Skip to main content

Featured Post

My cookbook: "Tehran to New York"

On the Norouz day of 2020 spring, I finally published my book. The manuscript is titled: "Tehran to New York: A culinary bridge between Persian and Western cultures" and aims at presenting a unique blend of classic and contemporary Persian recipes, as well as samples of Western-style cuisine, offered in a Persian context. It is important to build bridges between cultures, and not walls. This book aims at constructing a bridge between the Persian and Western cultures. The book may be ordered here: https://www.amazon.com/Tehran-New-York-culinary-cultures-ebook/dp/B0861H47GS/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=tehran+to+new+york&qid=1584810930&sr=8-1  

ته چین قارچ و ترخون


در این دوشنبه بدون گوشت، یه ته چین عالی داریم. اگر خواننده پست های اخیر این کافه بوده باشید، به فراست درخواهید یافت که ترخون زیاد اومده از کلم پلو شیرازی و شلغم زیاد اومده از آش شلغم کار خودشون رو کردن و این ته چین ملکوتی رو به بشریت ارزانی داشتند.

 عرض کنم که پس از هوا کردن این املت شلغم به ترکیب رویایی ترخون و شلغم مشکوک شدم و در صدد آزمون دوباره اون بر اومدم. نقطه شروع تشکیک بنده البته کلم پلو شیرازی بود چون کلم قمری و شلغم هم خانواده هستن و اون غذا هم پر از ترخون هست.  از دگر سوی قارچ هم سابقه عالی همکاری با سبزی های تند از قبیل رزماری(ر.ک. خورش قارچ و رزماری) و ترخون داره. این شد که تصمیم به هواسازی ته چینی با قارچ، ترخون و شلغم گرفتم و پشیمون هم نیستم و این دستور به نظر بنده، بهترین دستور گیاهی و جزو ده دستور برتر سایت تا این لحظه هست.


مواد لازم:

دو پیمانه برنج
سه پیمانه آب
یک قاشق غذا خوری  نمک
چهار عدد تخم مرغ
یک چهارم پیمانه روغن زیتون فوق بکر
دو عدد نارنج بزرگ
نوک قاشق زعفرون
فلفل سفید به میزان لازم 
مایه شلغم و قارچ (دستور در ادامه)
یک قاشق غذا خوری پودر غوره

مایه شلغم و قارچ:
صد و پنجاه گرم شلغم (یک عدد شلغم متوسط)، مکعبی ریز خرد شده
دو قاشق غذاخوری کره
نمک و فلفل به میزان لازم
دویست و پنجاه گرم قارچ وحشی یا دکمه ای(یا گوشت چرخ کرده در صورت عدم تمایل به گیاه خواری)
پنجاه گرم ترخون   

دقیقا مثل پست املت، شلغم رو آب لیمو، نمک و فلفل و یک سانت آب روی حرارت زیاد قرار می دیم تا رطوبت ظرف کاملا تبخیر بشه. سپس کره رو اضافه می کنیم و تفتی می دیم و پس از اون ترخون رو هم اضافه می کنیم و باز هم تفتی می دیم.    


سپس قارچ کاملا ریز شده رو اضافه می کنیم و تفت می دیم تا آب قارچ هم کشیده بشه. 

برای مایه ته چین هم دقیقا مثل این ته چین عمل می کنیم. این یکی ته چین رو به جای فر، روی گاز پختم و حقانیت دوباره این مایه ته چین تخم مرغی ابداعی بنده روی گاز هم تایید شد. استفاده از سایر دستورهای مایه ته چین مجاز می باشد.      

این مایه سبزرنگ ملکوتی( ای کاش می شد بوش کنید و کف کنید) رو لابلای برنج قرار بدید و روی اون گرد غوره بپاشید.        

به عادت مالوف و روی حرارت خیلی کم و به مدت یک ساعت دم کنید.

چو نیک بنگری، بنده در تنظیم عنوان پست و در جریان یک حرکت تاکتیکی، واژه شلغم رو لحاظ نکردم. این برای مبارزه با کوردلانی هست که تنها با شنیدن نام شلغم از محیط متواری می شن.  شلغم قهرمان اصلی این غذاست و مثل یه هافبک دفاعی که بازیش به چشم نمی یاد، نبض بازی رو در دست داره.     

Comments

Nei Rang said…
مایه شلغم و قارچ ابداعی تون کلی جای تشکر داره و قادر به بازی نقشهای زیادی در سناریوهای گوناگون هست.
کلی تشکر شف گرامی !
Dawn said…
یعنی الان دل به دریا بزنم و به جای قیمه‌ی گیاهی که قرار بود شنبه به خورد مهمونا بدم، این رو جایگزین کنم؟! هیچ ایده‌ای ندارم چه مزه‌ایه و آیا به مذاق اجانب خوش میاد یا نه.
اما خیلی وسوسه‌ام...
Doozel said…
دقیقا پاره ای از این نقش ها می شه ، مایه لای ساندویچ و یا دمپختی بی ریا باشه
Doozel said…
خانم سحر
هرگز غذای جدید رو برای بار اول روی مهمون نیازمایید . در این راستا اول از اعضای خانواده رو به عنون موش آزمایشگاهی استفاده کنید. بنده تجارب تلخی از این بلندپروازی ها دارم
Dawn said…
متاسفانه مهمونی کنسل شد. روی اعضای خانواده می‌آزمایم. موش‌ اجنبی دارم برای آزمایش :) از نوع گیاه‌خوار و فعلا گلوتن‌فری‌خوار. از هرجهت مناسب
Doozel said…
آفرین
در صورت ناکامی، در وحله اول انگشت اتهام رو به سمت بنده و دستور بدم نشانه برید. در موارد کمتر بحرانی موش از مایشگاهی مورد نظر رو به عدم درک غذای مدرن متهم کنید