Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

قلیه ماهی گیاهی با پنیر کبابی


در این دوشنبه بدون گوشت، قلیه ماهی گیاهی با پنیر کبابی داریم!. چو نیک بنگری، این فی الواقع قلیه پنیر هست و اصولا غذای دریایی نیست. پنیر کبابی که در ایران هم تولید می شه، پنیر کلاسیک قبرس هست و به دلیل رطوبت کم، قابل سرخ و کباب کردن هست و لذا آلترناتیوی عالی برای گوشت در غذاهای گیاهی هست چون فقدان اون بافت دندون گیر گوشت رو جبران می کنه. در انتها خاطرنشون می کنم که  پست اصلی و خواهر این پست رو برای اطلاعات بیشتر در مورد قلیه رو هم بخونید.      


مواد لازم :
یک پیمانه آب جوش
نصف بسته تمر هندی (حدودا ۲۰۰ گرم)  
دویست و پنجاه گرم گشنیز، ریز خرد شده 
پنجاه گرم شنبلیله تازه (یا یک قاشق غذاخوری خشک)
دویست گرم پیازچه با قسمت سفید (یا یک عدد پیاز بزرگ)  
سه عدد فلفل سبز بزرگ   
دو  قاشق غذاخوری سیر رنده شده
یک قاشق چای خوری زردچوبه
یک هشتم قاشق چای خوری فلفل قرمز (در صورت تمایل)
چهار صد گرم پنیر کبابی halloumi cheese  

همون طور که در خودآموز اول عرض شد، بهترین روش شستمان سبزی، معلق کردن اون در تشت آب و سوا کردن اون ها از سطح آب هست. در مورد قلیه اگر چناچه کمی از سبزی رو با روغن در مخلوط کن بریزید، روغن رنگ سبز قشنگی می گیره. البته این حرکت رو فقط با قسمتی از گشنیز انجام بدید چون شنبلیله در اثر پوره شدن تلخ می شه. در ضمن من در این جا چون دو تا پیازچه قشنگ داشتم، غذا رو با پیازچه درست کردم. در غیر این صورت از پیاز داغ کاملا کاراملیزه شده استفاده کنید. 

تمر هندی اسید غذا و لاجرم منبع ترشی  اون هست. تمر رو در یک پیمانه آب جوش قرار بدید و کنار بگذارید. پنیر کبابی سرخ شده عالی هست و بافت بسیار خوبی ایجاد می کنه.

پیاز، فلفل سبز، سیر و کمی از گشنیز رو با روغن زیاد در مخلوط کن پوره کنید. اگه از کنسرو استفاده می کنید از روغن قوطی استفاده کنید. بقیه گشنیز رو با شنبلیله ساطوری کنید. سبزی خرد رو با مایه مخلوط کن در تابه حرارت بدید تا به روغن بیفته و کاملا برشته کنید. این برشته کردن سبزی در طعم و رنگ نهایی قلیه موثر هست. در نهایت ادویه ها رو هم اضافه کنید و اون ها رو هم تفتی بدید. در ضمن فلفل سبز تازه اختیاری هست و اگر دوست ندارید، اون رو حذف و میزان پودر فلفل قرمز رو دوبل کنید. 

آب تمر رو صاف کنید و به صورت تدریجی به غذا اضافه کنید تا به ترشی دلخواه برسید(من با یک دوم پیمانه به ترشی دلخواه رسیدم) اگر کل آب تمر رو به غذا بزنید ممکن هست زیادی ترش بشه.  کمی آب هم به همراه آب تمر به قلیه اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا جا بیفته. چنانچه ترشی کم بود، آب تمر بیشتر اضافه کنید.خورش باید در نهایت به روغن بیفته و رنگش به تیره گی بزنه.

در نهایت پنیر سرخ کرده رو اضافه کنید و سرو کنید.  جنوبی ها یه قاشق آرد هم می زنن و با سبزی تفتش می دن. من ولی چون پیازچه اضافه کردم، مشکل لعاب نداشتم


قلیه باس با نون خورده بشه! برنج اصولا مال شمال هست و غذای محلی جنوبی اصولا نباید زیاد با برنج قرابتی داشته باشه.                  



Comments

Anonymous said…
مظلوم واقع شد این قلیه بی ماهی
کو آنها که میخوان غذای گیاهی
اگه وگانید و پنیر هم روا نیست
با سویا خوب میشه میدم گواهی
Dawn said…
من هستم نیرنگ‌، نگران نباش.
گذاشتم برای یه وقتی که کارم سبک‌تر باشه و جسمم تحمل سنگینی این غذا رو داشته باشه (:

برای وگن‌ها فکر کنم توفوی سرخ شده‌ی کریسپی یا حتا قارچ درشت سرخ شده هم خوب بشه.
Doozel said…
همین پنیر قبرسی از همه بهتر هست. اون وژن هندی سفت هست و مثل این جوابگو نیست. برای وگان ها هم تمپه هم بد نیست . قارچ هم که عالی به خصوص فیله های درشت پورتابلو
Dawn said…
ورژن هندی پنیر؟
بلد نیستم، من فقط حلومی بلدم برای کباب کردن. که عالی می‌شه سرخ‌کرده‌اش هم.
من کلا با تقریب خوبی همیشه قارچ درشت سرخ شده رو با گوشت جایگزین می کنم. تو قیمه که خیلی خوب جواب می‌ده. حالا منتظرم این فوت‌های کوزه‌گری رو به کار ببرم هر چه سریع‌تر.
ولی عجب کافه‌ی خوبی شده اینجا. (بود، بهتر شده!)
Doozel said…
بهش می گن
Paneer
و در غذاهاشون استفاده می کنن . ممنون از الطاف عالیه