کرده بود.
خیلی عقب هستم از کافه و باید یک ماراتون کافه خوانی شرکت کنم تا به شما برسم.
Anonymous said…
بیامدی و شد چشم ما روشن
نبودی و نبود نون ما تو روغن
دو سوم بهار گذشت بی تو
دوباره شد سرای ما چو گلشن
Nazanin said…
به به نیرنگ جان چه شعر زیبایی. اخمهای سر صبحم باز شد و لبخند به جاش نشست تو صورتم. ممنونم. امیدوارم چشمت همیشه روشن و زندگیت همیشه چو گلشن باشه.
Anonymous said…
خیلی ممنون
متقابلآ
Doozel said…
به به چشم ما روشن
Nazanin said…
خیلی‌ ممنونم. چشم و دل شما همواره روشن باشه. امر شما رو هم انجام دادم. جناب شاطر خیلی‌ با من همکاری نکردن ولی‌ تا حدی که در توانم بود انجام شد که براتون مینویسم و میفرستم.
Doozel said…
دست شما درد نکنه
Unknown said…
سلام آقاي دوزل خسته نباشيد.مي خواستم ازتون خواهش کنم اگه براتون امکان داره چند دستور سالاد و غذا با کينوا رو بذارين.
Doozel said…
کينوا تازگی های از پروتیین ها محبوب بنده شده و در اون رژیم معروف و کذایی خیلی به بنده کمک کرد. ولی بعید می دونم در ایران موجود باشه و پست کردن دستور بی فایده به نظر می یاد . فقط یادتون باشه که این دونه بالذات بی مزه هست ولی خوب طعم مواد رو به خودش جذب می کنه. یکی از محبوب ترین سالادهای بنده سالادی شبیه تبولی ولی با کينواست و با مرغ گریل ترکیبی ملکوتی ایجاد می کنه .
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
ممنون از راهنماييتون